Alla inlägg den 26 maj 2015

Av carina - 26 maj 2015 15:52

 

Ringblomma sommaren 2012



Vi har verkligen haft en sen och kall vår och idag var det första dagen som mina blomplantor fick komma ut på balkongen. Jag la ut de kraftigaste på fönsterkarmen så det stod skyddad och varmt.

 

Ringblommor och solrosor är säkra blommor här uppe, likaså tagetes, pysslingkrage, pensér och ringkransar. Det växer olika på var du bor eller har din stuga här uppe. Kring byarna Kurravaara och Jukkasjärvi är det bördigare och varmare än i byarna upp efter övre Kalixälvdal som är mer kargare och björkarna småväxta. Jag som är uppvuxen i Kurravaara har fått tänka om och gilla läget att potatis och rabarber likaså morötter och sallad kan vara svårare att få kraftiga i vår stuga i Kalixfors. Jag har begränsat mig till sallad och ärtskidor ute i stugan. Och tar vara på de rabarberstjälkarna som kommer upp men väljer att åka ner till min bror i Kurravaara för att hämta hem stora rosenrabarber för saft och pajer.


Men jag sätter fröer och glädjer mig åt det som slår rot och växer upp

 

Sommaren 2014


Trots det karga klimatet så blir resultatet gott, pysslingkragen har jag odlat själv från frö och för att få det riktigt grannt tar jag hjälp från torghandlaren när mina egna plantor inte räcker till.



Även det här fotot är från förrra sommaren för vi har inte kommit så här långt ännu. Ringblommor, pysslingkrage och tagetes blandat med de perenner som har klarat vintern.  Mot planket brukar jag sätta ner mina solrosor och även salladen och ärtskidorna.

 

En rogivande syssla som är trevlig att se på.




 

Min blombukett som jag tog hem mot slutet av förra sommaren, ringkrans, ringblomma och malva. en färgprakt som jag odlat upp själv vilket gör den än mer vacker. 



Tillbaka till min balkong där jag självklart också har blommor och där mitt växthusskåp står. Jag har i skrivande stund lagt ut plantorna i skåpet och skulle det varnas för frost eller snö så tar jag in de små igen.


 



Balkongfoto juni månad 2014

 



I år har jag provat att odla körsbärstomater direkt från en skiva tomat men den får stå kvar inne än ett tag  innan den får flytta in i växthusskåpet över sommaren.

 

Jag återkommer om den ger några tomater mot slutet av sommaren. Spännande och intessant för jag har alltid odat tomater från frön. Hoppas så på skörd.



Du är inte alltid fri att välja omständigheterna i ditt liv. Men du kan alltid välja vad du gör av omständigheterna.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards