Direktlänk till inlägg 27 februari 2019

Talspråk eller skriftspråk

Av carina - 27 februari 2019 07:43

Jag har alltid på radion i bilen och för någon dag sedan handlade det om talspråk och skriftspråk, vilket fick mig att lyssna till. Det handlade bland annat om betoning när vi talar, något som är omöjligt i skriftspråk. Ett exempel var; Kalle sjunger. Om man betonar Kalle så får meningen en annan innebörd än om man betonar sjunger, lika så exemplet; Maten var lite salt, betonar man ordet lite, då var maten lite salt, alltså inte nog mycket salt och om man betonar ordet maten så blir betydelsen att maten var för saltad. 


Hur många missförstånd kan då uppstå med skriftspråk ? Jag skriver en menig och i min tanke har jag betoningen på ett ord medans mottagaren av meddelandet kanske betonar ett annat ord och då får meningen en helt annan betydelse än vad jag tänkt.


Något att ha i åtanke. 


Jag vill helst prata om viktiga saker eller när något ska planeras för att undvika missförstånd. Ibland känner jag mig ensam i att tycka att talspråket är viktigare än skriftspråket. Det jag skriver i min blogg är upp till varje läsare att göra sin egen tolkning men hoppas att det hör av sig om det funderar över något eller inte förstår vad jag menar.





Må bra mässan

  

   I lördags var vi på mässa i att må bra med så många inspirerande tankar och förslag till bättre hälsa. Jag köpte bland annat denna bok, Lär dig leva Mindre stress - Mer närvaro. Jag har kommit en bit in i den och kan känna igen mig och mycket i den. En bok jag verkligen rekommenderar alla som upplever eller upplevt stress av olika slag och vill leva mindre stressigt och mer glädjefyllt liv.



 Jag köpte även fina affirmationskort som ska hjälpa mig att bejaka/uppnå tillstånd jag vill vara i.  >Genom att upprepa en positiv mening för dig själv blir den till slut sann<. Ett effektivt och enkelt sätt att bli medveten om och förändra sin inre dialog på ett positivt sätt.


Dagens kort;

Jag är modig, vis och vacker


På baksidan finns en text som man kan läsa för att få inspiration till hur man, om det känns rätt kan tolka eller ändra texten i affirmationen. 

 

Jag uppskattar mig själv och mina förmågor. jag känner mina styrkor och har överseende med mina svagheter.

 

Jag ser på mig själv som en modig människa som står upp för det jag tror på och handlar efter mina värderingar.

 

Jag litar till min samlade visdom och bjuder även andra på det som jag kan och vet, med respekt för att de kan ha andra åsikter och kunskap.

 

Jag ser min vackra själ och även skönheten i mitt yttre. Och ju mer jag avspeglar mig i mitt inre, desto mer syns denna kärlek även på utsidan.

 


Jag tror verkligen på affirmationer men ägnar mig endast åt positiva affirmationer, de med svarta tankegångar skall man akta sig för, de kommer bara att slå tillbaka.


Kan vi blicka klarare mot himlen mellan kala grenar

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av carina - Söndag 10 mars 11:49


Övre Vuolosjärvi   Det är ett tag sedan senaste inlägget och jag börjar detta med ett foto som jag tog för en vecka sedan när jag och min son åkte upp för att se till den lilla stugan med det stora hjärtat som jag kallar den. En liten stuga i...

Av carina - 17 december 2023 13:15

Tredje advent, en vecka till julafton och två veckor kvar av året 2023.  Det har varit ett år som präglats av sorg efter min älskade livskamrat och själsvän. Jag vet att han bara vill mitt bästa och går vid min sida som stöd men det kan göra riktig...

Av carina - 3 november 2023 18:10


Allahelgona helg. Jag har som många andra besökt kyrkogården idag för att tända ljus och mina tankar vandrade bakåt till minnet av mina kära som fick lämna oss alldeles för tidigt.   Jag undrar hur många steg jag har vandrat på kyrkogården denn...

Av carina - 17 augusti 2023 06:50


Att lyssna till sin egen viskande vilja är inte alltid så lätt att möta även om den skriker högt. Du hör och du vet men kan inte komma den till mötes av olika anledningar. Det kan handla om ekonomiska förutsättningar, hälsa, att du är fast i ett nega...

Av carina - 6 augusti 2023 07:28


Sommaren börjar gå mot höst men ännu har vi fina varma sommardagar och då är det skönt att bara sitta ner med en kopp kaffe på uteplatsen här hemma och lyssna till sommarpratarna, det ger mig avkoppling och får mina tankar och känslor att stilla sig....

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards