Alla inlägg under augusti 2017

Av carina - 24 augusti 2017 20:49


 Sommaren 2017 !

 

Det är ett tag sedan jag var in på bloggen och nu när vi går mot kallare och mörkare tider så finns tiden för mig att sätta mig här vid datorn. Jag summerar sommaren med att det är den bästa av tre, de två tidigare var inte så muntra eller lätta på grund av olika omständigheter med bland annat hälsoproblem.

 

Vi börjar med studenten !

 

 

Den yngsta av fyra tar studenten och jag är mäktigt stolt över honom men även över mig själv som har lyckats ta upp fyra fina barn till vuxenvärlden. Jag erkänner att det hände något inom mig när jag planerade och ordnade inför hans student. Jag blev aningen sorgsen på något vis men som tur är har jag en väldigt klok sambo som sa: Det är vanligt att kvinnor känner ett vemod när den yngsta är på väg ut ur boet, kan nämna att han är lärare och flertalet av hans kollegor är kvinnor. Men när lastbilskortegen hade kört klart runt stan och vi begav oss hemåt för fikat så släppte det lilla ledsna inom mig och byttes ut till ren glädje och lycka över att nu är det färdigt med föräldrar möten och allt vad det har inneburit under dessa fyra barns skoltid.

 

Kreta !

 

 

Jag och min sambo var en vecka på Kreta och detta är utanför vårt hotell, Creta Sun, ett litet familjeägt hotell som jag varm kan rekommendera. Jättetrevlig personal och fina rum med städning varje dag. 

 

 

 

Jag firade min födelsedag på Kreta och till denna utsikt åt vi en gudomligt god middag och till efterrätt glass med chokladsås och självklart Raki som är något självklart man blir bjuden på efter maten på Kreta. Vi satt där uppe på tredje våningen och såg solen gå ner i Medelhavet kring 20:30 tiden        


 

Magiskt och Vackert !

 

En bra plats att fira sin födelsedag på.

 

Vi åkte på en tur, Västra Kreta som började med ett besök på ett ortodoxt munkkloster och det var så roligt att få ta del av den religionen och samtidigt se alla dessa vackra tavlor och utsmyckningar. De tillämpar inte någon skrift och har inte några statyer utan endast målningar och det är för att alla ska kunna förstå och ta del av budskapet. 

 

Resan gick vidare till en vinodling där vi fick smaka av tre olika vita och tre olika röda viner. Jag och min man tyckte bäst om de inhemska och köpte en vit och en röd flaska med hem som vi tänker öppna vid något speciellt tillfälle.

 

Färden gick upp till bergen där vi besökte en olivodling och för oss var det nummer ett på hela denna dagstur. Vi fick även ta del av framställnings processen av olivolja och provsmaka olika oljor.

 

 

Vet ni om att alla olja där det står Pure är "skit" på ren svenska utan det skall stå extra virgin eller kallpressad på flaskan. Pure är det som blir kvar efter framställningen och är en klar olja som Kretanerna använder till bränsle och smörjmedel men som han sa så finns det mindre seriösa handlare som tillsätter olika ämnen i det och säljer det som matolja men att det då måste stå Pure på flaskorna, så upp till oss konsumenter att välja vad vi köper. Vi köpte med oss en flaska olivolja och en med smak av lemon.

 

Vi stannade även till vid ett av världens äldsta olivträd ca 2 500 år. Den olympiska kransen gjordes från detta träd till det första olympiska spelet 2004 i Grekland och än idag görs vinnarkransen från detta olivträd. Jättehäftig känsla att lägga handen på det trädet, jag som älskar träd fick denna möjlighet. Härligt.

 

Sedan tog bussen ner oss till Falassarna för lunch och bad. Lunchtid är kring 15:00 på Kreta och stranden är den näst bästa på Kreta enligt guiden. 

 

Vår balkong !

 

En skön och välbehövlig vecka på Kreta !

 

 

Jag har hunnit med två böcker denna sommar, först läste jag Målarens dotter av Anna-Karin Palm. En varm och kärleksfull roman om två syskon som letar efter sin far. En bok som ger en växelvis berättelse om Maria, systern som letar efter fadern tillsamman med sin bror och Lauras uppväxt och liv. Laura är farmor till dem. En berättelse om de två kvinnornas uppgörelse med sig själv, deras konflikter på en väg till en kvinnlig identitet och på ett oväntat sätt möts deras öden. En spännande roman.

 

Min läshörna på verandan ute i stugan.
 
Jag har även läst Hundpojken av Eva Hornung, Den handlar om en fyraåring som tar sin flykt ut på Moskvas gator när hans mamma försvinner. En flock vildhundar blir hans räddning, de fostrar honom och tillslut är det han som leder flocken och kallas för hundpojken av människorna runt i kring. Han upplever sig fast mellan två världar, varken människa eller hund.
 
 
 En väldigt spännande, gripande och sorglig bok som jag sträckläste.
 
 
Jag avrundar detta inlägg med kräftor och höstfärger. Jag sa till min dotter att hon ska tänka på att komma med en låda kräftor till mig när jag är gammal och vinglig, hjälpa mig att skala så jag får avsluta sommaren med ett kräftkalas. Precis som det ska vara.
 
 
 
Vackert !  
 
Allt har sin tjusning, även höstrusk och mörker.
 
Det gäller bara att titta lite extra noga så du inte missar det fina i alla årstider.
 
 
Ingenting sker av en slump allt har en mening
du ska bara förstå att det är du som väljer !

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards