Alla inlägg under maj 2021

Av carina - 16 maj 2021 18:56

Varför ska man prata om vädret


Vi har kommit till mitten av maj månad och Ja, vi har fortfarande mycket snö kvar, aningen tröstlöst men med tanke på att vi bor ovanför polcirkeln så är det som det brukar vara.


Jag och sambon for ner till stugan i Kurravaara i fredags när jag slutade jobba. En ledig helg oavsett väder.


På lördag morgon när jag vaknade och tittade ut genom fönstret ser jag fyra rådjur intill stugan och ytterligare fyra stycken en bit ut på vägen: att vakna till detta var rogivande, en bra start på dagen. Vi städade undan vintern under förmiddagen, ut med alla mattor och torkade av alla ytor och lister ovanför halvpanelen. Ren stuga och vårgardinerna uppe i nyputsade fönster smakade kaffet riktigt gott när min bror kom förbi. 

  En färggrann ny matta från Rusta i den vårstädade lilla stugan.




Avrundade dagen med en promenad runt berget på 3,4 km som går runt den södra delen av byn. Vägen är relativ ny asfalterad och inte särskilt backig, en behaglig promenad som jag alltid går när jag är i stugan.


Kvällen flöt lugnt förbi framför tv:n, vi kände oss ganska nöjda med dagen. När jag sedan står och borstar tänderna ser jag i mitt sido synfält breda fågelvingar just utanför toafönstret. Jag fick avsluta dagen med att stå och se på när en uggla landade på en trädgren intill stugan samtidigt som jag borstade mina tänder. Häftigt!


På söndag morgon när jag vaknar går fyra renar omkring på tomten och äter av de fram tinade blåbärs och lingon risen, jag känner mig så tillfreds och harmonisk av att bara stå stilla inomhus och se på djurlivet utan för mitt fönster.


Sambon monterar ner vinterskyddet från växthuset så jorden där inne hinner värmas upp ordentligt inför plantering av mina plantor som jag har frö sått här hemma. En tid som jag ser framemot, då jag får ta på mina trädgårdshandskar och starta upp sommarens odlingar.






  Söndagsbastu innan vi åker hem. Vedeldad bastu och doften av tjärtvål gör gott för både kropp och själ.




  Flisan, våran lilla kattfröken får leva ett fritt kattliv i stugan men på nätterna får hon inte ränna ute. Älskade lilla katt.



 

 


Tänk på att det kan räcka med att 

en uggla landar på trädets gren

intill dig och du känner dig rik.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards