Alla inlägg den 2 juni 2015

Av carina - 2 juni 2015 09:34

Min citrusblomma !


    

Jag fick en citrusplanta på morsdag som jag nu ska vårda ömt och hoppas så att jag lyckas få den att övervintra, jag läser att den inte kräver någon speciell vintervila utan att den kan odlas i boningsrum något svalare och med extra ljus.

Plantan ska duschas ofta och vattnas med  mjukt kalkfattigt vatten sedan så skall man ofta ge näring, helst vid varje vattning under den ljusa årstiden. På vinterhalvåret blommar den med vita ljuvt doftande blommor. Man kan försiktigt stryka över blommorna med en mjuk borste för hjälp till polleneringen och då kan man få frukt. Först är de små och gröna som sakta växer och mognar till hösten som kan plockas eller faller av själv. Nu vet jag inte om dessa citroner smakar bra att äta som de är men de passar alltid att göra marmelad av.


Plantera om den varje år i kraftig lerblandad jord med mycket näring men ingen kalk, det finns särskild citrusjord men annars går det att använda rododendronjord som är en grov torv/barkblandning. Använd en hög stor lerkruka med dräneringshål och lägg i många krukskärvor i botten. Plantera den lika högt som den stått tidigare.


Tänk på att den kan angripas av spinn och ullöss om den står för torrt och varmt under vintern.


Och med sina små lätt doftande frukter sprider den harmoni och får dig att förflyttas i din sinnesvärld långt bort till Medelhavsregionen.


 


Den som äger en trädgård och en boksamling saknar inget.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards