Alla inlägg den 30 september 2017

Av carina - 30 september 2017 11:43

Lingonsylt och klappgröt

 

I år har vi fått ihop ca 15 liter lingon runt stugan, det blir så mycket enklare att bara ta hinken och gå rakt ut på gården och bara fylla den. Min rygg tillät mig att få ihop ca 2 liter, resten stod sambon för.


 

Är det bara jag som tycker att korv smakar så mycket bättre när den grillas utomhus över öppen eld.

Vid vår uteplats bakom stugan.


Lingonsylt och klappgröt

Jag gjorde sylt på ca 4 kg av det vi plockat och resten får ligga kvar i frysen ett tag till. Jag brukar göra en lingon/vanilj snaps till jul, inte för att det behövs 6 kg lingon till det utan endast 2 dl men jag ska koka lingondricka också, någon annan dag.

    Jag fick ihop sju burkar sylt och två mindre burkar gelé. 

Det sista i grytan som mest var saft gjorde jag klappgröt av och för de som inte vet vad klappgröt är så:

Koka upp 5 dl vatten med 2 dl sylt,

Vispa i 1 dl mannagryn och låt småkoka ca 5 minuter.

Häll upp i en vid skål och vispa kraftigt tills den är fluffig, jag kör med elvispen.


Jag funderar på att göra klappgröt av blåbärssylt för det måste också vara gott, kanske till och med godare.


Jag gjorde en blåbärskaka i långpanna men botten av smördeg och toppningen av smält smör och havregryn+socker.

  Jättegod tillsammans med lite grädde eller vaniljsås.


Gå ut i skogens skafferi och hämta det du kan och tycker om !



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards