Alla inlägg under november 2022

Av carina - 6 november 2022 10:33

Allahelgonahelg

En helg då vi tänder upp kyrkogården till ett stort ljushav och jag liksom tusentals andra har varit och tänt ljus vid våra käras gravplatser denna helg. Jag minns vem de var och vad de betydde för mig och som vanligt berättade jag vad som har hänt sedan sist och hur min livssituation ser ut. Jag berättade att tvillingarna fyller ett år och att det inte dröjer länge innan de ställer sig upp på egna ben och tultar iväg. Jag berättade att lillpigan blev allvarligt sjuk i veckan men att det vände till det bättre. Det fanns som inget annat alternativ än att allt skulle bli bra, älskade lilla barnbarn.


Jag berättade också hur svårt det är i livet just nu och att jag har bäddat in mina känslor i bomull för att orka. Att familje stödet från det hållet saknas totalt, det har ju aldrig funnits där om jag ska vara helt uppriktig. Jag vet att ni har sett och hört det men jag berättar det ändå, känns lite lättare när jag lägger ord på det. 


 

Poikkijärvi Kyrkogård intill Torneälven.



Endast den som lever och har levt med en svårt sjuk anhörig vet hur hela livet kastas omkull. Hur alla känslor far mellan hopp och förtvivlan för att ibland rinna ut till ingenting. Det är då jag stänger av och tillåter mig att sakna vårt liv innan sjukdomen. Nu lagar jag lunch och middag för en och äter ensam. Ibland vet jag inte hur jag ska kunna få i mig mat själv eftersom sjukdomen gör att han mår illa och spyr av matlukt. Det som ingen kan förstå innan de hamnar i samma livssituation. Det är så lätt att glömma bort att det finns någon intill som lever i denna vardag.


Det jag vet är att jag inte orkar helt ensam utan behöver stöd och avlastning. 


Tack till er som jag brukar gå ut och äta lunch med, tack till dig som bjuder hem mig på middag ibland för utan mat orkar jag ingenting. Tack till er som kommer då jag bjuder på mat och äter tillsammans med mig. Då får han vara med om han orkar och kan. När jag kommer hem från jobbet och ställer mig trött och hungrig vid spisen för att fixa till lunch då mår någon illa bakom mig och jag kan ingenting göra mer än att finnas intill. Så visst betyder ni mycket, ni som finns runt mig.


 

 

Livet är skört och varar inte för evigt så

ta hand om varandra och

var rädd om dig själv.

Tappar du bort dig själv

då har du tappat allt.







Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards