Direktlänk till inlägg 26 januari 2020

26 januari

Av carina - 26 januari 2020 11:03

På dagen går det an


  

   


Snöfestivalen 2020 är över och vi har en ovanligt varm vinter med endast - 8 grader riktigt behaglig vinter temperatur om jag får bestämma. Min absoluta favorit bland snöskulpturerna var den med kobrorna som ett team från Indien hade gjort och som vann publikens pris och skulpturen heter Kaliya Daman.

 



Juryn utsåg ett av Spaniens två bidrag till vinnare. Skulpturen heter Year 20XX.

 



Kirunas snöfestival är en trevlig tillställning med flera aktiviteter så som snöslungerace, barnlopp, utställning av veteranskotrar, vinterlekplats och teater för barnen bland annat. Lokala hantverkare med sina otroligt vackra hantverk hittade vi inne på folketshus och jag köpte en riktigt vacker mobilväska och en nyckelring i tenn och renskinn. Utanför folketshus stod en kvinna och sålde renkött , en liten bit gravad renkött fick det bli, en delikatess om ni frågar mig


Jag mår bra av att hålla mig sysselsatt och igång. 


Mot eftermiddagarna och mot kvällen smyger sig tankarna på mig, tankar av oro som jag försöker mota bort med tankar om förhoppning. Min sambo som nu har varit inlagd i en vecka fick komma hem några timmar igår eftermiddag och då får vi glömma det svåra en stund, äta middag tillsammans, prata om allt mellan himmel och jord, få känna oss som vanliga för en stund. När han gick tillbaka till sjukhuset vid halv åtta på kvällen uppstod en surrealistisk/ overklig/ogripbar situation och känsla som är svårt att beskriva och svårt att förstå för den som står på sidan.




  Jag har under den här tiden läst boken Rensa i röran med feng shui av Karen Kingston och jag rekommenderar verkligen er att läsa den. Jag fick så många aha upplevelser, hon tar upp om hur vi påverkas av röra och varför vi har så svårt att släppa taget om saker och ting, även om osunt leverne och oro. Hur mycket bättre vi verkligen mår av att "rensa i röran".  Hon beskrev oro på en så klockrent sätt: ´Oro är som en gunghäst - oavsett hur fort man gungar så kommer man ingen vart. Oro är inget annat än slöseri med tid och skapar så mycket röra i ditt huvud att du inte kan tänka klart om någonting. För att lära dig sluta oroa dig behöver du först av allt förstå att vi förstärker allting som vi ägnar vår uppmärksamhet åt, ju mer du tillåter dig att oroa dig, desto mer sannolikt är det att saker och ting går fel och hon ger råd hur du motar bort oro.


Hon tar upp om yttre och inre oro och vad jag har rensat nu när min yngsta son har flyttat hemifrån. Idag vet jag exakt vad jag har på vinden, i källaren och i garderoberna. Det är en så skön känsla som jag inte ägt på länge eftersom jag har sparat på mig saker som jag bara har lagt på vinden/ källaren och tänkt bra att ha. När många saker egentligen har handlat om minnen, minnen som inte har varit positiva och som jag bara skuffat undan i lådor istället för att tillåta mig att känna dem, hanterat dem eller tagit bort de ut ur mitt liv.


Jag har kvar saker från min barndom och min vuxendebut, saker som jag älskar och som betyder mycket för mig. Det har jag behållit för de har en given plats i mitt liv.



Åter tillbaka till igår kväll.

Efter det min sambo gick tillbaka till sjukhuset, tittade jag på Stjärnorna på slottet och igår var det Pernilla Wahlgrens tur och den som ser henne som en svammel maja har missat så mycket om vilken enorm styrka som hon bär på i sin lilla kropp. Efter det så började en hyllnings kväll för Marie Fredriksson också en stark och varm kvinna som fick möta en svår sjukdom som slutligen tog hennes liv. En av mina kvinnliga idoler när jag växte upp och som berör mig med sin solo sång.


  Jag läser hennes bok, Kärleken till livet Marie Fredriksson av Helena Von Zweigbergk. Marie var noga med att det här är hennes bok, hennes berättelse. En berättelse som berör och som ger mig styrka. Hon säger i boken bland annat " Ja, men vad ska jag göra annars? "Lägga mig ner och dö? Det bestämde jag mig tidigt för att inte göra. Aldrig lägga mig ner och dö."


Jag läste en bra bit in i boken till sena nattimmen med Flisan på täcket vid fötterna. Flisan, vår lilla kattfröken upplever en tomhet nu när det bara har varit jag och hon hemma under den här veckan och följer mig från rum till rum. Det är som om hon vill försäkra sig att inte bli helt ensam. Det är hon självklart stundvis när jag inte är hemma och hon möter upp mig i hallen direkt när jag kommer hem igen. Min lilla katt så go och fin.

         



 

 

Sluta döma och kritisera

Det är bortkastad energi, i synnerhet när du inser 

att allt det som du kritiserar och fördömer hos andra

är något som du inte tycker om hos dig själv ~ Karen Kingston

 
 
Inger

Inger

26 januari 2020 20:41

Hoppas att det ordnar sig med sambon! Boken har jag hemma i bokhyllan och jag har läst den många gånger! Lyder råden till viss del, det lättar att göra sig av med saker som jag inte använder, jag blir glad och andra blir glada!

kram på dig/Inger

http://www.snartmormor.bloggagratis.se

 
skogsnuvan

skogsnuvan

5 februari 2020 09:14

Hej på dig igen. Jag har tappat bort dig bland de bloggar jag brukar läsa men ser nu att jag saknar dig och din klokhet. Vilken underbar utställning bland snöstatyer. Jag skulle verkligen städa ur bland mina gamla grejor men just nu efter tandvärk och elände har jag ingen energi att ta till. Hoppa din man får komma hem snart. >Kram på dig.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

carina

5 februari 2020 18:38

Hej
Ja verkligen fin snökonst, ett trevligt inslag i januari. Krya på dig och samla dina krafter. Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av carina - Söndag 10 mars 11:49


Övre Vuolosjärvi   Det är ett tag sedan senaste inlägget och jag börjar detta med ett foto som jag tog för en vecka sedan när jag och min son åkte upp för att se till den lilla stugan med det stora hjärtat som jag kallar den. En liten stuga i...

Av carina - 17 december 2023 13:15

Tredje advent, en vecka till julafton och två veckor kvar av året 2023.  Det har varit ett år som präglats av sorg efter min älskade livskamrat och själsvän. Jag vet att han bara vill mitt bästa och går vid min sida som stöd men det kan göra riktig...

Av carina - 3 november 2023 18:10


Allahelgona helg. Jag har som många andra besökt kyrkogården idag för att tända ljus och mina tankar vandrade bakåt till minnet av mina kära som fick lämna oss alldeles för tidigt.   Jag undrar hur många steg jag har vandrat på kyrkogården denn...

Av carina - 17 augusti 2023 06:50


Att lyssna till sin egen viskande vilja är inte alltid så lätt att möta även om den skriker högt. Du hör och du vet men kan inte komma den till mötes av olika anledningar. Det kan handla om ekonomiska förutsättningar, hälsa, att du är fast i ett nega...

Av carina - 6 augusti 2023 07:28


Sommaren börjar gå mot höst men ännu har vi fina varma sommardagar och då är det skönt att bara sitta ner med en kopp kaffe på uteplatsen här hemma och lyssna till sommarpratarna, det ger mig avkoppling och får mina tankar och känslor att stilla sig....

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards