Direktlänk till inlägg 19 april 2022

Efter operation

Av carina - 19 april 2022 10:09

Efter operation

Först vill jag tacka alla som har stöttat och gett mig omtanke efter min operation Tack ! 


Vi kom ner till Uppsala vid 18:30 tiden på söndag den 27 april, vi checkade in på hotellet och gick sedan ut för att leta upp en bra restaurang som låg runt hörnet från hotellet.

   Så god mat i bästa sällskap. 


Efter restaurangbesöket gick vi för att se var St:Johanniskliniken låg och den fanns också just runt hörnet. Endast en kort promenad från hotellet.

  St:Johanniskliniken i Uppsala 

En ombyggd kyrka, jag kunde inte bli opererad i en bättre byggnad: Tänkte jag när jag stod där framför den.



Klockan 07:00 skrevs jag in för förberedelse och själva operationen tog ca 3 timmar. Det var inte helt lätt att vakna, jag föll hela tiden tillbaka i djup sömn samtidigt som jag hörde sköterskan säga: Godmorgon Carina, dags att vakna.


Tillslut får jag upp ögonen och tittar på väggklockan, ser hur mycket den är och tänker: Nej!! jag har missa flyget hem..... hur kunde jag planera in det här så dåligt, jag kommer inte orka åka hem nu och säger till sköterskan  att jag har missat flyget hem. Hon svarar lugnt och professionellt: Men du ska stanna över natten och åker hem imorgon? Jag lutar lättad tillbaka mot kudden. 


Jag är nu inne på 4 veckan av 12 veckors sjukskrivning, det går bra men visst är det besvärligt och jag är beroende av hjälp med det mesta. 


- Viktigt att ta ut rörligheten tidigt efter operation så att axeln ej blir stel. Så redan från första dagen hemma börjar jag träna efter det träningsprogrammet som följde med. Det som kommer att vara besvärligt är att träna upp den stora axelmuskeln, Muskulus subscapularis som delades vid operation och återfästes. Läkningstiden är ca 3 månade och under den tiden ska muskeln skyddas,undvika aktivt innåt rotation och töjningar.


- Lättare dagliga sysslor efter 4 veckor

- Promenera då allmäntillståndet känns bra

- Cykla på motionscykel när förbandet är borttaget och såret läkt

- Inte köra bil på 9 veckor

- Inte cykla på 10-12 veckor

- Jogga efter 12 veckor

- Bära eller lyfta lite tyngre saker efter 12 veckor


Att läka med healingens kraft.

Jag tog emot healing från duktiga healers både under och efter operation som hjälpte mig att läka och komma tillbaka så bra som jag har gjort. Efter operationen började jag ge mig själv healing och snittet har läkt otroligt fint som sköterska sa när hon tog bort förbandet: Men det är ju helt läkt, Så fint så !


Jag har även kunnat sluta med de starka morfin tabletterna efter 10- 12 dagar vilket jag kopplar till min egna helande  läkning. 


Det gäller att hitta balansen mellan vila, rehabilitering och att jag tar hand om min kropp och min mentala hälsa på bästa sätt. Vad är större än självaste livet ? Så länge vi andas så finns vi till.



Påsken 2022 

 

Påsken 2022 gick i stillhetens tecken med mina barn och barnbarn som kom ner till stugan. Vi åt traditionell påskmat som skinka, ägg, sill och lax av olika sorter. Förutom lilla Julia på 2,5 år som är inne i en period då endast makaroner och ketchup är mat. Tvillingarna Jakob och Johanna på 5 månader föredrog ersättning denna påsk. 


Det finns stunder som jag sparar djupt i mitt hjärta och detta är en sådan dag. Man blir extra känslig och rörd när man känner sig sårbar.



Nästa vecka skall jag utöka träningsprogrammet med övningar som jag fick av sjukgymnasten, som jag ska köra i 2 veckor för att sedan utöka träningsprogrammet ytterligare. Tålmodig träning ligger framför mig. 



Vissa människor kommer in till ditt liv som en välsignelse och vissa människor kommer in till ditt liv som en lärdom.






 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

30 april 2022 09:17

Så bra att du har kommit hem och är på vägen mot att bli bra. För mig var det väldigt intressant att läsa om din operation för min bror ska göra en liknande snart och han har nog gruvat sig men det blir nog av för det blir bara sämre och sämre. Hoppas att du blir bra och det tror jag att du blir fortare än man tror med hjälp av träning och så har du ju starka krafter med dig. Lycka till.

http://skogsnuvan.bloggplatsen.se

carina

30 april 2022 10:17

Tack ♡ Ja det går åt rätt håll, snittet är fint läkt och rehabiliteringen går bra. Jagblir stabilt bättre för varje dag och har börjat kunna sova bättre också. Vaknar inte av smärta hela tiden. Du ska se att det kommer att gå lika bra för din bror.

 
Catharina

Catharina

8 juni 2022 11:01

Har aldrig varit i Kiruna och välkommen till min blogg.

http://bokprinsessan

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av carina - Söndag 10 mars 11:49


Övre Vuolosjärvi   Det är ett tag sedan senaste inlägget och jag börjar detta med ett foto som jag tog för en vecka sedan när jag och min son åkte upp för att se till den lilla stugan med det stora hjärtat som jag kallar den. En liten stuga i...

Av carina - 17 december 2023 13:15

Tredje advent, en vecka till julafton och två veckor kvar av året 2023.  Det har varit ett år som präglats av sorg efter min älskade livskamrat och själsvän. Jag vet att han bara vill mitt bästa och går vid min sida som stöd men det kan göra riktig...

Av carina - 3 november 2023 18:10


Allahelgona helg. Jag har som många andra besökt kyrkogården idag för att tända ljus och mina tankar vandrade bakåt till minnet av mina kära som fick lämna oss alldeles för tidigt.   Jag undrar hur många steg jag har vandrat på kyrkogården denn...

Av carina - 17 augusti 2023 06:50


Att lyssna till sin egen viskande vilja är inte alltid så lätt att möta även om den skriker högt. Du hör och du vet men kan inte komma den till mötes av olika anledningar. Det kan handla om ekonomiska förutsättningar, hälsa, att du är fast i ett nega...

Av carina - 6 augusti 2023 07:28


Sommaren börjar gå mot höst men ännu har vi fina varma sommardagar och då är det skönt att bara sitta ner med en kopp kaffe på uteplatsen här hemma och lyssna till sommarpratarna, det ger mig avkoppling och får mina tankar och känslor att stilla sig....

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards