Direktlänk till inlägg 27 september 2017

Det pratas på radion om regn....

Av carina - 27 september 2017 08:58

En regnig sommar och höst

 

De säger på radion om att detta är den mest regnigaste sommar och höst på länge och det har verkligen regnat mycket och ofta. Många dagar har jag gått ut från stugan vid uppehåll för att pyssla på gården och med mina små odlingar men ibland med regnjackan på för att det aldrig blev något uppehåll.  Men för mig har det varit den bästa sommar av tre som jag tidigare nämnt.


Fotot tog jag när vi gick upp till arken i Naakeri som ligger ovanför Torneträsk station. Vi packade ner en liten matsäck i lördags och hoppades på att det inte skulle regna, vilket det inte gjorde och vi hade en fin dag ute i vår fjällvärld.

 

Dessa arkar är våra närmsta grannar, små kojor som rymmer allt man behöver för en helg ute i naturen. Vill visa hur en ark ser ut för den som inte vet.


 

Vi satt på den lilla bron framför arken och fikade vår matsäck till denna utsikt, en bra dag.




Men det finns dagar som dessa, då det inte är mulet och regnar.


 



På söndag for vi ner till stugan i Kurravaara som ligger vid Torneälven. Det var så fint väder på förmiddagen och vi passade på att gå runt "berget" och ner till storbryggan för att njuta av stunden. Vi hann bara sätta oss ner vid bordet som står längst ut på bryggan, så kom den lilla sjöfågel familjen som hoppades på en brödbit eller något annat gott som vi tyvärr inte kunde bjuda på.


Fortfarande fint väder här uppe i norr.

 

I måndags gick jag upp för Luossabacken som är vår slalombacke här i Kiruna och som på sommarhalvåret används som träningsbacke med storslagen utsikt över Kiruna. Det var mycket folk i farten i backen denna förmiddag, ett par som letade bär med en hink och plockare i handen och två som vindseglade nerför bergskanten.


 

Gruvan på bild, Gruvan som flyttar på hela Kiruna.


Det är fortfarande en väldigt blå himmel där ute med en stor sol, inte ett moln än så länge och helt vindstilla så denna dag kommer att fylla på vårt förråd av D vitaminer ~Ut och njut



 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

28 september 2017 18:21

Det är sådana minnen man får samla på. Här har det inte varit en solglimt på en hel vecka och nog lär man få dvitaminbrist i vinter minsann.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

 
Inger

Inger

28 september 2017 21:29

Härligt att ni ser solen ... här har den inte visat sig under hela september ... grått och mulet men inte direkt regnigt ... men alla är jättetrötta redan och mycket sjukdomar bland barnen på förskolan och skolan.

kram Inger

http://www.snartmormor.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av carina - Söndag 10 mars 11:49


Övre Vuolosjärvi   Det är ett tag sedan senaste inlägget och jag börjar detta med ett foto som jag tog för en vecka sedan när jag och min son åkte upp för att se till den lilla stugan med det stora hjärtat som jag kallar den. En liten stuga i...

Av carina - 17 december 2023 13:15

Tredje advent, en vecka till julafton och två veckor kvar av året 2023.  Det har varit ett år som präglats av sorg efter min älskade livskamrat och själsvän. Jag vet att han bara vill mitt bästa och går vid min sida som stöd men det kan göra riktig...

Av carina - 3 november 2023 18:10


Allahelgona helg. Jag har som många andra besökt kyrkogården idag för att tända ljus och mina tankar vandrade bakåt till minnet av mina kära som fick lämna oss alldeles för tidigt.   Jag undrar hur många steg jag har vandrat på kyrkogården denn...

Av carina - 17 augusti 2023 06:50


Att lyssna till sin egen viskande vilja är inte alltid så lätt att möta även om den skriker högt. Du hör och du vet men kan inte komma den till mötes av olika anledningar. Det kan handla om ekonomiska förutsättningar, hälsa, att du är fast i ett nega...

Av carina - 6 augusti 2023 07:28


Sommaren börjar gå mot höst men ännu har vi fina varma sommardagar och då är det skönt att bara sitta ner med en kopp kaffe på uteplatsen här hemma och lyssna till sommarpratarna, det ger mig avkoppling och får mina tankar och känslor att stilla sig....

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards