Direktlänk till inlägg 15 januari 2020

Nytt år !

Av carina - 15 januari 2020 17:53

2020

 

Vi har nu lämnat 2019 bakom oss och gått in i 2020, mjuka siffror att både läsa och skriva. 


Jag vill gärna se ett bra kommande år framför oss, ett år med gemenskap och samhörighet, god hälsa och mycket kärlek. Julen 2019 och dagarna till årets slut har varit de absolut bästa på många år, det måste jag få lov att säga. En jul där alla mina barn och barnbarn har varit samlade.


Ilon, Isak och Julia.

 



Ilon och Isak fick uppleva en riktig vinter med snölek, skotertur, ett besök på Icehotellet, kälk- och sparkåkning för där  hemma i Uppsala har det hittills inte varit mycket till vinter och vi fick vara tillsammans och uppleva deras glädje över all snö och lilla Julia upplevde sin första julafton även om hon sov sig igenom den till största del så fick vi uppleva den tillsammans med henne.



Pärlemomoln

 

Himlen bokstavligen exploderade i pärlemomoln kring mellandagarna.


Vi tillbringade nyårsafton i stugan, nöjda och mätta lyssnade vi till Lena Endrè när hon lästa nyårstalet. Vi släppte iväg några ljuslyktor med tankarna till de som lämnat oss och med en förhoppning om ett gott nytt 2020.



Fasta 

   Jag gjorde en femdagars fasta i somras som jag mådde riktigt bra av som kändes gott och välgörande för min kropp och själ.


Efter den positiva upplevelsen så gick jag in i en ny faste period nu i fredags. Jag hade lite huvudvärk och mådde si så där första dagen men tänkte att första dagen i somras kändes också lite små kymigt. Jag gick in i andra dagen, kroppen frös, huvudvärk och illamående, Nej det här var inte en bra start tänkte jag men väntade ut till tredje dagen som fortsatte på samma vis. Jag gick upp till simhallen, för fysisk aktivitet är bra under fasta för att komma igång med svettning men efter en halvtimmes bröstsimning började jag frysa och huttra. Efter en skön bastu och lite faste dryck fick jag kramper i magen men envis och målmedveten som jag är fortsatte jag in till dag fyra. Jag kom inte in i samman goda mående och känsla som första gången jag fastade utan kände mig mest trött, hungrig, irriterad och fick bara känslan av att jag svälter mig.


Så denna gång avbröt jag min femdagarsfasta sent på kvällen dag fyra med lite naturell yoghurt och banan, kroppen skrek efter protein och fast föda. Dag fem blev den dagen då jag mjukt gjorde en övergång med avokado, fikon och vegetarisk kost. Nu är det dag sex och min magen har tydligt tillsammans med kroppen sagt att den inte alls vill fasta utan leva i ett lugnt normalt tempo men hälsosam kost istället och jag lyssnar till det.




Ljusets återkomst

 


Polarnatten eller midvintermörkret som det också heter är över för denna gång, den 4 januari tog sig solen upp över horisonten. Välsignade solljus.


På något vis blir den här mörka tiden tyngre och längre ju äldre jag blir även om vi inte har mörkt under polarnätterna eftersom himlen lyser i rosa och orange färger så saknas solen ljus och när den kommer upp så känns promenaden så mycket lättare, en go och glad känsla sprider sig i kroppen.



Man är inte pessimist

bara för att man konstaterar

att det finns mörker.

 
 
Inger

Inger

15 januari 2020 20:56

Söta barnbarn!
Håller med dig om att den mörka årstiden blir värre och värre att kommar igenom. Vi har knappt haft någon snö i vinter och från före jul så har vi haft gröna gräsmattor och bara vägar. Cyklar till jobbet igen, och jag njuter av den snöfria vintern men det har varit så fruktansvärt mörkt. Jag njuter av att tända ljus och lampor men jag blir så trött av att inte se solen och det naturliga ljuset men nu kommer det, det märks …
Jag beundrar dig för att du testar att fasta, jag skulle aldrig fundera på det för jag behöver tugga på något väldigt ofta!!!

Ha en skön fortsatt vinter och kram på dig!

Inger

http://www.snartmormor.bloggagratis.se

carina

15 januari 2020 21:34

Tack 🧡 du får också ha en fin vinter i väntan på vår och sol.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av carina - Söndag 10 mars 11:49


Övre Vuolosjärvi   Det är ett tag sedan senaste inlägget och jag börjar detta med ett foto som jag tog för en vecka sedan när jag och min son åkte upp för att se till den lilla stugan med det stora hjärtat som jag kallar den. En liten stuga i...

Av carina - 17 december 2023 13:15

Tredje advent, en vecka till julafton och två veckor kvar av året 2023.  Det har varit ett år som präglats av sorg efter min älskade livskamrat och själsvän. Jag vet att han bara vill mitt bästa och går vid min sida som stöd men det kan göra riktig...

Av carina - 3 november 2023 18:10


Allahelgona helg. Jag har som många andra besökt kyrkogården idag för att tända ljus och mina tankar vandrade bakåt till minnet av mina kära som fick lämna oss alldeles för tidigt.   Jag undrar hur många steg jag har vandrat på kyrkogården denn...

Av carina - 17 augusti 2023 06:50


Att lyssna till sin egen viskande vilja är inte alltid så lätt att möta även om den skriker högt. Du hör och du vet men kan inte komma den till mötes av olika anledningar. Det kan handla om ekonomiska förutsättningar, hälsa, att du är fast i ett nega...

Av carina - 6 augusti 2023 07:28


Sommaren börjar gå mot höst men ännu har vi fina varma sommardagar och då är det skönt att bara sitta ner med en kopp kaffe på uteplatsen här hemma och lyssna till sommarpratarna, det ger mig avkoppling och får mina tankar och känslor att stilla sig....

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards