Alla inlägg den 2 december 2017

Av carina - 2 december 2017 14:03

Jag vaknar vid 07:00 tiden och det är ganska tidigt för att vara en lördagsmorgon men jag känner mig utvilad och kliver upp.

 

Laddar kaffebryggaren och sätter mig ner med tidningen. Den lilla väggbonaden kommer från min mamma och så länge som jag kan komma ihåg så fanns den på köksväggen. Jag vet inte om det var hon själv som hade broderat den eller om hon fick den av sin syster eller någon annan, det enda jag vet att den fanns i vårt hem när jag växte upp.


Jag gör en deg för lussebullar som jag ställer på jäsning. 

 

50 g jäst

175 g smör

5 dl mjölk

2 g saffran

1/2 tsk salt

2 dl socker

2 ägg

14 dl vetemjöl

Rör ut jästen i 1/2 dl mjölk,

Blanda i sockret, saltet och saffran

Smält smöret med resten av mjölken, fingervarmt

Rör ner det och tillsätt någon dl mjöl och ett ägg

Tillsätt resterande mjöl till en deg.


Låt jäsa ca 50 minuter


 

Det här är verkligen goda och saftiga lussebullar, inte alls så torra som man kan tycka att lussebullar är.


Lägg på bakplåtspapper och tryck i russinen före jäsningen på ca 30 minuter. Pensla med ett uppvispat ägg före gräddning, 200-225 grader i ca 10 minuter, mitt i ugn. Min ugn har jag på lite över 200 grader och gräddade i ca 8 minuter.



Under tiden som degen står under jäsning så tar vi med oss Casper på en skön förmiddagspromenad. Idag har vi riktigt fint väder men endast - 6 grader och vindstilla.

 


På fotot ser man vår gamla brandstation och snett bakom står stadshuset utan sin klockstapel som är nedmonterad och uppsatt bredvid bygget av vårt nya stadshus. En stad under förvandling.


Hemma igen så bakar jag ut bullarna och vi njuter av en bulle till kaffet. En bra lördag som ska avrundas med Solsidan på bio ikväll.


En nyss bakad lussebulle kan lyfta ditt sinne.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards