Direktlänk till inlägg 29 september 2019

Äppelmos och Lingonvatten

Av carina - 29 september 2019 19:18

Vaknade i stugan till doften av nybryggt kaffe, en bra start på dagen.


Vi åt frukost och det småregnade ute, katten gjorde några tappra försök att gå ut men kom in igen ganska omgående. Hon tyckte nog att det var ett riktigt hundväder idag och kurade ihop sig på garderoben i sin fleecebädd. Vi läste, lyssnade på radion, plockade in båtmotorn för denna sommar och åkte hemåt.


Regnet övergick till snö när vi kom in till stan.


Idag har jag gjort Lingonvatten, något jag aldrig gjort tidigare fast det är en väldigt gammal norrländsk tradition som är både enkelt och går snabbt att göra. 

 

1 liter lingon

5 dl vatten

Du behöver också

5 dl vatten

1 msk ättikssprit till sköljning


Koka upp allt vatten (1 L). Låt svalna och kyl sedan. Rensa lingonen väl, plocka bort skadade bär och skölj väl. Blanda ihop 5 dl av det kokta, avsvalnande vattnet med 1 msk ättikssprit och skölj bären försiktigt genom sil eller durkslag. Låt bären rinna av ordentligt. Ättiksspriten är till för att döda eventuella mögelsporer på bären och ökar hållbarheten. Lägg sedan bären i en väl rengjord burk eller flaska. Tänk på att om halsen till flaskan är smal och om det då är svårt att få in bären i flaskan så är det lika svårt att få ur flaskan sedan.


Häll sedan över resterande, 5 dl, av det kokta vattnet så de täcker bären helt. Lägg på locket och förvara svalt. Det ska stå och surna i någon månad. Till jul ska de nog vara klart. 


   Jag tänker att det kommer säkert att smaka gott på julbordet med grädde och på frukostyoghurten.



Efter middagskaffet gjorde jag även äppelmos medan snön fortsatte att falla utanför.

 

Röd äppelmos

1 kg röda äpplen
1/2 dl vatten

1/2 dl socker

(1 krm natriumbensoat)


 

Jag skalade inte äpplena utan tog bara bort kärnhuset och delade äpplena i bitar för att få en fin röd äppelmos.


Lägg bitarna i en gryta tillsammans med vattnet och sockret. Koka upp under lock och rör om ibland. 

Du kan alltid mosa lite när du rör om och när de är helt mjuka så lyft bort grytan från plattan. Jag körde även runt med stavmixern för att få en slät mos. 


Äppelmoset håller ca 1-2 veckor i kylen och går utmärkt att frysa. Jag valde att blanda ut ett kryddmått natriumbensoat för längre hållbarhet.


 Ett ljust rött äppelmos som smakar så mycket mer och bättre än den jag brukar köpa i butik.




Var frukt och vart bär

har sin egen mognadstid.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av carina - Söndag 10 mars 11:49


Övre Vuolosjärvi   Det är ett tag sedan senaste inlägget och jag börjar detta med ett foto som jag tog för en vecka sedan när jag och min son åkte upp för att se till den lilla stugan med det stora hjärtat som jag kallar den. En liten stuga i...

Av carina - 17 december 2023 13:15

Tredje advent, en vecka till julafton och två veckor kvar av året 2023.  Det har varit ett år som präglats av sorg efter min älskade livskamrat och själsvän. Jag vet att han bara vill mitt bästa och går vid min sida som stöd men det kan göra riktig...

Av carina - 3 november 2023 18:10


Allahelgona helg. Jag har som många andra besökt kyrkogården idag för att tända ljus och mina tankar vandrade bakåt till minnet av mina kära som fick lämna oss alldeles för tidigt.   Jag undrar hur många steg jag har vandrat på kyrkogården denn...

Av carina - 17 augusti 2023 06:50


Att lyssna till sin egen viskande vilja är inte alltid så lätt att möta även om den skriker högt. Du hör och du vet men kan inte komma den till mötes av olika anledningar. Det kan handla om ekonomiska förutsättningar, hälsa, att du är fast i ett nega...

Av carina - 6 augusti 2023 07:28


Sommaren börjar gå mot höst men ännu har vi fina varma sommardagar och då är det skönt att bara sitta ner med en kopp kaffe på uteplatsen här hemma och lyssna till sommarpratarna, det ger mig avkoppling och får mina tankar och känslor att stilla sig....

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards