Alla inlägg den 16 januari 2021

Av carina - 16 januari 2021 18:33

Idag hade jag bokat in ett besök hos min moster som bor på ett äldreboende. Varför jag behöver boka in besöket i förväg förstår de flesta idag men kort, så är det på grund av pandemin covid19. 

 

Jag har själv jobbat inom omsorgen förra året så att bära munskydd och visir är jag inte obekant med. Jag hade bestämt att klippa hennes hår som hon var i stort behov av men vi började med kaffe och fika, jag vek upp visiret en aning och drog ner munskyddet och höll mig på två meters avstånd. Moster på snart 89 år reagerade inte alls på detta utan pratade på som vanligt, glad över Niveaburken som jag hade köpt till henne, den platta blå klassiska Niveaburken som har funnits så länge som jag kan minnas. Något hon känner igen och Dove tvålar som doftar så som hon kommer ihåg.

 

Dags för klippning, vilket inte var helt lätt dels för att hon hade klippt sig själv under det rådande besöksförbudet och för att hon helt utan förvarning böjde sig fram för att borsta bort hår som föll ner i hennes famn. Det tog ca en och en halv timme att få till en hyfsad kort frisyr. Det var en fin en och en halvtimme, hon frågade om olika saker och ting som man gör när man sitter hos frisören, jag svarade på samma fråga flera gånger som om det var första gången hon ställde just den fråga. När minnet sviker så är det väldigt viktigt att vi inte sviker och låter den gamla känna sig dum och glömsk.

 

Min finaste moster njöt verkligen av stunden och när jag avslutade klippningen med att plocka några strån från hakan och överläppen med pincetten blundade hon och log. När jag sa att nu tror jag att vi är nöjd då sa hon: ´Nu kommer de se att jag är nyklippt och säga att jag är fin och så började hon sjunga. Där och då blev jag rörd, fick en klump i halsen när tårarna letade sig fram i ögonvrån på mig. Tänk så lite det behövs för att ge en guldkant till en gammal dam på 89 år, låta henne känna sig vacker och få uppleva känslan av att bryta vardagen, få håret fixat, rycka bort några skönhetshår och en Niveakräm att smörja kinderna med.

 

 

Naturligt åldras vackrast.

 

 

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards