Direktlänk till inlägg 20 oktober 2017

Kurravaara dit jag kommer när jag kommer hem

Av carina - 20 oktober 2017 13:09

Kurravaara

 

Idag är det verkligen vackert väder ute, himlen är klarblå och luften lika stilla och klar. En fantastisk skön dag att vara ute och jag valde ganska självklart att åka ner till Kurravaara för att se när isen har börjat lägga sig inne i viken. Det är Torneälven som flyter genom byn och är ett enda stort sel, vilket  inbjuder till många sköna stunder med bad och fisketurer sommartid.


Det är hit jag kommer när jag kommer hem 

och när jag behöver fylla på med energi och harmoni.



Vi har en fin hembygsgård i byn som har sina anor från 1890 med influenser från Norge. Sniderierna runt fönsterna var främmande då Laestadianismen hade ett starkt fäste i byn.

 


Det var ungkarlen Henrik Andersson som var Anders Johanssons " Hannun-Jussa" yngste son som gav sig iväg till Norge när han som yngst inte fick någon egen mark i byn att slå sig ner på. Han återvände efter 15 år som fiskare i Lofoten och hade seglat på Världshaven. Det berättas om att han skulle ha sagt något i den här stilen när han återvände


Ni era skitar- ni vet ingenting som bara har sett världen genom ett hål i tunnan. Annat är det med mig som har fiskat på Dovers bankar.

 

Där ser man hur allt har en mening, Henrik fick ingen mark och gav sig iväg och hembyn fick denna vackra hembygdsgård även om det dröjde ända fram till juni 1983 då den stod färdig på den platsen den står idag.



Bagarstugan och snickeriet

 


Bagarstugan och snickeriet står just intill på gårdsplanen. Det är fortfarande aktiviteter i bagarstugan men om det är några aktiviteter i snickeriet det vet jag inte men när mina barn var små på 90- talet när jag var med i styrelsen och aktiv i byn, då hade vi en gång i veckan träffar då vi kvinnor handarbetade inne på gården och männen snickrade ute i snickeriet. Väldigt könsindelat men det var så det var.


Det som skapades såldes sedan på skyltsöndagen då vi höll öppet med kaffeförsäljning, jättemysig. Idag håller gården öppet inför skyltsöndagen men det är inte så mycket hantverk som säljs, tyvärr.


Det är med glädje jag tänker tillbaka på den tiden då "den gamla" generationen kvinnor och män levde och verkade i byn. Ingen kritik alls till de som verkar idag i byn, absolut inte men jag saknar de där pappersstrutarna med Gränna godis i..... 


En blomma blir som vackrast där hon har sin rot.



 



 
 
Inger

Inger

21 oktober 2017 20:40

Fina bilder du visar, det är så kul att få glimtar från vårt långa land. Ser att hösten börjar övergå i vinter hos dig, hoppas att det dröjer hos oss ett tag till.

kram Inger

http://www.snartmormor.bloggagratis.se

 
Eva Trillian

Eva Trillian

23 oktober 2017 11:37

Fina bilder! Den blå, isiga, vattenytan är ju fantastisk! Vilken färg!

http://provtyckningar.blogspot.se

carina

23 oktober 2017 13:12

Tack så hjärtligt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av carina - Söndag 10 mars 11:49


Övre Vuolosjärvi   Det är ett tag sedan senaste inlägget och jag börjar detta med ett foto som jag tog för en vecka sedan när jag och min son åkte upp för att se till den lilla stugan med det stora hjärtat som jag kallar den. En liten stuga i...

Av carina - 17 december 2023 13:15

Tredje advent, en vecka till julafton och två veckor kvar av året 2023.  Det har varit ett år som präglats av sorg efter min älskade livskamrat och själsvän. Jag vet att han bara vill mitt bästa och går vid min sida som stöd men det kan göra riktig...

Av carina - 3 november 2023 18:10


Allahelgona helg. Jag har som många andra besökt kyrkogården idag för att tända ljus och mina tankar vandrade bakåt till minnet av mina kära som fick lämna oss alldeles för tidigt.   Jag undrar hur många steg jag har vandrat på kyrkogården denn...

Av carina - 17 augusti 2023 06:50


Att lyssna till sin egen viskande vilja är inte alltid så lätt att möta även om den skriker högt. Du hör och du vet men kan inte komma den till mötes av olika anledningar. Det kan handla om ekonomiska förutsättningar, hälsa, att du är fast i ett nega...

Av carina - 6 augusti 2023 07:28


Sommaren börjar gå mot höst men ännu har vi fina varma sommardagar och då är det skönt att bara sitta ner med en kopp kaffe på uteplatsen här hemma och lyssna till sommarpratarna, det ger mig avkoppling och får mina tankar och känslor att stilla sig....

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards