Direktlänk till inlägg 6 september 2019

Ringblommesalva

Av carina - 6 september 2019 15:11

Ringblomman

 


 

 

Ringblommesalva

   

3-4 dl torkade kronblad av ringblomma

2 1/2 dl olivolja, 2 1/2 dl rapsolja

100 g bivax

 

 

 

Plocka av kronbladen från ringblommorna men välj en dag då det inte har regnat eftersom blommorna ej bör vara blöta. Låt de torka inomhus någon dag, låt de inte blir allt för torra utan gärna lite spänts kvar. Det går utmärkt att förvara de torkade ringblommorna i en burk med lock till senare tillfälle.


Ringblomma olja

Ta 3-4 dl ringblomma blad och lägg i en glasburk, häll över den oljan du vill använda, jag väljer olivolja och rapsolja. viktigt att oljan täcker alla kronblad. 

 

Låt stå på en ljus och varm plats där du ser den och kommer då lättare ihåg att röra om i den varje dag. Låt locket vara lite på glänt då den ej ska stå helt tillsluten. Förslagen på hur länge oljan ska stå är många allt från 2 till 4 veckor.



Jag lät mina kronblad ligga i ca 2 1/2 vecka


 

Jag silade bort kronbladen med en finmaskig sil, det är viktigt att INTE få vatten i oljan och värmde upp oljan i ett vattenbad till 80 grader.

 

Lägg i 100 gram bivax och rör om samtidigt som du sänker ner värmen. Låt svalna under omrörning och när oljan har en temperatur på 40 grader kan du lägga i en eterisk olja om du vill. Jag väljer att inte lägga i någon eterisk olja utan vill ha den i sin naturliga doft.


När oljan har en temperatur på ca 30-35 grader börjar delar av salvan att stelna, häll upp i burkar men återigen var aktsam så att du inte får vatten i salvan.


 

Jag hade beställt fyra mörka burkar samtidigt som jag beställde bivax, vilket visade sig vara för lite men jag hade två nya glasburkar hemma som tur var. Det är bäst att hälla upp i mörka burkar för hållbarhetens skull men nöden har ingen lag. Jag får helt enkelt använda upp de i de ljusa burkarna först.



Ringblomman är vacker och en lättodlad blomma som ger en underbar len och bra salva. Jag sår själv upp de från frön ute i vårt sommarhus. En fröjd för ögat och vacker att ta in som snittblomma innan jag lägger den på tork.



Om du tvivlar på din existens

tänk då

Jag andas alltså finns jag.






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av carina - Söndag 10 mars 11:49


Övre Vuolosjärvi   Det är ett tag sedan senaste inlägget och jag börjar detta med ett foto som jag tog för en vecka sedan när jag och min son åkte upp för att se till den lilla stugan med det stora hjärtat som jag kallar den. En liten stuga i...

Av carina - 17 december 2023 13:15

Tredje advent, en vecka till julafton och två veckor kvar av året 2023.  Det har varit ett år som präglats av sorg efter min älskade livskamrat och själsvän. Jag vet att han bara vill mitt bästa och går vid min sida som stöd men det kan göra riktig...

Av carina - 3 november 2023 18:10


Allahelgona helg. Jag har som många andra besökt kyrkogården idag för att tända ljus och mina tankar vandrade bakåt till minnet av mina kära som fick lämna oss alldeles för tidigt.   Jag undrar hur många steg jag har vandrat på kyrkogården denn...

Av carina - 17 augusti 2023 06:50


Att lyssna till sin egen viskande vilja är inte alltid så lätt att möta även om den skriker högt. Du hör och du vet men kan inte komma den till mötes av olika anledningar. Det kan handla om ekonomiska förutsättningar, hälsa, att du är fast i ett nega...

Av carina - 6 augusti 2023 07:28


Sommaren börjar gå mot höst men ännu har vi fina varma sommardagar och då är det skönt att bara sitta ner med en kopp kaffe på uteplatsen här hemma och lyssna till sommarpratarna, det ger mig avkoppling och får mina tankar och känslor att stilla sig....

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards