Direktlänk till inlägg 10 oktober 2017

Lingondricka och spondylartrit

Av carina - 10 oktober 2017 11:02

(Spondylartrit = Bechterews sjukdom)

Vad vill jag ha sagt med denna rubrik !

Ja att leva med en autoimmun sjukdom kan vara svårt för omgivningen att förstå, svår att se och då blir det svårt att förstå. Jag har inte varit symtomfri nu på väldigt lång tid, jag har ätit en sex veckors lång kortison kur och min reumatolog som jag träffade i förra veckan sa: - Du får börja ta en till kur om det blir allt för besvärligt, i väntan på blodprovssvar och remiss till magnetröntgen. 


Alla som är tvungen att ta kortison en längre tid förstår varför man drar sig in i det längsta och samtidigt så är jag glad över att denna lilla tablett finns men biverkningarna är inte en lek. Hursomhelst så har jag inte svarat på de tidigare behandlingarna så nu återstår biologiskt läkemedel, Benepali-sprutan.


Nu till lingondrickan.

Det finns de som tvivlar på att jag lever med en sjukdom eftersom jag verkar ha ett aktivt liv och att jag till och med verkar lycklig. Ja jag är lycklig och lever ett bra liv. Visst har jag smärtor och en stelhet utan dess like på morgonen, det som hjälper är att röra på sig och jag tränar på ett gym minst två gånger i veckan. Men jag är lycklig och vill få ut så mycket av mitt liv. Jag gör det mesta som tidigar fast på ett annat sätt, jag får ta pauser och lite åt gången de dagar som är mindre bra.

  

Jag tycker om att odla och plantera ute i stugan och jag tycker om att vandra ute i skog och mark. Jag tycker att det är roligt att sylta och safta på hösten, det hör hösten till och för mig är det livskvalitet. På vintern tycker jag att det är riktigt roligt att ta på mig pjäxorna och fara ut på en skidtur, förra året hoppade jag på ett ben efter en stor fotoperation och sex månader tidigare så opererade jag ryggen. Nu njuter jag av varje promenad och tur jag kan göra. 


Igår plockade jag upp saftmajan ur källaren och gjorde lingondricka av 2,5 kr lingon. Så god och så roligt att göra.


Idag vakar vi till att det ligger lite pudersnö på marken och då är det riktigt skönt att ta på sig en varmare jack, vantar på händerna och ta en promenad med Casper. Jag var bara tvungen att fota, första snön i Kiruna och många liknande bilder finns ute på instagram..... alla verkar gilla den första snön.

 


Förra veckan började jag en kurs i Mindfulness-Meditation och ser framemot nästa gång för tiden gick i rasande fort fart, så bra och roligt var det. Att lära sig fokusera på nuet och bara vara är något vi alla bör ta till oss. Forskningen visar ju på att demens sjukdomarna ökar och att den inre stressen har en orsak till att vi kan drabbas av demens. 


Jag hoppas att ni förstår tråden i detta blogginlägg......

 

Döm inte, var inte sarkastisk men framför allt ta hand om er och släng inte onda ögon på någon annan, alla har vi något vi kämpar med.



 
 
Inger

Inger

11 oktober 2017 20:13

Va skönt att du kan glädjas trots smärtan som följer dig ... men jag avundas inte ditt väder ... men snön kryper närmare, i natt ska det snöa från Idre i norra Dalarna och uppåt ...

kram Inger

http://www.snartmormor.bloggagratis.se

 
Karin

Karin

15 oktober 2017 18:53

Sjukdomar som inte syns är lätt att förbise för andra. Jag tycker du gör rätt i leva ett aktivt liv de dagar du mår bra. Och att koka både sylt och dricka av lingon måste vara en rikedom.
Ha nu en fin kommande vecka!
Kram Karin

http://pixelmojan.blogspot.se

 
Eva Trillian

Eva Trillian

16 oktober 2017 18:08

Det är sorgligt att sjukdommar som inte syns nästan inte finns hos medmänniskor. Allt för sant.
Lockas av tanken på mi ndfulness-meditation. Det ska jag se om det inte kan finnas i min närhet :)
Vacker bild på den begynannde vintern. Alla årsidet har sin förtjusning!

http://provtyckningar.blogspot.se

carina

16 oktober 2017 21:03

Jag rekommenderar verkligen mindfulness och meditation. Stärker både kroppen och själen.

 
Mias Mix

Mias Mix

16 oktober 2017 22:58

Nej döma ska man verkligen inte. Alla har sina egna problem och sjukdomar... Och så är det med allt som inte syns, folk förstår inte. Men lyssna på dig själv och din kropp och gör sådant du mår bra av!

http://miasmix.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av carina - Söndag 10 mars 11:49


Övre Vuolosjärvi   Det är ett tag sedan senaste inlägget och jag börjar detta med ett foto som jag tog för en vecka sedan när jag och min son åkte upp för att se till den lilla stugan med det stora hjärtat som jag kallar den. En liten stuga i...

Av carina - 17 december 2023 13:15

Tredje advent, en vecka till julafton och två veckor kvar av året 2023.  Det har varit ett år som präglats av sorg efter min älskade livskamrat och själsvän. Jag vet att han bara vill mitt bästa och går vid min sida som stöd men det kan göra riktig...

Av carina - 3 november 2023 18:10


Allahelgona helg. Jag har som många andra besökt kyrkogården idag för att tända ljus och mina tankar vandrade bakåt till minnet av mina kära som fick lämna oss alldeles för tidigt.   Jag undrar hur många steg jag har vandrat på kyrkogården denn...

Av carina - 17 augusti 2023 06:50


Att lyssna till sin egen viskande vilja är inte alltid så lätt att möta även om den skriker högt. Du hör och du vet men kan inte komma den till mötes av olika anledningar. Det kan handla om ekonomiska förutsättningar, hälsa, att du är fast i ett nega...

Av carina - 6 augusti 2023 07:28


Sommaren börjar gå mot höst men ännu har vi fina varma sommardagar och då är det skönt att bara sitta ner med en kopp kaffe på uteplatsen här hemma och lyssna till sommarpratarna, det ger mig avkoppling och får mina tankar och känslor att stilla sig....

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards