Direktlänk till inlägg 13 februari 2017

Vi tog tåget !

Av carina - 13 februari 2017 15:15

Vi tog morgontåget till Luleå på söndagsmorgonen för att köpa en ny bil, eller en nyare. Min bil börjar kosta mer i rep än vad den är värd så då finns det inget att fundera på mer än att köpa en nyare bil. Tåget gick 06:20 och resan gick riktigt bra, vi kom fram enligt tidtabellen.

Jag har ett trevligt förflutet med tåg och jag tycker verkligen om ljudet och lukten av tåg och tågstationer, för visst luktar det något alldeles särskilt gott på sommaren kring asfalten och rälsen ?

jag jobbade som tågvärd i restaurangen när jag var ung, väldigt ung 16-18 års åldern. Det började som ett sommarjobb som min syster tog in mig i eftersom hon jobbade där. Jag stortrivdes.

Vi åkte ner från Kiruna till Långsele sov i ett trevligt motell som låg vid stationen och tidigt på morgonen gick vi över till ett bageri för att ta med oss bröd till vagnen. Den doften av nybakta frallor som vi möttes av är oslagbar och vår frukost där inne ligger som ett varmt minne i hjärtat.

Jag jobbade extra även under vintern men då hade vi endast en kioskvagn och inte en hel restaurangvagn, mysigt och en helt annan arbetssituation än vad dagens tågvärdar har. Idag kollar de biljetter, säljer från kiosken och plockar skräp. Allt i en och samma person, det måste vara småtråkigt att arbeta helt själv eller så passar det någon helt perfekt.

Vi var alltid två i restaurangen, det fanns 2 städ/bädd personal och konduktören och vi tog alltid en gemensam rast tillsammans och hade ett gott samarbete på tåget.

Som sagt jag älskar att åka tåg och bestämde mig för att i fortsättningen resa med tåg istället för flyg så ofta som jag kan och bara i de fall tiden kräver att jag måste så tar jag flyget och givetvis de få tillfällen jag reser utomlands.....men tänk så roligt att åka tåg genom Europa.....

Vi klev av på Luleå tågstation och termometern visade på -15 grader Vad kallt ! hemma i Kiruna var det bara -6, det är som kallare i luften i Luleå, kanske är det kylan från havet som känns så isande kall.

Familjen som sålde bilen hade kommit ut dit med bilen, vi provkörde, tittade igenom bilen och jag blev kär.

Så nu är jag åter ägare till en Toyota det märket som jag började med som tjugoåring.

Vi var hemma igen kl 17:20 på eftermiddagen efter ett mat stopp på Nilles. Det känns gott att köra en nyare bil som är billigare att äga och köra. En bra söndag.

Att kunna vaska fram guldkornen ur det som en gång varit och blicka framåt med optimism

Eva Trillian

15 februari 2017 06:29

Grattis till nya "Pärlan"! :)

Inger

16 februari 2017 10:16

Grattis till din "nya" bil, jag är också kär i toyota! Lättkörd och billig i drift och nu har mannen också upptäckt japanen när saab gått i graven!

Lycka till med bilen/kram Inger

carina

16 februari 2017 10:52

Tack så mycket. Ja toyota är verkligen en stor liten bil . Kramar

skogsnuvan

16 februari 2017 12:43

Lycka till med nya bilen

Karin

16 februari 2017 22:48

Vilken fin bil, grattis till den!