Senaste inläggen

Av carina - Onsdag 28 feb 19:02

Artros

Jag har deltagit i artros-skola genom sjukgymnastiken i samarbete med Reumatikerförbundet och det rekommenderar jag alla med sjukdomen artros att gå om ni får tillfälle.


Jag har generell artros eftersom jag har flera leder som är angripna, de mest vanliga är: Knäled, höftled och fingerled och jag har artros i båda knäleder, rygg, axel och fingerled särskilt hårt i tummarna. 


Artros är en sjukdom som är mycket vanlig fick vi lära oss som drabbar hela leden men framförallt ledbrosket, som blir tunt och skört. Det kan bero på att ett friskt brosk utsätts för stor belastning eller att brosket är sjukt av någon anledning och inte tål normal belastning. Artros har tidigare beskrivits som förslitning vilket är ett missvisande begrepp eftersom brosket behöver belastas och också kan nybildas, därför är det så viktigt att träna för att när brosket belastas och avlastas som vid promenader får det näring genom ledvätskan som pumpas ut och in. Dessutom stimuleras nybildningen av av brosk, vilken förbättrar dess hållfasthet, det blir helt enkelt bättre kvalitet.


Jag fick även veta att den trötthet som jag kan uppleva har ett namn, Fatigu en trötthet som inte går att sova bort och som kommer av en långvarig smärta. Den bästa lindringen mot denna trötthet är att göra det som ger bra livskvalitet, alltså det som gör dig glad.


Varför får man artros

Det är inte helt  klarlagt men det finns kända riskfaktorer


Ålder: Förekommer redan i 30 års åldern men ökar kraftigt efter 50 års åldern för att brosket som är en levande vävnad också åldras och är inte lika starkt som i unga år.


Kön:

Något fler kvinnor än män drabbas, kvinnor får oftast artros i knä och fingerleder medan män får i höftleden.


Ärftlighet:

Artros i släkten så ökar risken, då man kan ärva ett känsligt ledbrosk.



Hur ska man minska ohälsa ? 

Genom fysisk aktivitet, endorfinet frisätts som är kroppens egna morfin och lyckopiller. Frisättning av endorfiner leder till minskad smärta och ökar välbefinnandet. Det fungerar på samma sätt som då man gnider sig på huden efter man slagit sig. Hjärnan blir då upptagen med att ta emot impulser från led- och muskelnerver istället för impulser från smärtnerverna och upplevelsen av smärtan minskar.


Fysisk aktivitet är allt vi gör från då vi vaknar, går upp, klär på oss, borstar tänderna...

Träning är då vi utövar fysisk aktivitet i syfte att förbättra vår styrka och minska vår ohälsa.


Träning med kontroll och kvalitet

- 30 minuter om dagen

- de flesta dagar i veckan

- måttlig intensitet = ökad puls i ett prat tempo men inte i den takt då hunden kan stanna och pissa på varje snöklimp eller stolpe om det handlar om promenader.


Det är inte farligt att träna fast det gör ont utan det gör mer nytta än att försöka undvika smärta. Träning får göra ont till en viss gräns och det onda ska släppa efter 24 timmar och gör det inte det så ska man fundera på hur kan jag göra annorlunda, minska vikter eller korta ner promenaden men inte sluta för det leder bara till mer ohälsa.


Jag känner mig nöjd med all den kunskapen jag fick under de två tillfällena utbildningen var och har fått en större insikt till varför jag ibland har lust att krypa in under en sten och vänta tills det går över för även artros går i skov med bättre och sämre dagar.


Det jag ska ta reda på mer är hur spondylartrit och artros påverkar varandra i min kropp, frågan lämnades över till min egen sjukgymnast som skall ta reda på de svaren åt mig.


Ett utdrag ur:Fou-Spenshult 

Vilka symtom kännetecknar Spondylartrit?

Sjukdomen uppträder vanligtvis med tecken på en inflammatoriska ryggsmärta och startar tidigt i livet, hos personer som är yngre än 45 år. Sjukdomen kan delas in i två varianter; ”axiell SpA” med besvär i huvudsak från ryggskelettet och ”perifer SpA” med besvär framförallt i och kring övriga leder. Smygande debut av lågt sittande ryggsmärta, störd nattsömn och morgonstelhet kännetecknar den axiella SpA-sjukdomen. Symtomen lindras av rörelse medan stillasittande oftast förstärker besvären. Andra vanliga besvär är smärtor från rygg och nacke med omkringliggande mjukdelar, ledsmärtor, besvär från muskelfästen runt leder, trötthet, ögoninflammation, hudsjukdomen psoriasis, inflammation i tarmen, vilket är besvär som kan förekomma i olika utsträckning och i varierad grad. Underdiagnosen PsA kan ge besvär både från ryggen, men ger först och främst besvär från andra leder i kroppen. Oftast är färre leder engagerade jämfört med t ex besvären vid klassisk ledgångsreumatism (RA).

I vissa fall leder sjukdomen till bestående förändringar på ryggskelettet i form av sammanväxningar av kotorna. Speciellt gäller detta patienter med AS, där sådana förändringar är en del av sjukdomsdefinitionen. Det finns också stöd i litteraturen för att personer med SpA har en ökad risk för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdom samt upplever besvär med ångest och depression i större utsträckning än befolkningen i stort.



 


Det finns dagar som är mer besvärliga än andra men jag har en grundtro i mig själv och en vilja till att alltid tro på livet och glädjen, vill man så kan man.


ANNONS
Av carina - Måndag 26 feb 13:54

Vit

 

Idag deltar jag i Sannas tema och vi tolkar ordet vit. Det här fotot tog jag i början på februari en lördag då jag och sambon tog en promenad med hunden nedanför Luossabacken, vår slalom backe här i Kiruna.


Det röda krysset bryter av mot det vita och den blå himlen, en markering för skoterled.

Vintern har varit lång och kall, igår pratade de om rysskylan på nyheterna.

Tycker att det var en dålig nyhet. Klyschan, Väder efter kläder, känns lite som ett hån.



Men den vita vintern är vacker, ljus och fantastisk att uppleva. Turisterna njuter och fascineras av kylan och norrskenet, vår högsäsong. Jag hörde att de var ute och körde skoter på lördagskväll i Kurravaara och termometern visade på mer än minus 30 grader.

En upplevelse för dem men ett dårskap för mig.


När isarna inte längre bär

då tar vi ut båten.



ANNONS
Av carina - Torsdag 22 feb 12:27

Plantering


 


Idag har jag sått tomater, paprika, citronbasilika och solrosor. En väldigt rogivande och avkopplande syssla så här i slutet på kalla februari. Jag kommer att lägga sallad och ruccola på friland närmare juni, tidigare går inte här uppe men med en växtduk över så tar det sig bra ändå. 


Planen är att köpa ett växthus där jag ska odla upp tomaten, paprikan och citronbasilikan som jag nu sår och de jordgubbsplantor jag planerar att köpa när säsongen startar. När jag funderar så givetvis kommer jag att odla den klassiska salvian och citronmelissen i år också. 


Den doften som kommer mot en när man kliver in i ett växthus är obeskrivlig, sen att det smakar så mycket bättre när man odlar själv är ett givet plus.


Det ögat ser handen skapa

är rogivande 

Av carina - Tisdag 20 feb 08:34

Medial läkning


Jag fick ett boktips, Medial läkning av Anthony Williams. Ett intressant ämne som tåls att fördjupa sig i och få ökad insikt i.


Anthony Williams föddes med den unika förmågan att kunna samtala med en anderöst som förser honom med detaljerande hälsoinformation. berättelsen börjar när Anthony är fyra år och sitter runt matbordet med sin familj. När vi äter ser jag en konstig man som står bakom mormor. Han har grått hår och grått skägg, och han bär en tunn, lång klädnad. Jag antar att han är en vän till mina föräldrar som kommit för att äta med oss, men istället står han kvar bakom mormor - och tittar på mig.


När ingen i familjen reagerar på hans närvaro inser jag att jag är den enda som ser honom. jag tittar bort för att se om han försvinner, men när jag vänder tillbaka blicken står han fortfarande där och stirrar på mig. Hans mun rör sig inte, men jag hör hans röst tydligt. det är samma röst som jag hörde på morgonen när jag vaknade. Den här gången säger han i lugnande ton. " Jag är här för din skull".


" Är det något fel ?" frågar mamma. "Är du inte hungrig?"

Jag svarar inte utan stirrar bara tillbaka på mannen som lyfter sin högra arm och tecknar åt mig att gå fram till mormor.

Jag känner en oemotståndlig lust att följa hans instruktion, så jag går runt bordet och fram till mormor. Mannen tar min hand och lägger på mormors bröst medan hon äter och hon backar häftigt.

"Vad gör du ?" frågar hon

Den grånande mannen ser på mig "Säg - lungcancer" säger han

Jag känner mig helt vilsen. Jag vet inte vad lungcancer betyder.


jag försöker säga ordet, men det blir bara ett mummel.

"Igen" säger han

"Lung" säger jag 

"Cancer"

"cancer" säger jag

Nu stirrar hela familjen på mig 

Jag fokuserar fortfarande på den grånande mannen.

Säg nu att "Mormor har lungcancer"

"Mormor har lungcancer"

Jag hör ljudet av en gaffel som faller på tallriken.

den grånande mannen tar bort min hand från mormor och släpper den varsamt vid min sida. Sedan vänder han sig om och börjar gå uppför en trappa som inte fanns där tidigare.

han vänder sig om och säger. " Du kommer att höra av mig igen.Du kanske aldrig ser mig mer, men det är ingenting att oroa sig för". Han fortsätter upp för trappan  tills han går genom taket och försvinner.

Några veckor senare visade en lungröntgen att mormor hade lungcancer.


Anthony Williams är verksam som medicinskt medium och har hjälpt tusentals människor att tillfriskna. Medial läkning avslöjar orsakerna till sjukdomar och hälsoproblem som man inom medicinen antingen missförstår eller har svårt att förstå överhuvudtaget. 

 

En läkekraft jag tror på och tar hjälp av och boken utforskar helt naturliga botemedel för dussintalet av sjukdomar som plågar oss idag, till exempel borrelia,fibromyalgi, kronisk trötthetssymptom, kronisk inflammation, neurologiska problem, autoimmunitet och mer där till.


 

"Anthony är inte bara varm, medkännande healer - han är också äkta och har gåvan att hitta precis rätt. han har varit rena välsignelsen i mitt liv" Naomi Cambell, modell, skådespelare, aktivist.

 

Men dessa ord avslutar jag detta inlägg och riktar samma ord till dig, som läker mig och hjälper mig till självhjälp och insikt. Tack !

 

Av carina - Fredag 16 feb 18:12

Det känns som vår i luften

Jag och Casper kom ner till stugan tidigt idag för att elda lite och hålla nere elförbrukningen. Vi satt på altan, jag med en kopp kaffe och Casper småvoffade för säkerhets skull. Solen värmde skönt på kinden och på nosen .


 


När jag öppnade dörren så såg jag hur vi lämnat kvar chipsskålen, pepparkakorna på bordet och ljusslingan i en härva på diskbänken. Det som slår mig är att jag inte kommer ihåg att jag lämnade stugan så här. Vaknade här med en magsjuka på annandagen, varmvattnet kom inte igång och en frysning som släppte först under mellandagarna .


Sitter nu framför tv med eld i kaminen ingen frysning, varmvatten ur kranen och imorgon far vi upp till Vuolos, hoppas på väder och fisketur. 

 

För att vilja något måste jag sluta eller börja något

Av carina - Onsdag 14 feb 12:38

Kombucha


Jag var på besök hos en kvinna i veckan och fick ett recept på Kombucha, jag ska köpa hem svampen och en stort glaskärl  och börja tillverka denna hälsosamma drycken. Ska bli spännande, hon sa att det smakar gott och helst då med lingon eller ingefära/citron smak.


     Bilderna har jag lånat på nätet, en bild ger en bättre beskrivning än bara ett recept.


Kombucha

Sats 1

Koka upp 2,5 dl vatten och 1 tsk eller 1 påse  svart,vitt eller grönt te

Rör ner 0,5 dl socker

Låt dra under lock

Sila vätskan i en ren glasburk ca 1 liter, 

Tillsätt ytterligare 2,5 dl kallt vatten

Låt svalna övertäckt

Lägg i svampen. helst på ytan med den glansiga sidan uppåt

Låt stå 1-2 veckor övertäckt med en tunn handduk på en mörk och varm plats i köket dit solen inte når.

Sedan är det dags att blanda 1: satsen med 2 satsen.


Sats 2 

Koka upp 1,5 l vatten och 2 msk eller 4-5 påsar svart, vitt eller grönt te

Rör ner 2,5 dl socker

Låt dra i 30 minuter under lock

Sila ner i en burk på 4 l

Tillsätt ytterligare 1,5 l vatten

Låt svalna till rumstemperatur gärna under dagen eller natten

Lägg över sats 2 i glasburken med grundsats 1 och täck med handduk. Förslut inte behållarna helt eftersom det bildas ett svagt tryck vid fermenteringen

Låt stå 1 - 2 veckor

Smaka av efter en vecka hur syrlig du vill ha den, syrligare och mer kolsyra ju längre den står



Smaksätt när det är dags för buteljering

Blanda den fermenterade kombuchan utan svamp med 200 gr rumstempererad och mosad eller pressad frukt eller bär i stora glasburkar, (jag tar 100 gr bär till 1.5 liter på fyra burkar)

Låt stå 1 - 2 dagar, sila och buteljera 

Låt stå 1 - 3 dagar i rumstemperatur och sedan håller den sig upp till en månad om inte mer i kylskåpet.


Underhåll och brygg kontinuerligt nya satser

Rengör ett gäng glasflaskor noga med kokande vatten och tappa upp den färdiga kombuchan. Väl försluten och kyld håller drycken sedan i flera månader

Spara 2-3 dl av kombuchan tillsammans med svampen glasburken. Detta är din nya grundsats och svampen räcker i flera år så det lönar sig att göra sin egen grundsats.

Repetera steg 2


Kombucha har en lätt kolsyrad smak av iste eller cider, väldigt nyttigt med många hälsovinster, en avgiftande och renande effekt på kroppen, samtidigt som den förbättrar matsmältningen (på grund av levande bakteriekultur) och stärker levern. De som använt den under många år säger sig ha fått finare hy, minskning av smärtor i leder och kropp, ökad energi och förbättrad sömn. B-vitaminerna ser till att hår, hud och naglar håller sig starka och friska, och antioxidanterna anses höja immunförsvaret och  innehåller många antioxidanter, särskilt om den bryggs på vitt eller grönt te. Alla b-vitaminer i svampen hjälper dessutom kroppen att ta upp energi ur maten och bryta ned fett.


Nya smaker nya tankar







Av carina - Söndag 28 jan 10:48

Konst i snö


  

Det pågår en snöfestival på stan och i fredags promenerade vi till Järnvägsparken för att se hur konstverk formas fram ur is/snö blocken.  För varje år blir jag lika imponerad över hur otroligt mycket vackert det går att ta fram ur detta hårda kalla material som snö och is faktiskt är. 

 

   

 

 

 

 

 

Kristallen

 

 

 

På lördag förmiddag blev vi Kirunabor inbjudna till bygget av vårt nya stadshus, Kristallen som räknas vara klart för inflyttning augusti 2018. Klockstapeln kommer från vårt nuvarande stadshus som sedan skall rivas men mycket av den gamla inredningen och material skall ut till försäljning och det är bra för vi måste alla bli bättre på att ta vara på allt och undvika att elda upp det som går att återanvända och vara till glädje för någon annan.


 

Vi begrundade, tittade runt i byggnaden och tog del av informationen om dragningen av nya E10. Det kommer att rivas, byggas och damma ordentligt i Kiruna de kommande åren och då är vi glad att vi kan bo i stugan när vi känner vi vill komma undan. Ett bra initiativ där det bjöds på fika och korv med bröd. 

 

Jag tror att det var just detta vi Kirunabor behövde för tvivel och oro finns och är bitvis stora vad gäller stadsflytten.

 

Det är bättre med tvivel än med likgiltighet

Tvivlet kan vara vägen till klarhet.

 

 


 

  

Av carina - Torsdag 25 jan 13:28

Personligt Hemtrevligt


Min stil hemma går i retro, möbler som jag målar och stolar jag klär om tillsammans med Rusta, IKEA, Möbelhuset  och inslag av design Marimekko, Björn Winblad, Picknick är några av mina favoriter. Igår fann jag ytterligare en till favorit, Spira, deras idé är att skapa en tidlös och hållbar kollektion vilket passar mig bra. Jag sitter just nu vid mitt skrivbord som har följt med mig från barndomshemmet, då var det grönt och jag målade om det till starkt rosa när min äldsta dotter hade det i sitt rum. Idag är det blått, antikblå färg som har börjat släppa fram glimtar av det rosa på vissa knappt märkbara ställen. Ett tidlöst skrivbord med tre små lådor i bästa kvalitet.



Kuddfodral Spira



 


Formgivaren heter Isabelle Norman Sällström, kallas för Isa, hon är en frilansande formgivare läser jag till mig och kommer från Piteå. Hennes stil beskrivs som lekfull, humoristisk och med en retrostil. 


Jag fastnade för kuddfodralet så fort jag såg det och när jag sedan läser på om henne så förstår jag varför, lekfull retrostil passar perfekt i mitt hem.


Förutom nytt kuddfodral så kommer jag att börja delta i något som heter Introduktion till arbete. Den innehåller två delar.


Del 1 Orientering mot arbete med bland annat personlig utveckling och få ökad självkännedom.

Få utökad kunskap i att förbereda mig, få insikt om vad som passar just mig.

Lära mig hur ett välbefinnande kan öka min arbetsförmåga


Del 2 Arbetsprövning, Hitta nya yrkesinriktnigar


Jag behöver all hjälp jag kan få till att hitta nya vägar för känslan av att hamna i en återvändsgränd är svår och jag ser framemot detta och det känns riktigt bra.


Den första uppgiften är att titta på JagAB på Youtube av Kjell Enhager och göra egna reflektioner genom att tänka till och svara på de frågor jag fick med mig. Jag har redan tittat på den första delen och vilken fantastisk föreläsare Kjell Enhager är och jag rekommenderar verkligen er att gå in på Youtube och ta del av denna föreläsning .


Jag Vill ska du förändra till Jag Ska

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2018
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Följ bloggen

Följ Nytt Blad ! med Blogkeen
Följ Nytt Blad ! med Bloglovin'

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se