Direktlänk till inlägg 10 mars 2017

Årets första pimpel tur och hur ett ägg blir perfekt

Av carina - 10 mars 2017 16:57

Övre Vuolosjärvi

 

Här sitter jag och har det bra på sjön utanför min lilla stuga med det stora hjärtat. Solen har börjat värma här uppe i Kiruna och vår bästa tid börjar nu och är det något jag uppskattar så är det just att bara få sitta ner med näsan vänt mot solen och om det fastnar en fisk på kroken så är det bara bonus.



 

Min son, längst bak i fotot var först ut på isen och sist upp från isen och den enda som fick en fin mat harr på kroken. Min dotter fick hjälp med borrningen av hennes pojkvän, hon brukar i vanliga fall vara den som är mest ihärdig pimplare och som inte ger sig i första taget.... men i lördags fanns inte tålamodet med hela vägen. Hon blev utan napp och gav upp.


Det var så pass varmt i solen så jag plockade fram ute stolarna och vi startade upp en eld för korvgrillning. Kaffe, bullar och godis just precis allt som behövs för att göra dagen perfekt. Småfåglarna fick också mat och nya talgbollar, alla nöjda och glada.


Vi for hemåt mot stugan i Kurravaara för en god middag, bastu och andra chansen i melodifestivalen.


Söndagsmorgon

 

det var kallt ute när vi vaknade -25 grader, vilket är helt i sin ordning under mars månad, kalla nätter och varma dagar.



Konsten att få ett perfekt ägg

Jag vill ge ett tips på hur man får ett perfekt ägg. Jag kokar som oftast ett ägg till frukosten och på morgonen gäller det att planera in sin tid. Jag lägger i ett ägg i grytan och just när det kokar upp så vrider jag av värmen på plattan och låter grytan stå kvar på plattan och under tiden så hoppar jag i duschen och gör mig klar för morgonen.Sedan så är det bara att kyla ner ägget under rinnande vatten och ägget är helt perfekt kokt, enligt min smak.

 

Jag tog bort toppen bara för att visa hur lagom kokt gulan är.


 

Det är en skön känsla när axlarna hamnar i exakt rätt läge.




 
 
Karin

Karin

18 mars 2017 18:34

Vilken perfekt dag med solsken och umgänge med nära och kära!
Kram Karin

http://pixelmojan.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av carina - Söndag 10 mars 11:49


Övre Vuolosjärvi   Det är ett tag sedan senaste inlägget och jag börjar detta med ett foto som jag tog för en vecka sedan när jag och min son åkte upp för att se till den lilla stugan med det stora hjärtat som jag kallar den. En liten stuga i...

Av carina - 17 december 2023 13:15

Tredje advent, en vecka till julafton och två veckor kvar av året 2023.  Det har varit ett år som präglats av sorg efter min älskade livskamrat och själsvän. Jag vet att han bara vill mitt bästa och går vid min sida som stöd men det kan göra riktig...

Av carina - 3 november 2023 18:10


Allahelgona helg. Jag har som många andra besökt kyrkogården idag för att tända ljus och mina tankar vandrade bakåt till minnet av mina kära som fick lämna oss alldeles för tidigt.   Jag undrar hur många steg jag har vandrat på kyrkogården denn...

Av carina - 17 augusti 2023 06:50


Att lyssna till sin egen viskande vilja är inte alltid så lätt att möta även om den skriker högt. Du hör och du vet men kan inte komma den till mötes av olika anledningar. Det kan handla om ekonomiska förutsättningar, hälsa, att du är fast i ett nega...

Av carina - 6 augusti 2023 07:28


Sommaren börjar gå mot höst men ännu har vi fina varma sommardagar och då är det skönt att bara sitta ner med en kopp kaffe på uteplatsen här hemma och lyssna till sommarpratarna, det ger mig avkoppling och får mina tankar och känslor att stilla sig....

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards