Alla inlägg under april 2016

Av carina - 29 april 2016 08:08

Rubriken ?


Vad går det att tolka ur rubriken ? Det kanske inte är helt lätt, men jag ska förklara. När jag var barn så växte jag upp med mamma, pappa, syskon, Enna, Farmor och Fari, en mängd kusiner, mostrar, morbröder och fastrar. Idag så hade nog barnen sagt att: Ja det är hennes plastmormor osv. Jag ska förklara.



Enna var min mormor och alla vi sa Enna till henne som är en samisk form av mamma. 

 

Ett foto på Enna, min äldre syster och på mamma uppe i Rensjön där min mamma växte upp med sin mamma och syskon. Min morfar dog när mamma var fem år så han finns bara i berättande form för mig.



Fari var min farfar och alla vi sa Fari till honom som var en form av pappa på tornedalsfinska.

 

Ett foto på min pappa i Kurravaara där han växte upp med sina föräldrar och syskon.


Till min farmor sa vi farmor och mina föräldrar var mommo och moffa för mina barn och mina barns farmor sa: säg Farmor, Det tycker jag.



Nu är jag mormor som blandas med mommo.


 


Ett foto på mig och minstingen Isak.


Kärt barn har många namn.

Av carina - 25 april 2016 10:20

Måndag och Ny vecka !


 


Jag känner stor tacksamhet till mina nära och kära, släkt och vänner för blommor, godis, böcker och vänlighet efter min operation.

Tack det är guld värt !


Jag känner stor tacksamhet till Sofiahemmet för all hjälp, utan min rollerscoter hade jag varit sängbunden.


Jag känner stor tacksamhet för att det finns bra smärtstillande medicin som lindrar.


Jag är tacksam över att min sambo gör en ostmacka och häller upp kaffe, det lilla som betyder så mycket.


Jag är tacksam övet att jag har kommit till insikt.


Att känna tacksamhet är en gåva !

 

Tacksamhetslista: Eva http://provtyckningar.blogspot.se/


Av carina - 21 april 2016 16:13

Tid !

Det har nu gått en vecka sedan jag opererade foten och sakta men säkert har jag börjat må allt bättre, yrseln och illamåendet efter all narkos och morfin har börjat släppa greppet om min kropp och jag har tid, tid till eftertanke. Jag börjar med att läsa den lilla boken som jag köpte i en butik på Umeå sjukhus 2010 när min dotter skulle opereras. Det är sex år sedan men nu när jag är hindrad att göra mycket mer än att sitta ner så kom boken i min hand.

 "påbörjade då en lång process där hon vände upp och ner på hela sitt liv för att anpassa livet efter själen istället för tvärtom". Carolina Gårdheim.

 

Jag reflekterar och inser att min kropp massivt har byggt upp ett motstånd mot mig och mitt sätt att leva, den vill helt enkelt inte vara med längre och efter några år av högtblodtryck, reumatism, bortopererad galla, spinal stenos ryggopererad för sju månader sedan och nu en totalt kolappsad fot så förstår jag efter att ha läst denna lilla bok vad detta handlar om. STOPP ! 



Jag kommer nu att bjuda på foton från tiden innan jag opererade min fot. 


Varsågod !



Stor vårsol på klarblå himmel, bara mys i gott sällskap.


    

Isblankt på sjön


 

För 20 år sedan hade jag en stor hund som drog min pulka, nu har jag en liten en som gärna solar sig i pulkan.


 

Det är få förunnat att få vistas i denna miljö, sa min sambo.


 

Casper springer lätt fram på skaren.


 

Bakom stugknuten.



 

Jag och dottern tar det väldigt lungt.



Mot natten har vi fantastiskt vackert norrsken.


 




 





Påsken och hembygdsgården i Kurravaara

   

Jag gjorde en glad tårta till kaffet efter påskmiddagen.


 

Kurravaaras Hembygdsgård.




Vi besöker Ishotellet i Jukkasjärvi på långfredagen

 










 



       Fantastiskt vackert snidat ur isblock !



Du är all kärlek värd - ta emot.





Av carina - 10 april 2016 08:43

Förbereder !


På tisdag åker jag ner till Stockholm, till Sofiahemmet för att få min fot lagad. Den har totalt kolappsat och behöver byggas upp och stelopereras. Vi har kommit i ordning i det nya hemmet,vilket var ett måste eftersom det väntas en lång rehabilitering framför mig.


Jag har även sorterat både stort och smått i mitt liv, vad jag behöver och vad jag vill ha. Nya saker har kommit in och gamla saker har åkt ut. En total rensning !


Idag vill jag besöka simhallen, simma några längder, sitta i bubbelpoolen och avslutningsvis kliva in i bastun. En skön rensning för både kropp och själ. Mer behövs det faktiskt inte för att jag ska må gott.



  jag beställde Liza Marklunds, Järnblod, som jag har sparat till de dagarna/veckorna när jag kommer att vara liggande. Verkar spännande, som alltid.


Här kommer ett utdrag: Annika Bengtzons syster Birgitta är försvunnen. Det sista livstecknet är ett sms: "Annika, hjälp mig!" Kvällspressens papperstidning ser ut att gå i graven. Om det inte sker ett mirakel kommer chefredaktör Anders Schyman att gå till historien som den som lade ner den svenska journalistiken. Under tiden pågår en uppmärksammad rättegång om ett ytterst bestialiskt mord på en uteliggare. Dagarna går och Birgitta kommer inte tillbaka. Hennes försvinnande innebär att Annika måste konfronteras med sitt komplicerade förflutna.
Järnblod är en mörk och våldsam thriller om relationer och försoning, identitet och hämnd.




  min dotter kom med en kasse garn så att jag har något att pyssla med under denna tid, Tack söta du !


Att återigen förbereda sig inför en operation är tufft, rent mentalt och även fysiskt. Jag måste sluta ta min medicin mot reumatism fjorton dagar innan operation och nu i skrivande stund så är min kropp stel och ond. Kämpigt !


Jag hoppas att det inte dröjer allt för länge inan jag åter står på två ben, men till dess så önskar jag er alla goa människor det bästa.


Inbilskhet är guds gåva till små människor !



 


Av carina - 9 april 2016 04:35

Tidig morgon !

Det är ett bra tag sedan jag vaknade så här tidigt och jag blev själv förvånad när jag tittade på klockan och inser den tidiga timmen och hur lång blir då inte denna lördag, tänkte jag. Tankarna kommer igång ganska omgående och då kliver jag upp, brygger mig en kopp kaffe och sätter mig här med mina tankar. Jag ska sätta fröer, körsbärstomat, paprika och solrosor under helgen, kommer jag fram till, lite grönt behöver jag denna sommar och om det sedan ger frukt i form av tomat och paprika så blir jag glad. 


Tittar ut och på termometern som visar på -2,1 grader, riktigt aprilväder har vi med blötsnö som föll hela dagen igår.   - Vet att det är här jag hör hemma.


Funderar på hur vi minns och vad vi minns, - Varför kommer jag så väl ihåg vissa händelser medans andra minnen kommer jag knappt åt ?


Så jag googlade lite runt ämnet och hittade detta.

 

Små barn har extra stor tillväxt av hjärnceller, vilket skapar oordning i hjärnans minnesområde och får barn att tappa minnen. Därför har vi glömt många barndomsminnen, enligt ny studie.

Har du någon gång funderat på varför det är så svårt att komma ihåg saker från när du var liten?

Enligt en ny studie som publiceras i tidskriften Science beror det bland annat på att vi bildar nya hjärnceller med en sån fart när vi är små, att de skapar oordning i Hippocampus, den del av hjärnan där minnen skapas, och på så vis tränger bort tidigare minnen:

– Den väldiga neurogenes, alltså den stora nybildning av hjärnceller vi har när vi är små barn, den påverkar minnet och kan störa de minnen som vi har skapat, säger Hedvig Söderlund, minnesforskare vid Uppsala universitet.

 

Vill vi ha fler minnen?

–  Jag tror inte att det skulle vara så bra, naturen har ändå utvecklat oss på det här sättet, om vi försöker öka antalet barndomsminnen tror jag att mycket får stryka på foten, jag tror att det finns en funktion med att glömma saker från barndomen: för att vi ska få plats med att lära oss annat, säger Hedvig Söderlund.

Lagom är bäst

För mycket nya hjärnceller i hyppocampus kan alltså tränga undan våra minnen och få oss att glömma. Vilket ofta sker i barndomen och kallas för infantil amnesi, något som dock inte betraktas som någon sjukdom utan är fullt normalt.

Samtidigt har tillväxten av nya hjärnceller i just Hyppocampus en viktig funktion för att finjustera minnet.

Det som bäst skapar nya minnen är alltså lagom med nervcellstillväxt – inte för mycket, men inte heller för lite nya celler i hjärnan skapar bäst minne.

Men något man ska försöka komma ihåg som vuxen, enligt Hedvig Söderlund är att det här med glömska inte alltid är dåligt:

– Författarna citerar i en annan studie Théodule Ribot som levde på 1800-talet och var en av världens första minnesforskare: "glömska är inte ett tecken på en minnessjukdom, utan glömska är ett tecken på ett sunt och väl fungerande minne" säger Hedvig Söderlund.

 


Ett axplock om det jag hittade och lästa kring våra barndomsminnen.


- Varför tänker jag på detta denna tidiga morgon ?

- Ja, bland annat för att det nu är elva år sedan mina föräldrar gick bort och jag kan fortfarande komma ihåg alla deras ansiktsdarg och hur de stod, hur de gick, hur de pratade.... 


Och nu när de är borta så har jag valt att spara alla bra minnnen som berikar mig. Livet blir så mycket lättare då än att låta de mindre bra minnena ta över.




På två fötter

 

Jag tog på mig skidorna när vi var uppe i stugan i förra veckan och skidade ut över myren som ligger just bakom stugan, ville åka skidor en gång denna vår innan jag ska operera foten nu nästa vecka. Visst gjorde det ont men att få komma ut och blicka framåt mot denna utsikt var värt varje stund av smärta.

 

Det är få förunnat att få uppleva detta.




Träknöl  !

 

Ja detta utebord är gjord av en träknöl och då förstår ni hur gammal skog stugan ligger vid, helt otrolig och jag förstår hur glad pappa blev över att hitta den. Till bordskiva använde han en del av en stor kabelrulle och jag satte på en ny vaxduk nu under påskledigheten, ville få till en jätte flugsvamp.


Denna morgon bjuder jag på ett blogginlägg om både stort och smått !

Av carina - 4 april 2016 07:49

 

Ordet syndabock används som metafor för en person som oförtjänt klandras, eller pekas ut som skyldig. Det kan vara i situationer då egentligen många personer tillsammans är skyldiga, inte bara en enda av de inblandade individerna, men det kan också vara i situationer där den utpekade inte har något skuld alls, som t.ex när ett barn bli utpekat, eller när en oskyldig person får ta på sig skulden för en gärning någon helt annan begått. I sådana situationer säger man att den utpekade får agera syndabock.

 

Hackkyckling

Ordet refererar till hönsen flockbeteende; hackordningen, d.v.s rangordningen dem emellan. Denna rangordning kommer till uttryck när hönsen hackar efter varandra. Den dominerande hönan eller tuppen hackar efter alla andra, medan de övriga hönorna hackar bara efter dem som står lägre i hierarkin. Understimulerade, stressade eller trångbodda hönor kan till och med hacka ihjäl den höna som står lägst i hierarkin.

Att få bära hundhuvudet

Detta talesätt har sin upprinnelse i den tyska medeltiden då adelsmän, som begått svårare brott, fick bära en hund till nästa grevskap. Efterhand reducerades straffet till att den dömde bara behövde bära själva hundhuvudet i ett band runt sin hals.

Symboliken i detta straff innebar att man, bildligt sett, var försedd med hundhuvud, d.v.s man var inte bättre än en föraktad hund.

Att hunden symboliserade syndabocken finns också exempel på i det värmländska talesättet: ”Det är gott att ha en hund att skjuta skulden på”.


Sunt respektive dysfunktionellt

Inom en grupp av människor, t.ex en familj eller en arbetsgrupp, kommer de enskilda gruppmedlemmarna alltid att finna någon de kommer bättre överens med, medan det alltid finns någon annan de inte har en lika god relation till. Varje relation är unik. Vissa relationer känns bekväma, naturliga och givande, medan andra irriterar oss och utmanar oss.

En sund och mogen vuxen person kan förhålla sig till det faktum att vissa gillar man bättre än andra och, trots sympatier och antipatier, uppträda respektfullt och någorlunda rättvist mot alla parter.

Människor med ett narcissistiskt personlighetsmönster klarar inte alls av detta med samma bravur. Anledningen till det är att de ganska ofta betraktar sina känslor som fakta. Deras känslor är så intensiva att vad de tycker om en person, eller en situation, kan anta högre prioritet än vad de faktiskt vet om denna person eller situation. Detta kan leda till en snedvriden förståelse av fakta i syfte att rationalisera eller rättfärdiga det de känner.


Råd till dig som blir drabbad av syndabockstänkande

Ta inte på dig skulden och anta inte automatiskt att du gjort något fel, eller att du förtjänar denna behandling. Försök att basera din åsikt om dig själv på dina faktiska meriter – på dina egna faktiska styrkor och svagheter – inte på andra människors känslor om dig.

Om någon behandlar dig illa och riktar orättvisa anklagelser mot dig, avsluta konversationen och lämna rummet där konversationen ägt rum. Om möjligt, lämna huset. Kontakta polisen eller andra myndigheter om någon hotar dig, mobbar dig eller gör dig illa fysiskt.

 

Försök att bestämt visa att du anser att det är fel att utse någon till syndabock. Flyt inte med och håll tyst bara för att du inte vill eller inte vågar ”röra om i grytan”. Ta även avstånd från att andra blir behandlade som syndabockar. Delta inte i sådan behandling av andra. Låtsas inte som att du inte ser när någon annan blir drabbad. Säg ifrån när du ser orättvisor och säg ifrån en gång. Upprepa dig inte och se till att inte hamna i någon argumentation om saken. Om det är du som blir favoriserad, tacka artigt nej till särbehandlingen och inbjud den som blivit utesluten eller negativt särbehandlad att få vara med på lika villkor.

 

Slösa inte din tid och energi med att försöka förändra vad en annan person tycker om dig. Du har ändå nästan ingen makt eller kontroll över en annan persons tankar, ord och handlingar.

Hämnas inte. Ge inte igen på den eller dem som gjort dig till syndabock. Försök istället att göra dig fri från dem.

 

källa:http://vuxnabarn.nu/narcissism/syndabockar-och-syndabockstankande/

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards