Alla inlägg under juni 2020

Av carina - 29 juni 2020 10:05

Min morgonsyssla

 

Vi har återigen en fin sommardag med upp mot +25 grader i solen och jag startade upp dagen med en kopp kaffe på altantrappan. Tyst och stilla en måndagsmorgon i stugan, såg när morgontidningen delades ut i brevlådan, inget mer förutom fåglarnas kvitter. 


Efter morgonkaffet går jag min morgonrunda med vattenkanna. Först in i växthuset, luckrar upp jorden så att den syresätter sig väl och vatten på det. Det växer bra där inne tack vare den varma juni månad vi har haft.


Körsbärstomater

 


Gurka

 


Spetspaprika

 



Jag har även planterat persilja och timjan i växthuset och det är en go känsla att gå in dit för färska kryddor till matlagningen. Inne i köket på fönsterbrädan står mynta och oregano och ute i pallkragarna växer sallad av olika sorter, morötter och på friland har jag rabarber, vinbär och hallon. Det är livskvalitet att kunna odla sina grönsaker och örter om du frågar mig.



Efter morgonens syssla på gården rullade jag ut min yogamatta för välbehövlig yoga och meditation med en låg bakgrunds musik av Sofia Jannok, hennes musik ger mig kraft. Under positionen, trädet, när jag fokuserade blicken på en liten blomma och ett ljus framför mig, fick jag till mig ett väldigt tydligt budskap. " Du ska se på allt hur det verkligen är, en blomma är en blomma mm..... att jag ska se klart.


Nu börjar bastun bli tillräckligt varm, där avrundar jag min morgon till doften av lavendel som jag häller i bastuanden. Sedan är jag ren både på in och utsidan och möter denna nya vecka på bästa sätt.



 




Ge mig mod att tala sanning

på ett varsamt sätt.



Av carina - 10 juni 2020 12:55

Idag värmer solen

Sitter vid köksbordet i stugan och en humla surrar intill. Att skriva i bloggen från mobilen kräver fingerfärdighet och att hålla koll på autokorrigeringen. 


Möte med ren

 


På min förmiddags runda mötte jag två renar. Den ena valde att stå helt stilla och titta på mig, vilket gav mig ett tillfälle att föreviga mötet. 


Vackra djur men med stor respekt stannade jag till, tog ett foto och gick vidare. Djur med horn och hovar aktar jag mig för och om det var en älg så hade jag nog vänt om och gått hela vägen tillbaka till stugan.


Det är under promenader som jag sorterar tankar och intryck och idag tänkte jag på pensionen hur nära den börjar komma. Sju år kvar till jag tidigast får ta ut den allmänna pensionen och tio år till uttag av tjänste pension. Mitt råd är att börja pensionsspara tidigt för att kunna leva något så bra då du ska få äga din tid.


Man kan bara önska sig att nå dit och många år därefter, det är inte alla förunnat att få åldras. Men försöker leva så sunt som jag kan för jag vill åldras i välbehag. 




Ett besök i handelsträdgården 

 


Jag köpte en vacker trollslända som nu är uppsatt på stugväggen och en låda tagetes. Jag har planerat ner alla i krukor på gården utom en som jag ska plantera ner på kyrkogården där mina föräldrar har sin sista vila.


Slutligen så har nog ingen missat att de har lagt ner utredningen på mordet av Palme, att bevisen pekar på den så kallade Skandiamannen, Stig Engström. Gärningsmannen är död och inget mordvapen är hittat. Vad som är sant eller inte lämnas åt tolkningar och spekulationer. Men utredningen är nedlagd och

gärningsman är utpekad. 



Du kan aldrig vara bättre 

än ditt bästa jag.





Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards