Direktlänk till inlägg 14 januari 2017

Polarnatt eller Midvinternatt.

Av carina - 14 januari 2017 10:31

Polarnätter


 "Kiruna har polarnatt under 20 dygn, från den 12 december till den 31 i samma månad. Då orkar solen inte upp över horisonten"... SMHI 2016."

 

 

   

Men tack vare att den vita snön reflekterar solens ljus så har vi ändå dagsljus under några timmar varje dag, fast det råder polarnatt. Därför upplever vi inte ett mörker som många tror att det är här uppe trots polarnätter eller Midvinternätter som det även kallas.

 

 

Den 4:e januari

 

 

Men när solen åter kikar upp över horisonten så känns det i hela kroppen, varmt och gott. Promenaderna med Casper blir så mycket trevligare och hur det ändå är så blir sinnet lättare både i mig och min hund.

 

 

Casper !

Min hund har lärt sig att matte stannar ibland och fotar när något intressant dyker upp och han är inte sen på att ställa upp som modell. Jag tror att han gillar det och känner att han känner att han "gör ett jobb".

 

Igår tog vi en runda vi 18:00 tiden, en skön runda efter en ledig fredag som jag startade med en skön och välgörande massage, köttsoppa till middag medans mattorna hängde ute på balkongen. När mattorna var på plats på de avtorkade golven tog jag med mig Casper på promenad.

 

 

   Vi bor granne med vår vackra kyrka. ett väl värt besök för den som besöker Kiruna.

 

 



 

Intill kyrkan ligger den gamla brandstationen, mellan gruvan och stadshuset.

 

Jag kommer inte ihåg om den gamla brandstationen skall bevaras eller rivas men stadshusets klockstapel skall bevaras. den kommer att stå på marken intill det nya stadshuset som är under uppbyggnad i det "nya Kiruna".

 

Jag är inte full av beundran eller känner entusiasm inför det nya Kiruna. Kiruna är en av världens vackraste fjällstäder men med det nya läget av Kiruna så tappar vi den centrum nära fjällvyn. Kiruna håller på att växa upp intill återvinningsstation (sopberget) och ute på myren. Platt och kallt.

 

Detta kommer att ta lång tid och mest troligt så kommer jag inte hinna uppleva ett nytt centrum med affärer och cafér och allt det som skall finnas i ett levande centrum. Tänker som så att de har hållit på att tömma Malmberget i nu 50 år.... det kommer att ta tid att flytta en hel stad.

 

Några lördagsförmiddags tankar så här på en ledig dag !

 

När vägen du går på är vacker och gör dig lycklig,

fråga inte vart den leder dig....

gå bara......

 

 

 

 




 
 
Inger

Inger

14 januari 2017 17:02

Fina bilder, och tänk att vi här nere i Dalarna tycker att det är korta dagar när det mörknat vid 15 men nu kommer ljuset!

kram Inger

http://www.snartmormor.bloggagratis.se

carina

14 januari 2017 17:16

Tack så mycket 😊ja det ska bli skönt nu när vi går mot ljusare och varmare tider. Kramar

 
skogsnuvan

skogsnuvan

14 januari 2017 23:06

Låter ju för hemskt att flytta en hel stad.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

carina

15 januari 2017 13:01

Ja hua !!
alla de gator och byggnader som representerar hela min barndom skall bort.....

 
Anki

Anki

19 januari 2017 07:29

Känns nästan otroligt att en hel stad måste flytta på sig...
Fina bilder!
Väldigt kloka ord där på slutet :)
Ha en fin dag!

http://https://ankistankar.blogspot.se

carina

19 januari 2017 11:03

Ja det är svårt att ta in att de ska riva Kirunas stadskärna. ... så svårt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av carina - Söndag 10 mars 11:49


Övre Vuolosjärvi   Det är ett tag sedan senaste inlägget och jag börjar detta med ett foto som jag tog för en vecka sedan när jag och min son åkte upp för att se till den lilla stugan med det stora hjärtat som jag kallar den. En liten stuga i...

Av carina - 17 december 2023 13:15

Tredje advent, en vecka till julafton och två veckor kvar av året 2023.  Det har varit ett år som präglats av sorg efter min älskade livskamrat och själsvän. Jag vet att han bara vill mitt bästa och går vid min sida som stöd men det kan göra riktig...

Av carina - 3 november 2023 18:10


Allahelgona helg. Jag har som många andra besökt kyrkogården idag för att tända ljus och mina tankar vandrade bakåt till minnet av mina kära som fick lämna oss alldeles för tidigt.   Jag undrar hur många steg jag har vandrat på kyrkogården denn...

Av carina - 17 augusti 2023 06:50


Att lyssna till sin egen viskande vilja är inte alltid så lätt att möta även om den skriker högt. Du hör och du vet men kan inte komma den till mötes av olika anledningar. Det kan handla om ekonomiska förutsättningar, hälsa, att du är fast i ett nega...

Av carina - 6 augusti 2023 07:28


Sommaren börjar gå mot höst men ännu har vi fina varma sommardagar och då är det skönt att bara sitta ner med en kopp kaffe på uteplatsen här hemma och lyssna till sommarpratarna, det ger mig avkoppling och får mina tankar och känslor att stilla sig....

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards