Direktlänk till inlägg 19 juli 2020

Lavendelolja och persiljevatten

Av carina - 19 juli 2020 12:48

Lavendelolja


Doften av lavendel är ljuvlig, förra sommaren gjorde jag doftpåsar av lavendel som jag hängde in i kläd och linneskåp. Nu har jag en burk lavendelolja på gång, receptet tog jag från tidningen Nära. Det finns olika sätt att göra egen lavendelolja på men jag provar detta med färska blommor i stället för torkade.


  Jag plockade in ett knippe lavendelblommor som jag la i en steriliserad glasburk. För att sterilisera burken låter du burken och locket ligga i en 100 gradig varm ugn i 10 minuter. 


  Lägg blommorna i burken och täck med olja, jag valde rapsoljan. Jag la även en ren tygbit mellan burken och locket och ställ den sedan i ett soligt läge i en vecka. Sila sedan bort blommorna gärna genom en silduk men det går lika bra med kaffefilter eller en tät sil och häll över oljan i den burk/flaska du vill använda.


Lavendelolja är bra för


Antiinflammatorisk och är cellförnyande

Kan hjälpa vid hudproblem som akne, hudsvamp, klåda, solsveda, hudbristningar, myggbett och torr hud. 

Motverkar stress och lugnar sinnet, smörj in oljan vid tinningarna för att lugna sinnet med sin avslappnande doft.

Häll några droppar i badet,bra för torr hy och rogivande

Gnid in några droppar i handflatan och andas i doften vilket är bra för avkoppling inför yoga.

Massera in lite olja bakom öronen för god nattsömn.

~ hämtat ur tidningen Nära.




Persiljevatten

 

Jag odlar persilja i växthuset för att använda den som färsk krydda vid matlagning men av en tillfällighet läste jag om persiljans hälsoeffekter och gjorde persiljevatten.


  Jag tog in ett knippe färsk persilja, sköljde de väl och delade i småbitar som fick ligga och dra en stund i lite vatten, vinäger och lime, som jag hade hemma. I det receptet jag hittade så var det citron men nu hade jag lime hemma och då blev det lime. 


  Jag kokade upp sex msk persilja i en liter vatten som fick sjuda i tio minuter. Lät det sedan stå och svalna, silade bort persiljan för att få en klar dryck. Du väljer om du vill dricka den ljummen eller kylskåps kall.


Persiljevatten renar njurarna


Om du har högt eller lågt blodtryck

Smärta i nedre magdelen

Smärta vid urinering

Ont i ryggen

Svullna fotleder

Inflammation i ögonen

Blåmärken och blödningar


Har en vätskedrivande effekt och bra att rena njurarna med persiljevatten kombinerat med en sund livsstil.





Gör varje dag till en bra dag

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

21 juli 2020 11:30

Min lavendel frös bort i vinter och många andra örter också. Jag brukar göra lavendelsalva och gör som du men tillsätter smält bivax och sedan rör jag tills det blir en fin kräm som man kan använda till mycket. Persiljerot använde jag när jag hade urinvägsinfektion lite då och då när jag var ung men ditt recept verkar ju vara enklare och persilja har jag i massor. Tack för det. Jag ska försöka göra det.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av carina - Söndag 10 mars 11:49


Övre Vuolosjärvi   Det är ett tag sedan senaste inlägget och jag börjar detta med ett foto som jag tog för en vecka sedan när jag och min son åkte upp för att se till den lilla stugan med det stora hjärtat som jag kallar den. En liten stuga i...

Av carina - 17 december 2023 13:15

Tredje advent, en vecka till julafton och två veckor kvar av året 2023.  Det har varit ett år som präglats av sorg efter min älskade livskamrat och själsvän. Jag vet att han bara vill mitt bästa och går vid min sida som stöd men det kan göra riktig...

Av carina - 3 november 2023 18:10


Allahelgona helg. Jag har som många andra besökt kyrkogården idag för att tända ljus och mina tankar vandrade bakåt till minnet av mina kära som fick lämna oss alldeles för tidigt.   Jag undrar hur många steg jag har vandrat på kyrkogården denn...

Av carina - 17 augusti 2023 06:50


Att lyssna till sin egen viskande vilja är inte alltid så lätt att möta även om den skriker högt. Du hör och du vet men kan inte komma den till mötes av olika anledningar. Det kan handla om ekonomiska förutsättningar, hälsa, att du är fast i ett nega...

Av carina - 6 augusti 2023 07:28


Sommaren börjar gå mot höst men ännu har vi fina varma sommardagar och då är det skönt att bara sitta ner med en kopp kaffe på uteplatsen här hemma och lyssna till sommarpratarna, det ger mig avkoppling och får mina tankar och känslor att stilla sig....

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards