Alla inlägg den 11 juni 2018

Av carina - 11 juni 2018 18:52

Havremjölk


 


Jag har gjort egen havremjölk efter att jag blev inspirerad av en vän som hade gjort det.


3 dl havregryn, jag valde glutenfri

1 L vatten

2 msk kokosolja eller rapsolja

1 tsk agavesirap eller honung

0,5 tsk salt

Silduk med ställning (rekommenderas)

Tratt om det behövs


Förslag på smaksättning

0,5 tsk vaniljsocker

0,5 tsk kanel

0,5 tsk kardemumma


Lägg havregryn, vatten, salt, honung och olja i en mixer. Använder du fast kokosolja så värm den lite så den blir flytande..

Mixa i hög hastighet i några minuter

Sila och ev. smaksätt

Häll över på en ren glasflaska

Förvara i kylskåp, hållbarhet 3-4 dagar.


Resterna som blir kvar i silduken kan du använda i gröten, i ett brödbak eller i köttbullssmeten.


Varsågod och hoppas att fler blir inspirerad till att göra egen havremjölk.



Det är aldrig försent att lära sig något nytt med tanke på vad havremjölken kostar att köpa så är detta ett riktigt billigt alternativ och godare än köpemjölken. Sedan så är det skoj med egen smaksättning efter tycke och smak.


Tankarna gick bakåt i tiden när jag gjorde mjölken, jag tänkte på hur billigt och hur varierande god jag hade kunnat göra denna havremjölk till min son som inte alls kunde  dricka mjölk när han var liten. Jag gjorde varm choklad till honom på havremjölk, gjorde pannkaka på havremjölk, bakade på havremjölk..... listan kan bli lång.


Gör mig stark i mitt starka

Gör mig fri i min frihet





Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards