Alla inlägg den 2 februari 2017

Av carina - 2 februari 2017 18:02

Ovan

Veckans ord hos Sanna är Ovan


Det första jag tänkte på när jag läste ordet var ovan

 

det vi har över oss, ovan där uppe i det blå. 

Jag tog detta foto en gång när vi var i lingonskogen

jag låg och vilade ryggen på ett liggunderlag 

hade det skönt vid elden.

Jag kikade uppåt, tänkte på mina kära som lämnat oss

 de sitter nog på en gunga där ovan och kikar ner på mig, just nu.

Jag vill också ha en egen gunga ... när det är min tur. Tänkte jag och log.



Men på en stund kom jag att tänka på att ovan

också betyder inte van.

då kom jag att tänka på när jag la upp en holk som var egentligen var ett litet spritskåp

 


Jag la upp den på stugväggen bland de gamla redskapen

jag kallade den för nödholken och la skämtsamt i en flaska med en skvätt brännvin

en tändsticksask, ett myggstift 


Nästa gång vi kom upp till stugan så fick jag för mig att öppna holken

och till min förvåning så möts jag av ett fågelbo med ägg.

 

men lilla pippi tänkte jag, nog måste du vara ovan vid brännvin,

ingen bra plats för dina ungar att växa upp på.

Lätt att få ovanor.




 

Jag kände mig lite sorgsen för jag förstod att detta bo inte skulle klara sig

det låg alldeles för lågt och lätt åtkomligt för hermelinen.


Det besannades tyvärr för nästa gång vi kom upp så låg hela holken i backen, tömd och länsad.

Jag kastade bort den och den skojiga tanken med nödholken var som bortblåst.


Jag tror att vi alla har en gunga där ovan 

där vi kan sitta och dingla med barfota fötter.







Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards