Direktlänk till inlägg 25 september 2017

Enkel medelhavspaj

Av carina - 25 september 2017 10:26

Medelhavspaj

 

Jag har tänkt om efter vår resa till Kreta vad gäller matlagning och efter den så har jag använt olivolja och kokosolja till all matlagning, så gott som. Jag gjorde en medelhavpaj av kavring och smör som pajbotten. Kavringen bakade jag själv glutenfri och det är bland det godaste jag har bakat i matbrödsväg. 


Glutenfri kavring

5 dl laktosfri filmjölk

2 dl mörksirap

Rör ihop


1 dl fibrex

3 dl rismjöl

1 dl bovete

1 dl teffmjöl

1 dl havremjöl

0,5 msk malen fänkål

0,5 msk anis

1,5 tsk bikarbonat

smör till form och pensling


Blanda ihop de torra ingredienserna och rör ner i smeten

Häll i en smord form och doppa händerna i vatten och jämna till ytan

pensla brödet med smält smör efter gräddning

ugn 175 grader nedre delen i ca 60 min.


Medelhavspaj


200 g kavring

75 g smält smör 

Mixa eller riv kavringen fint och blanda ihop med det smälta smöret.

tryck ut i en form med löstagbara kanter. låt stå i kylen ca 30 min.


500 gram keso

75 gram Apetina, grekisk

1/2 dl oliver med pimento

6 skivor parmaskinka

3 färska fikon, i brist på fikon skalade jag en gurka, hyvlade den på tvären och snodde ihop längderna till en ros.

rucola


Blanda ihop keso, smulad apetina och hackade oliver.

bred ut över botten och dekorera med skinka, fikon eller som jag med gurka.


Jag hade pajen som förrätt med lite sallad och tomat till, toppad med olivolja.


Medelåldern på män i Kreta är 92 år... så mer olivolja till folket !





 
 
Eva Trillian

Eva Trillian

25 september 2017 18:56

Det här låter ju fantastiskt gott! Nu ska jag bara klura ut hur jag gör den laktosfri :)
Tack för din kommentar hos mig! Just att kunna säga "min man" är så himla fint :)

http://provtyckningar.blogspot.se

 
Karin

Karin

26 september 2017 18:33

Ser gott ut! Spikmatta har jag aldrig vågat prova, men en skön yogamatta har jag. Har fn låsningar i ryggen, och behöver göra pilates-övningar varje dag. En del övningarna liknar yogaövningar.
Kramar Karin

http://pixelmojan.blogspot.se

carina

26 september 2017 22:27

Tack och jag rekommenderar verkligen spikmatta, prova den jag har lightversionen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av carina - Söndag 10 mars 11:49


Övre Vuolosjärvi   Det är ett tag sedan senaste inlägget och jag börjar detta med ett foto som jag tog för en vecka sedan när jag och min son åkte upp för att se till den lilla stugan med det stora hjärtat som jag kallar den. En liten stuga i...

Av carina - 17 december 2023 13:15

Tredje advent, en vecka till julafton och två veckor kvar av året 2023.  Det har varit ett år som präglats av sorg efter min älskade livskamrat och själsvän. Jag vet att han bara vill mitt bästa och går vid min sida som stöd men det kan göra riktig...

Av carina - 3 november 2023 18:10


Allahelgona helg. Jag har som många andra besökt kyrkogården idag för att tända ljus och mina tankar vandrade bakåt till minnet av mina kära som fick lämna oss alldeles för tidigt.   Jag undrar hur många steg jag har vandrat på kyrkogården denn...

Av carina - 17 augusti 2023 06:50


Att lyssna till sin egen viskande vilja är inte alltid så lätt att möta även om den skriker högt. Du hör och du vet men kan inte komma den till mötes av olika anledningar. Det kan handla om ekonomiska förutsättningar, hälsa, att du är fast i ett nega...

Av carina - 6 augusti 2023 07:28


Sommaren börjar gå mot höst men ännu har vi fina varma sommardagar och då är det skönt att bara sitta ner med en kopp kaffe på uteplatsen här hemma och lyssna till sommarpratarna, det ger mig avkoppling och får mina tankar och känslor att stilla sig....

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards