Direktlänk till inlägg 1 oktober 2021

Hösten; årstidernas friskhet.

Av carina - 1 oktober 2021 08:14

Hösten 

Hösten är en favorit årstid trots att den kommer med vintern i släptåg. De granna färgerna i rött, orange och gult tillsammans med den klara friska höstluften under blå himmel visar Norrland från sin bästa sida.



Vi som väljer att bo här uppe har fjällvärlden endast någon mil bort. I tisdags efter lunch packade vi ner kaffetermosen och for upp efter Norgevägen. Vädret var lovande och viljan att komma upp på en höjd var något som jag kände att jag behövde. Sitta stilla, lyssna på tystnaden och känna den friska vinden mot min kind fyllde mig med energi då jag kände mig lite låg då jag kom hem från jobbet.




Vi parkerade bilen vid Torneträsk och gick upp på berget Nakeri. 

  

Vy över Torneträsk station och den sju mil långa sjön Torneträsk. Lte blåsigt som det vanligtvis är så här på höstkanten men inte en kall och narig vind så vi sätter oss i lä mot bergskanten och tar fram vårt fika.



Dricker vårt kaffe och fikar med denna utsikt framför oss. Snön som har lagt sig uppe på fjällen visar att vintern är på intågande. Storslagen utsikt som vi bor granne med.



Vi fortsatte får färd upp efter Norgevägen och stannade till i Pessinjokka där en vän till oss har sina arkar. En fin arkby längs stranden vid Torneträsk. En riktigt trevlig avslut på en fin dag hade vi tillsammans i trevligt sällskap.



Fjällvallmon som vajar i vinden till vågorna som blåser in mot strandkanten.

 


Jag ser på min sambo hur mycket detta betyder för honom, att få sitta i denna natur med en öl i handen i goda vänners sällskap. Långt borta från sjukdomen, bara prat och skratt om gamla tiders fjällbravader och minnen. Underbart ! Det är så vi vill leva vårt liv, Här och nu trots allt. 


Foton från en eftermiddags promenad i förra veckan, längs stranden i Kurravaara.

 

Här står jag på stranden framför sågen som min farfar ägde som gick vidare till min pappa och nu till min bror. En bra känsla att den finns kvar i familjen och att den fortfarande startas upp varje sommar, ett ljud som påminner om barndomen.




 

Just intill och nedanför Hembygdsgården har vi i föreningen anlagt en sandstrand som blev väldigt uppskattat. 





 

Foto från stugan altan.




Nu börjar det hänga snö i luften och jag får be till änglarna och vädergudarna att det är bra väder med fri sikt och bra vägunderlag den dagen min dotter och hennes man skall åka ner de 12 milen till Gällivare inför förlossningen av tvillingarna samt att min dotter har hälsoproblem i graviditeten gör det inte lättare. Att det är två är en välsignelse men samtidigt känns det dubbelt så oroligt att det är två bebisar som ska komma under vintermånaderna november/december, när vi bor här uppe under en utarmad sjukvård men när tankarna kommer då väger jag upp oron mot den dubbla glädjen av att vi kommer att berikas med två små nya liv. 



I skrivande stund är jag hemma och tar hand om mig och min kropp eftersom jag har gått in i ett skov av smärta på grund av reumatisk sjukdom. Tänk att jag ännu inte lärt mig att känna av symtomen innan det blossar upp så som trötthet, tarminflammation, sveda i ögonen, huvudvärk,febrig och nedstämdhet. Att leva med en reumatisk sjukdom är som att åka berg och dalbana, ena dagen går det uppför för att gå nedför den andra dagen men en sjukdom som oftast är kontrollerbar och inte livshotande med bra dagar där i mellan.



 

 

Det finns chanser och det finns val i livet.

Det viktiga är att man ser chansen och gör valet.

~  En tanke till











 


 
 
Catharina

Catharina

1 oktober 2021 10:44

Jag älskar att odla och läsa.Gillar hösten och välkommen till bokprinsessan.

http://bokprinsessan

 
Inger

Inger

6 oktober 2021 20:24

Du bor i en fantastisk natur, så vackert! Här har vi höstflod, lite otäckt när vattnet kommer den här tiden på året ... men hoppas att det kulminerar nu. Snön får gärna vänta ett tag, det brukar inte vara snösäkert förrän framemot december. Kram Inger

http://www.snartmormor.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av carina - Söndag 10 mars 11:49


Övre Vuolosjärvi   Det är ett tag sedan senaste inlägget och jag börjar detta med ett foto som jag tog för en vecka sedan när jag och min son åkte upp för att se till den lilla stugan med det stora hjärtat som jag kallar den. En liten stuga i...

Av carina - 17 december 2023 13:15

Tredje advent, en vecka till julafton och två veckor kvar av året 2023.  Det har varit ett år som präglats av sorg efter min älskade livskamrat och själsvän. Jag vet att han bara vill mitt bästa och går vid min sida som stöd men det kan göra riktig...

Av carina - 3 november 2023 18:10


Allahelgona helg. Jag har som många andra besökt kyrkogården idag för att tända ljus och mina tankar vandrade bakåt till minnet av mina kära som fick lämna oss alldeles för tidigt.   Jag undrar hur många steg jag har vandrat på kyrkogården denn...

Av carina - 17 augusti 2023 06:50


Att lyssna till sin egen viskande vilja är inte alltid så lätt att möta även om den skriker högt. Du hör och du vet men kan inte komma den till mötes av olika anledningar. Det kan handla om ekonomiska förutsättningar, hälsa, att du är fast i ett nega...

Av carina - 6 augusti 2023 07:28


Sommaren börjar gå mot höst men ännu har vi fina varma sommardagar och då är det skönt att bara sitta ner med en kopp kaffe på uteplatsen här hemma och lyssna till sommarpratarna, det ger mig avkoppling och får mina tankar och känslor att stilla sig....

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards