Alla inlägg under december 2015

Av carina - 28 december 2015 18:24

Jag fick en bok av min dotter i julklapp, Ditt husapotek - Huskurer från förr det egna skafferiet. En perfekt julklapp till mig som föredrar naturens läkemedel, kryddor och örter. Det finns så många goda råd och tips att ta till. Jag väljer att dela med mig av en babykräm, den bästa gör du själv.


 

Babykräm 

Framförallt passar ringblomman bäst för behandling av känslig hud.

* 150gram kokosolja

* 1-2 msk färska eller torkade ringblomsblad

*2 msk bivax

* ev 1 msk zinkoxidpulver


Smält kokosoljan på svag värme och blanda i ringblomsbladen. låt stå och svalna. Smält sedan på nytt efter några timmar och sila i kaffefilter. Blanda därefter i bivaxen i hälften av kokosoljan och smält långsamt - om du vill kan du blanda i en knapp msk zinkoxidpulver tillsammans med resten av oljan. vispa ihop ordentligt eller mixa och häll sedan upp på en ren glasburk. perfekt mot blöjeksem.



Jag hade själv valt bort zinkoxidpulvret men väljer att lägga ut förslaget enligt receptet. Men spännande om någon provar och berättar vad de tycker om den. Jag har tidigare gjort hudkräm av ringblomman men la inte i kokosoljan så det är nytt i denna kräm, kokosoljan är fet och passar utmärkt till en narig babystjärt.



Jag fortsätter i babytemat och delar med mig om lindring mot tandvärk och tandsprickning. Vid tandvärk kan du tugga på några kryddnejlikor en stund. Kryddnejlikan har smärtlindrande egenskaper. Att tugga på blad av rölleka lindrar också tandvärk medans du vänta på att få komma till tandläkaren.


Barn som får sina första tänder - tandsprickning - kan få väldigt ont och bli påverkade på en rad olika sätt. Att massera tandköttet kan hjälpa - eller så kan du koka ett starkt kamomillte, doppa en ren tygbit i, och lägga den i frysen. Låt barnet tugga på den frysta tygbiten. Kylan och kamomilltet kommer att verka både lugnande och smärtstillande. du kan också prova på att ge den lie en lakritsrot att tugga på, den smakar sött och ger tuggmotstånd så att klådan lättar - dessutom fungerar den lätt bedövande på tandköttet.



Jag kommer säkerligen med mera matnyttiga kloka råd från naturen och skafferiet.


 

Vad har vi framför oss ? Ja ett nytt år... 2016 och det ser jag fram emot.

 

för 2015 har verkligen bjudit på prövningar. Känslomässiga prövningar, mentala prövningar och hälsomässiga prövningar. Vi har bestämt oss för att åka ut till stugan till nyårshelgen för att i lugn och ro avsluta detta år, äta lite gott och har vi tur så är det stjärnklart ute. Vi ska med andra ord ha en romantisk och skön nyårsafton. Min yngsta son kommer ut till oss och äter nyårsmiddag med oss vilket jag uppskattar högt, sedan vill han in till stan.... och helt i sin ordning han är ju trots allt 18 år med egen bil och körkort.


Tanke, känsla och handling är ett.


Av carina - 15 december 2015 22:45

Klockan är nu 22:46 och det är helt omöjligt att sova, mina tankar är med min dotter, oroliga och ledsna. Jag har plockat fram lite julgodis från frysen som jag har gjort tidigare och sitter nu här vid datorn, skriver och äter julgodis i min ensamhet. Det känns alltid lite lättare när jag får lägga ord på alla känslor och tankar. Tänk vad lite vi vet om varandra ! Jag jobbar, småpratar och skrattar, till nära kollegor berättar jag min verklighet åt men absolut inte åt alla. Hemma ler jag och hälsar på grannar och det händer att vi byter några ord och hela tiden har jag min dotter i mina tankar. Jag handlar julklappar och gör julgodis, bakar bröd och lussekatter, klär den lilla granen och hela tiden har jag min dotter i mina tankar.


    Jag hittar inte den riktiga julkänslan.


Guldkant på tillvaron var när jag köpte en julapp till mitt lilla barnbarn och fick iväg paketet med bussgods. Tårarna stiger i mina ögon bara av att jag tänker på henne. Så mycket kärlek den lilla fickan fyller mitt hjärta med.


Samtidig så har jag min dotter hela tiden i mina tankar, det är svårt till och med omöjligt att vara riktigt glad.


Jag går till gymmet regelbundet och tränar, en nödvändighet för att jag ska må bra i min kropp. Jag värmer upp med Ergofit, en maskin som passar mig bra. Jag får utlopp för en massa negativa energier och samtidigt så har jag min dotter hela tiden i mina tankar.


Jag tänker nu på henne när hon var en liten flicka, lik Lotta på Bråkmakaregatan både till utseendet och sättet. Hon kunde stanna och prata med vem som helst, pratade mycket, pigg och glad. Idag är hon en vuxen kvinna som har lika lätt till prat och skratt. Omtänksam som få och ett tålamod som många inte kommer i närheten av.


Just i skrivande stund är hon åter igen inlagd på grund av komplikationer efter den fjärde diskbråck operationen. Tänk vad vi människor måste gå igenom en del mer än andra och jag kan inte låta bli att fundera på hur allting runt omkring trots allt fungera . Tänk om jag hade kunnat bära din börda, tänker jag och har hela tiden dig i mina tankar. 


Nu vet jag att hon är i bästa händer och vi får helt enkelt samla ihop all vår kraft för om några veckor kommer vi att se tillbaka på detta med en rysning och blicka framåt.    

 




Och hela tiden har jag min dotter i mina tankar !





Av carina - 7 december 2015 13:06

   Andra advent !

Vi har tänt det andra ljuset igår och vi närmar oss julaftonen, detta år har varit tufft på flera olika sätt så jag ser framemot ett nytt 2016.

Så jag har börjat titta på en solresa i slutet av maj och början av juni och jag har hittat en resa till Rhodos. Hotellet ligger direkt vid stranden och nära centrum. I mina ögon ser det ut som paradiset och jag kan känna känslan av varm sand mellan tårna.


Men visst ska det bli mysigt med jul och att sitta ner vid julmaten och bara få vara tillsammans, äta gott och ha det skönt. Jag jobbar till kl. 16:00 på juaftonen men sedan väntas fyra dagars ledghet och om vädret är med oss så åker vi upp till Vuolosjärvi , vilket jag ser framemot. Mata fåglarna och se om det nappar något på pimpeln.


Det är inte okej att bara ge upp !

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards