Alla inlägg under september 2019

Av carina - 29 september 2019 19:18

Vaknade i stugan till doften av nybryggt kaffe, en bra start på dagen.


Vi åt frukost och det småregnade ute, katten gjorde några tappra försök att gå ut men kom in igen ganska omgående. Hon tyckte nog att det var ett riktigt hundväder idag och kurade ihop sig på garderoben i sin fleecebädd. Vi läste, lyssnade på radion, plockade in båtmotorn för denna sommar och åkte hemåt.


Regnet övergick till snö när vi kom in till stan.


Idag har jag gjort Lingonvatten, något jag aldrig gjort tidigare fast det är en väldigt gammal norrländsk tradition som är både enkelt och går snabbt att göra. 

 

1 liter lingon

5 dl vatten

Du behöver också

5 dl vatten

1 msk ättikssprit till sköljning


Koka upp allt vatten (1 L). Låt svalna och kyl sedan. Rensa lingonen väl, plocka bort skadade bär och skölj väl. Blanda ihop 5 dl av det kokta, avsvalnande vattnet med 1 msk ättikssprit och skölj bären försiktigt genom sil eller durkslag. Låt bären rinna av ordentligt. Ättiksspriten är till för att döda eventuella mögelsporer på bären och ökar hållbarheten. Lägg sedan bären i en väl rengjord burk eller flaska. Tänk på att om halsen till flaskan är smal och om det då är svårt att få in bären i flaskan så är det lika svårt att få ur flaskan sedan.


Häll sedan över resterande, 5 dl, av det kokta vattnet så de täcker bären helt. Lägg på locket och förvara svalt. Det ska stå och surna i någon månad. Till jul ska de nog vara klart. 


   Jag tänker att det kommer säkert att smaka gott på julbordet med grädde och på frukostyoghurten.



Efter middagskaffet gjorde jag även äppelmos medan snön fortsatte att falla utanför.

 

Röd äppelmos

1 kg röda äpplen
1/2 dl vatten

1/2 dl socker

(1 krm natriumbensoat)


 

Jag skalade inte äpplena utan tog bara bort kärnhuset och delade äpplena i bitar för att få en fin röd äppelmos.


Lägg bitarna i en gryta tillsammans med vattnet och sockret. Koka upp under lock och rör om ibland. 

Du kan alltid mosa lite när du rör om och när de är helt mjuka så lyft bort grytan från plattan. Jag körde även runt med stavmixern för att få en slät mos. 


Äppelmoset håller ca 1-2 veckor i kylen och går utmärkt att frysa. Jag valde att blanda ut ett kryddmått natriumbensoat för längre hållbarhet.


 Ett ljust rött äppelmos som smakar så mycket mer och bättre än den jag brukar köpa i butik.




Var frukt och vart bär

har sin egen mognadstid.

Av carina - 6 september 2019 15:11

Ringblomman

 


 

 

Ringblommesalva

   

3-4 dl torkade kronblad av ringblomma

2 1/2 dl olivolja, 2 1/2 dl rapsolja

100 g bivax

 

 

 

Plocka av kronbladen från ringblommorna men välj en dag då det inte har regnat eftersom blommorna ej bör vara blöta. Låt de torka inomhus någon dag, låt de inte blir allt för torra utan gärna lite spänts kvar. Det går utmärkt att förvara de torkade ringblommorna i en burk med lock till senare tillfälle.


Ringblomma olja

Ta 3-4 dl ringblomma blad och lägg i en glasburk, häll över den oljan du vill använda, jag väljer olivolja och rapsolja. viktigt att oljan täcker alla kronblad. 

 

Låt stå på en ljus och varm plats där du ser den och kommer då lättare ihåg att röra om i den varje dag. Låt locket vara lite på glänt då den ej ska stå helt tillsluten. Förslagen på hur länge oljan ska stå är många allt från 2 till 4 veckor.



Jag lät mina kronblad ligga i ca 2 1/2 vecka


 

Jag silade bort kronbladen med en finmaskig sil, det är viktigt att INTE få vatten i oljan och värmde upp oljan i ett vattenbad till 80 grader.

 

Lägg i 100 gram bivax och rör om samtidigt som du sänker ner värmen. Låt svalna under omrörning och när oljan har en temperatur på 40 grader kan du lägga i en eterisk olja om du vill. Jag väljer att inte lägga i någon eterisk olja utan vill ha den i sin naturliga doft.


När oljan har en temperatur på ca 30-35 grader börjar delar av salvan att stelna, häll upp i burkar men återigen var aktsam så att du inte får vatten i salvan.


 

Jag hade beställt fyra mörka burkar samtidigt som jag beställde bivax, vilket visade sig vara för lite men jag hade två nya glasburkar hemma som tur var. Det är bäst att hälla upp i mörka burkar för hållbarhetens skull men nöden har ingen lag. Jag får helt enkelt använda upp de i de ljusa burkarna först.



Ringblomman är vacker och en lättodlad blomma som ger en underbar len och bra salva. Jag sår själv upp de från frön ute i vårt sommarhus. En fröjd för ögat och vacker att ta in som snittblomma innan jag lägger den på tork.



Om du tvivlar på din existens

tänk då

Jag andas alltså finns jag.






Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards