Direktlänk till inlägg 24 mars 2020

Har vi själv skapat behov vi inte behöver

Av carina - 24 mars 2020 08:59

Jag läste en artikel i dagens NSD om Nisse Olovsson som kallar sig för en "prepper" han har förberett sig för en kommande kris i tio år ´Vi har gjort oss beroende av oändlig produktion med oändliga resurser´säger han bland annat.


En artikel som fångade mig och fick mig att tänka bakåt under mitt morgonkaffe. När jag växte upp och det är inte så länge sedan då hade så gott som alla familjer en bil, en del hade inte någon bil alls, vi hade två tv kanaler, affärerna stängde klockan 18:00 på vardagarna och 13:00 på lördagarna. Det var inte många som reste utomlands på semester när jag var barn, de flesta här uppe for till stugan eller tog tåget för att hälsa på någon under en/två sommarveckor. 


Nu kommer corona som en stor hotbild mot vår världsekonomi men mot vår hälsa i första hand. Det var just detta som mina tankar gick till när jag läste artikeln i dagens NSD, lever vi för fort,har vi skapat oss behov vi egentligen inte behöver, har vi tappat det totala greppet om vad vårt liv går ut på här på vår jord. Kan det vara så att vår jord inte mäktar med oss människor. Ska vi spola tillbaka bandet till då vi levde i symbios med vår natur.


Jag tror att människan behöver stilla sig och låta tankarna och handlingarna gå inåt, in till dig själv, känna sitt eget värde och göra cirkeln mindre. För det är det vi uppmanas att göra, gå ut med en termos sätt dig på en parkbänk, drick ditt kaffe i stillhet och undvik folksamlingar. Jag tycker att den uppmaningen stämmer väl in med hur det var när jag växte upp. Min cirkel var inte så stor och den behöver inte vara större än så nu när moder jord säger ifrån.


Tänk om det några höns för äggen,ett potatisland och fisk från sjön är det jag behöver för att må gott.





 

Några tankar så här på en tisdag morgon men att vi kommer att få ett dyrare samhälle när corona krisen är över det förstår jag och då kommer vi automatiskt dra ner på tempot.



Fyll ditt liv med upplevelser, inte saker

Berätta om dina upplevelse istället för att visa dina saker

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

27 mars 2020 10:09

Håller med dig om allt. Du har så rätt

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

 
Inger

Inger

27 mars 2020 20:53

Hej!
Spännande att se din reflektion över coronakrisen ... min är den samma. När jag började skolan -68 så visste jag inte vilka mina kompisar skulle bli. Jag bodde på västra sidan av älven och de som bodde på andra sidan bron var som främmande fåglar, vi visste inte om varandra fastän vi bodde i samma samhälle. Världen var inte så stor ... känns som om vi är tillbaka dit!

kram Inger

http://www.snartmormor.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av carina - Söndag 10 mars 11:49


Övre Vuolosjärvi   Det är ett tag sedan senaste inlägget och jag börjar detta med ett foto som jag tog för en vecka sedan när jag och min son åkte upp för att se till den lilla stugan med det stora hjärtat som jag kallar den. En liten stuga i...

Av carina - 17 december 2023 13:15

Tredje advent, en vecka till julafton och två veckor kvar av året 2023.  Det har varit ett år som präglats av sorg efter min älskade livskamrat och själsvän. Jag vet att han bara vill mitt bästa och går vid min sida som stöd men det kan göra riktig...

Av carina - 3 november 2023 18:10


Allahelgona helg. Jag har som många andra besökt kyrkogården idag för att tända ljus och mina tankar vandrade bakåt till minnet av mina kära som fick lämna oss alldeles för tidigt.   Jag undrar hur många steg jag har vandrat på kyrkogården denn...

Av carina - 17 augusti 2023 06:50


Att lyssna till sin egen viskande vilja är inte alltid så lätt att möta även om den skriker högt. Du hör och du vet men kan inte komma den till mötes av olika anledningar. Det kan handla om ekonomiska förutsättningar, hälsa, att du är fast i ett nega...

Av carina - 6 augusti 2023 07:28


Sommaren börjar gå mot höst men ännu har vi fina varma sommardagar och då är det skönt att bara sitta ner med en kopp kaffe på uteplatsen här hemma och lyssna till sommarpratarna, det ger mig avkoppling och får mina tankar och känslor att stilla sig....

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards