Alla inlägg under februari 2022

Av carina - 11 februari 2022 08:07

Vi har kommit in i februari och vi går mot ljusare tider med vårsol och takdropp.


Jag sitter och funderar om jag ska skriva ett positivt inlägg eller om det som jag kan fundera över ibland och kommer fram till att det får bli lite både ock. Jag börjar med det positiva och det är att jag börjar återhämta mig efter covid och att sambon också börjar komma i bättre form. Det är positivt. 


 

Här har vi åkt ner till stugan för att få lite frisk i lungorna, fortfarande mycket snö och små kyligt i luften men så skönt att komma ut ur lägenheten en stund. Orken fanns inte men viljan att komma ut var större.



Mer positivt: Helgen innan vi blev sjuka var vi tillsammans med barnbarnet på den årliga snöfestivalen i Kiruna eller inte årliga för den ställdes in förra året på grund av pandemin. Inga aktiviteter eller underhållning mer än att skulpturerna skapades till allmän beskådning. Men i år var det fullt ut med underhållning så som dans, sång, hundslädtur, snöslunga tävling som går ut på att fortast komma fram i djup snö mm. 



2022 Snöfestival

 

Den vinnande skulpturen Imperfect Future av det spanska laget Barcelona forever. Jag och barnbarnet åkte hundsläde och det var första gången som jag åkte hundsläde någonsin. En hisnande känsla att sitta i en pulka bakom ett antal hundar som springer i full fart, särskilt i den lilla nerför backen som föraren ropade. Nu nerför!!


 

Gruvan syns i bakgrunden, malmen som flyttar vårt centrum och vissa bostadsområde, en stadsflytt  som jag har blandade känslor över.



Tillbaka till slädturen och här kommer vi fram. Den lilla skrattar förtjust medans den stora håller i den lilla och håller andan lite grann.

 



Vi fortsätter upp till centrum igen för att åka is rutschkana.

 

Ohoj se upp i backen !


 

Roligast att åka på magen !!

~ Älskade flicka



Efter ungefär 2 timmar åkte vi hem med lite gofika som barnbarnet valde från fiket men först lite lunch i magen. Timmarna går så fort när man har roligt, vi lekte, ritade och gjorde eget lördagsgodis som barnbarnet skulle få ta med sig hem.


 

Härligt underbart kladd ! Det har alltid varit tillåtet för mina barn att vara i köket, det har varit kladdkakor, chokladbollar, muffins, smoothie till experiment med bikarbonat och bakpulver. Det var som aldrig ett problem för mig att städa undan när de var klar, någon var bättre på att städa efter sig än någon annan. Så var det och nu är de alla vuxna med sina egna liv, precis som det ska vara.


 

Det färdiga resultatet, marshmallows doppad i choklad och strössel.

En glad liten tös på två år kom hem och bjöd mamma och pappa på en marshmallows klubba, bara en som hon sa.




Kvällen fortsatte uppe på stan i gott sällskap och riktigt god middag på Mommas Steakhouse med en go vän och hennes man som hade kommit upp från Göteborg.


 

Vi träffade på varandra redan på förmiddagen vid snöskulpturerna. Ett kärt möte efter många år samtidigt som det kändes som igår. En fin helg gick till sin ände efter att vi fortsatte vårt umgänge med en söndagsmiddag hemma hos oss.



Och vi har berikats med två barnbarn till som har hunnit bli hela 10 veckor. Det bästa ur 2021.
 
Jag har lånat bilden av min dotter som är mamma till dess små underbara bebisar, lilltösens småsyskon.
~Älskade flicka, Älskade pojke.



Det blev ett väldigt positivt inlägg som jag avrundar med två bilder när de just hade kommit hem från BB.

 

Jag och lilltösen


 

Jag och lillgossen.





Hur lätt en negativ känsla vändes till en positiv under den skrivande stunden. Så mycket i livet som jag har upplevt både sorg, sjukdomar och glädje. Beslut som jag tagit som ibland inte var väl genom tänkta,val som påverkat. Beslut som att köpa ett torp för mitt arv efter mina föräldrar, utanför Piteå, som gav mig och ungarna några fina somrar men ett hus som jag inte ensam mäktade med och fick släppa. Det är ett av mina beslut som jag kan tänka tillbaka på men det leder ingenstans att tänka tillbaka på det som varit utan det är bättre att fokusera på dagen idag och se framemot morgondagen.




Ta inga livsavgörande beslut när du är i sorg eller lyckorus.



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards