Alla inlägg den 15 augusti 2016

Av carina - 15 augusti 2016 08:40

Måndagmorgon och en kopp kaffe !


Det är måndagsmorgon och jag sitter med en kopp kaffe och kikar bakåt lite grann. Stugan i Kurravaara har nu varit hos oss i drygt en månad, närmare bestämt i en månad, sex dagar och 22 timmar. Jag förstår nu att jag börjar bli hel efter min resa bakåt med plågsamma förluster i dödsfall, sjukdomar och skilsmässa. 


Igår gick jag runt stugan och plockade blåbär, jag kan inte gå allt för långa sträckor ännu och därför är riktigt lycklig över det jag kan göra. 


 


Jag gjorde en paj av bären och visst är det så att pajer smakar så mycket bättre om man plockat bären själv ?



Rävungen !


     




   


Vi fick besök av en liten rävunge i lördagskväll, den stod ett tag och tittade intensivt på mig genom fönstret, vände och vred på huvudet och såg ett tag ut som min lilla Mira med sina nötbruna ögon. Mira var min första Cavalier King Charles spaniel, min ögonsten. Jag var tvungen att ta bort henne i januari 2013 på grund av en hjärtsjukdom som inte gick att behandla men hon blev tio år så många år av glädje hade jag tillsammans med henne.


Vi valde att bränna henne och jag har haft henne hemma på bokhyllan ända tills denna sommar, nu har jag hittat en plats där jag kunde lägga henne till den sista vilan, tillbaka till moder jord på en fin plats ute i stugan i Kurravarra. Min egen plats på denna planet, det känns verkligen så.


Rävungen skuttade omkring ett tag och lekte med sig själv innan den fortsatte in i skogen, en riktig söting.



Uppsala !

 


Vi har varit ner till Uppsala, bott på hotell och det är något alldeles särskilt med hotellfrukost. Min dotter och barnbarnet kom och åt frukost med oss en morgon, som min dotter sa: Jag älskar hotellfrukost.


Vi hade trevliga stunder med kakbak, besök på loppis, restaurang och framförallt den trevliga turen till Sigtuna med café besök i 1600 tals - miljö, små shoppinghus i trevlig miljö och vi avrundade dagen med ett dopp i Mälaren, jag och svärsonen, de andra nöjde sig med att titta på från stranden, fegisar säger vi. Efter det for vi hem till svärsonens föräldrar där det bjöds på vegetabilisk tacos och chokladkaka med amerikanska blåbär. Trevlig afton.


En bok !



Jag läser alltid någon bok under semestern och den första jag läste ut var, Det krävs tusen vackra ord, av Rose Marie Bauw. En helt ny författare för mig. Jag köpte boken på Arlanda på väg hem och jag fastnade i den direkt, den handlar om en tre barns mamma som tappar bort sig själv och öppnar dörren och går ut, lämnar hemmet när vågen visar på 143 kg, hon hatar sig själv och vill bara dö. Självklart överlever hon och livet vänder men vägen är inte lätt. En bok om självförakt, sorg och kärlek. Det krävs tusen vackra ord för att skapa tillit hos den som tappat bort sig själv.


Min fot ?

Resan ner till Uppsala var också ett sista återbesök på Sofiahemmet, jag har en platta inopererat som skaver och svider men jag ska ge foten ett år till att acceptera plattan och har jag fortfarande känningar då får de ta bort den.


Sakta men säkert går jag framåt !























Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards