Direktlänk till inlägg 8 april 2018

Ädnamvaara

Av carina - 8 april 2018 16:41

Ädnamvaara

"En bit utanför Kiruna finnas berget, eller kanske mera korrekt ”lågfjället” Ädnamvaara vars högsta topp når upp till 790 meter över havet. En bit upp mot dess topp, ungefär vid trädgränsen finns Friluftsfrämjandets stuga vid namn ”Ädnamvaarastugan”. Stugan är en av flera trevliga serveringar ute i naturen, som man kan bege sig till för en fikastund här uppe i norr. Nu under vårvintern hålls nämligen stugan öppen med fikaservering under helgerna när vädret är fint, och det tycks vara ett populärt utflyktsmål för Kirunaborna. Serveringen sköts av elever i årkurs sju (och dess föräldrar) som går på friluftsskolan Vargen här i Kiruna, som är en skola med friluftsinriktning".

 

 


Vy in mot stan

  

Från stugan i Kurravaara är det 2 mil och 500 meter upp till Ädnamvaarastugan och från parkeringen är det 6,4 km som är en populär skidtur upp till stugan. 

 

Ädnamvaara stugan

 

 

 

Kaffe och bulla

 

 

Vi träffade på bekanta som också hade letat sig upp dit denna fina dag, bland annat min gamla vårdlärare Elvira som hade skidat upp med sin man och vi fick ett riktigt trevligt samtal till kaffet.

 

 

 


Vy från vår fika plats mot Kiruna och gruvan.

 




Klarblå himmel mot vit snö

 

Casper satt kvar och hade det bra på skotern under tiden. Han brukar stanna i kälken eller på skotern och på det sättet är det lätt att ha med honom.



Lyckans fjäril sätter sig på axeln

på den som väntar.

 

 




 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

12 april 2018 10:11

Jag som hatar vinter måste i alla fall medge att de här vårvinterdagarn är härliga när man för första gången får se solen och känna värmen

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

 
Eva Trillian

Eva Trillian

14 april 2018 23:32

Vilka fantastiska bilder :) sol och underbart vackert blå himmel! Sådan dagar är det gott att kunna vara ute!

http://provtyckningar.blogspot.se

 
Karin

Karin

15 april 2018 21:39

Det verkar vara fint där vid stugan. Att man sen har en fantastiskvy mot Kiruna är aldrig fel. Ha en fin vecka!
Kram Karin

http://pixelmojan.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av carina - Söndag 10 mars 11:49


Övre Vuolosjärvi   Det är ett tag sedan senaste inlägget och jag börjar detta med ett foto som jag tog för en vecka sedan när jag och min son åkte upp för att se till den lilla stugan med det stora hjärtat som jag kallar den. En liten stuga i...

Av carina - 17 december 2023 13:15

Tredje advent, en vecka till julafton och två veckor kvar av året 2023.  Det har varit ett år som präglats av sorg efter min älskade livskamrat och själsvän. Jag vet att han bara vill mitt bästa och går vid min sida som stöd men det kan göra riktig...

Av carina - 3 november 2023 18:10


Allahelgona helg. Jag har som många andra besökt kyrkogården idag för att tända ljus och mina tankar vandrade bakåt till minnet av mina kära som fick lämna oss alldeles för tidigt.   Jag undrar hur många steg jag har vandrat på kyrkogården denn...

Av carina - 17 augusti 2023 06:50


Att lyssna till sin egen viskande vilja är inte alltid så lätt att möta även om den skriker högt. Du hör och du vet men kan inte komma den till mötes av olika anledningar. Det kan handla om ekonomiska förutsättningar, hälsa, att du är fast i ett nega...

Av carina - 6 augusti 2023 07:28


Sommaren börjar gå mot höst men ännu har vi fina varma sommardagar och då är det skönt att bara sitta ner med en kopp kaffe på uteplatsen här hemma och lyssna till sommarpratarna, det ger mig avkoppling och får mina tankar och känslor att stilla sig....

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards