Alla inlägg den 16 januari 2019

Av carina - 16 januari 2019 15:17

Tankar

 

Tankar; Jag tog en promenad idag på förmiddagen genom Järnvägsparken som ligger centralt i Kiruna. Jag tankar på med energi och tankarna går till den kommande stadsflytten, då när allt detta är förvandlat till en gruvstadspark. Längst fram på fotot går malmtåget mot Narvik, malmen som föder Kiruna men kräver att staden skall flytta på sig, lite ovisst om hur länge gruvbrytningen kan fortgå så det låter jag vara osagt.



 

Berlinmuren kallas det gula huset, bakom står Spottkoppen och Snusdosan, balkongerna är byggd med inspiration från gruvhissarna.Tre fastigheter som utgör stadskärnan i centrum vid kupoltorget, alla tre skall rivas och visst känns det sorgligt på något vis men oundvikligt. 


En stad skall flyttas och vi får flyta med i processen. 


Jag la undan de tankarna ganska omgående och tänkte på filmen om Dagny  som visades igår, en kvinna att inspireras av. Hon fyller 106 år och väljer att se livet nyfiket och villig att lära sig något nytt. "När man lägger av så är det kört" säger hon bland mycket annat klokt. 


Dagny sa att när ledsamheter letar sig in i tankarna så ska man försöka jaga bort de och jag kan bara hålla med henne, varför skall man låta ledsamheter förstöra dagen. Då är det bättre att få bort de tankarna och göra något roligt istället, något man blir glad av. Något att sträva efter fast det kanske tar ett helt liv till att nå dit.


Jag tror inte att jag kommer att få ett lika långt liv som hon men jag vill ge mig själv chansen att må så gott som det bara går av de dagar jag har kvar.





   

  Ett bra sätt att koppla av och bort är att läsa en bra bok, det tycker jag i varje fall och just nu håller jag på att läsa Anna Kurus debutroman, Den första frosten, Lättläst och rogivande. Den var lätt att komma in i och jag har fått en bild av personerna och miljön som utspelar sig här i Kiruna och fjällvärlden. Spännande fortsättning.




Om jag sätter mig ner dör jag  ~ Dagny Carlsson





Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards