Alla inlägg under oktober 2019

Av carina - 30 oktober 2019 12:24

Blodtrycksmedicin och rödbetsjuice

Jag har haft problem med mitt blodtryck den senaste tiden trots att jag har det under medicinering. Både trycket och pulsen var förhöjt som påverkade mig med huvudvärk och trötthet bland annat. Jag tog till mig den senaste rönen som visar på att det är bästa att ta sin blodtrycksmedicin vid sänggående och samtidigt började jag dricka ca 1-2 dl rödbetsjuice på morgonen.


Jag började mäta mitt tryck regelbundet och kan nu se en stabil förändring till det bättre, från att gå från 144/103 med en puls på 90, till 113/83 puls 75, inom loppet av ca 2 veckor, känns riktigt bra.


I och att jag gjorde två förändringar samtidigt är det svårt att veta om det är en kombination av att ta blodtrycksmedicinen på kvällen med att jag har börjat dricka rödbetsjuice regelbundet varje morgon som bidrog till att trycket och pulsen sjönk, hur det än är så kommer jag fortsätta med att ta medicinen vid sänggående då forskningen visar på att blodtrycket stabiliseras bättre men framför allt minskar det risken för sjukdom och förtida död om man tar den på kvällen.


Rödbetsjuicen sägs kunna sänka blodtrycket med ca 10 % enligt forskning


  Lånad bild.

"Rödbetan är också en bra källa till många näringsämnen som vitamin A, B6 och C, magnesium, kalcium, zink, kalium, jod, natrium och aminosyrorna betain och glycin.

Den har inga fetter och är en mycket kraftfull antioxidant. Rotfrukten är dessutom rik på folsyra och innehåller karotenoider som lutein och zeaxantin".


 En god vana att hålla sig till och endast framtiden kan utvisa ifall jag inte behöver någon blodtrycksmedicin framöver eller minska ner på dosen. 




Rikta blicken på ljuspunkterna


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards