Alla inlägg under juli 2015

Av carina - 26 juli 2015 12:23

Röda båthus och vita hundkex


  

Sommarminnen från barndomen i Kurravaara, byn vid Torneälven.


En tur till Kurravaara en solig dag för att Casper ska få möjlighet till att bada och simma. Jag älskar vatten men denna sommar har bara gett mig två tillfällen att simma och de båda var kalla men sköna.


 

Ett bra hundliv !



 

Kurravaara Marina som min bror var med om att anlägga, en efterlängtad stor brygga inne i viken. När jag var barn och ungdom fanns det en brygga just på denna plats, en brygga som vi ungdomar samlades på för att sola, bada och åka vattenskidor från. Någon vindsurfade också, många båttävlingar, härliga minnen.


Tid

 

Livet ger dig ibland tid, tid att ta vara på, skapa meing och harmoni. Oftast rusar dagarna hastigt förbi och hur många gånger har man inte tänkt att Ååå Nej jag glömde, hann inte, får komma ihåg det till imorgon. I morgon kommer och då har du gömt det redan.


Jag kommer att ha tid och har bestämt att se utåt, se det lilla vackra i det stora. Jag har så läge som jag kan komma ihåg tagit hjälp från naturen. När livet har varit påfrestande så har jag tagit mig ut ensam för att sätta mig ner och jorda mig, helst vid vattnet.


Jag har behandlat mina barn och mig själv med naturens läkemedel.


Uppkokt avsvalnat kamomill te baddas på onda, svullna myggbett.

Vitlök hackad och inlindat i bandage hjälper mot öronont.
Inlindad skivad gullök på bröstet hjälper mot luftvägs katarr.
Lägg en gammal träslev i en gryta med vatten, låt koka tills vattnet är svagt gul, badda ögonen vid ögon

inflammation.

Björksaft tog jag från björken under tidig försommar, björken driver ut inflammationer. Tänk på att lägg in en kork i stammen när du har tappat klart.


Sprängticka

 

Jag dricker just nu te som jag kokat på sprängtickaoch det smakar till och med gott. Jag ska ge ett tips på bra myggmedel när jag är inne på björken. Samla in björktickor och låt de torka på en sval plats under vintern och näst kommande sommar tänder ni dem på insidan och lägger de vid era utebord och ni har en naturlig och bra myggspiral.


Jag fick ett bra tips från en kollega om att ta in just utslaga björkblad, musöron och koka te på dem. Fungerar utdrivande på inflammationer och motverkar ledvärk. Jag vurmar inte för starka värktabletter men är dagligen tvungen att ta inflammationsdämpande medicin mot min reumatism. Men jag är övertygad om att jag hade varit så mycket sämre och haft så många fler skov om jag inte tar gurkmeja utblandad i lite varmt vatten på morgonen och strör chiafrö och linfrön på yoghurten, en matsked ungefär.


Förra sommaren fick jag för mig att plocka in rallarrosor och torka dem tillsammans med citronmeliss, tänkte att det blir nog ett bra te, rosa för färgen och citron för smaken. Läste sedan på om växten och ser då att den är antiinflammatorisk och lugnande. Jag torkade de längst ner i ugnen på svag värme.


     jag har ett trevligt samtal med min fina kusin som har vuxit upp i Stockholm men vi har en god kontakt som jag är glad över, när jag sitter och väntar på flygbussen. Hon berättar att min morfars pappa var då den tidens naturläkeman här uppe i lappmarkerna, en shaman som hade healande händer. Fantastiskt att höra, något som vår mamma inte berättat men hon kanske inte visste om det. Hon var bara fem år när hennes pappa dog. Jag känner mig lugn och förstår mig själv ännu bättre. Det sitter i generna varför jag känner mig trygg i naturen och vad den ger oss.


Ringblomman

Denna vackra tåliga blomma som är en fröjd för ögat och som ger den lenaste salva mot torr och narig hud. Jag var ut till stugan för att se hur många blommor som överlevt denna kalla försommar och till min förtret så ser jag bara en enda blomma som står i blom. Men än finns det hopp.


Jag avrundar med kloka ord från Dalai Lama


Vi lever alla nära varandra,

det är därför vår främsta

uppgift att hjälpa andra.

Om du inte kan hjälpa

människor, så låt

åtminstonde bli

att såra dem.



Du måste ta tid att blicka inåt, för att kunna skåda utåt.

Av carina - 21 juli 2015 09:49

 Casper kikar ut från piren på Fårön


   

Sköna fria lediga dagar, visst har det regnat en massa denna sommar och det verkar inte upphöra heller, men jag är begränsad i min kropp så vädret är inte av så stor betydelse. faktiskt ingenting.


Sommaren 2015

  

Fårön Piteå


Jag älskar mitt Kiruna men Piteå är mentalt min andra hemstad. Känner den utan och innan, om jag någongång måste flytta från Kiruna så blir det Piteå. Fast jag är där helst under sommarmånaderna och tillbringar vintern, våren och hösten här hemma. Det bästa ur två världar.


Fascinerande

 

En morgon när jag satt och drack mitt kaffe så fastnade mina ögon på en spindel som höll på att ta sig ner på golvet med hjälp av sin tunna tråd. en tråd som knappt ögat såg. Jag hämtade kameran och fångade den med min kameralins och lät den sedan fortsätta sin färd neråt. Sommarminnen som gör gott i själen att spara på.


Jag kommer snart igen, sa kärringen och höll sig fast i kvarnvingen.

Av carina - 4 juli 2015 19:05

Semester


Jag börjar min semester med att flyga ner till Stockholm på tisdag för en MR röntgen och ett läkarbesök på onsdagen hos Spine center. Träffar doktor Thomas Henriques som ingav ett stort förtroende, han undersöker mig och tar del av MR svaren och säger att det är läge för operation av spinalkanalen någon gång efter semester uppehållet. Han talar även om att de kanske inte kan ta bort all min värk men det mesta. Ärligt ! Det uppskattar jag och om jag blir kvitt denna djävulska värk i lår och fötter så är det guld värt.


Jag avslutar mitt läkarbesök med en god latte på Karlaplan.

 


Piteå

   

När jag kommer hem så börjar vi fylla på husvagnen efter lite mat och vila. Och tidigt nästkommande morgon far vi ner mot Piteå och semestern kan börja, denna efterlängtade ledighet.


 

Förgården bjuder på härliga morgonstunder i lugn och ro.


 


Syren och hunkex


 

Jag cyklar ut i omgivningen idag och plockar med mig ljuvligt doftande syren blommor och lägger till hundkex för vackert vitt inslag och nu doftar det sommar inne i förgården och ögat fröjdas på samma gång.


Jag önskar er alla goa och rara människor en trevlig sommar.


Här kan jag ligga hela dagen.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards