Direktlänk till inlägg 26 juni 2016

Midsommar 2016

Av carina - 26 juni 2016 10:04

Midsommar


Jag sitter här och skriver till klangen av kyrkklockorna som ringer in till gudstjänst, ett angenämt ljud som jag tycker väldigt mycket om, ett hemvant ljud.  Helgen har börjat gå mot sitt slut och vi har haft riktigt fint midsommarväder här i Kiruna. På självaste midsommaraftonen for vi till Jukkasjärvi.

 

Vid Hembygdsgården med kyrkan i bakgrunden.


Vi köpte bagarstuge bröd på området och besökte en loppis, det var ett hus som skulle tömmas inför försäljning och de vuxna sönerna höll loppis direkt från huset och ladugården. min dotter hittade ett halsband som hängde i ladan tillsammans med olika krimskrams halsband. Hon föll för smycket just förr dess skönhets skull, ett gammalt silver halsband med stenar som gnistrade trots att smycket är så svart/oputsat. 


 

Det finns tre stämplar sammanlagt, ett bakom smycket, ett i hänget och ett i kedjans fäste. Stämpeln är tre kattfötter och ett S. Troligast från -30-40 talet, kan vara äldre och finns det någon som är duktig på smycken så lämna gärna en kommentar.


Vi avrundade vår dag i Jukkasjärvi med en midsommarbuffé i Wärdshuset tillsammans med tre gamla kollegor till min sambo med respektive, ett par hade med en gammal mamma, ett par hade med en vuxen son och vi hade med min vuxna dotter. Det kan inte bli misslyckat, goda vänner och ljuvligt god mat, allt du kan tänka dig vilja ha på ett midsommarbord, kallskuret, varma rätter och smarriga efterrätter. Vi har det lite som en tradition att träffas där på midsommaren.


Midsommardagen


Sambon föreslog en tur till Abisko vilket jag inte var sen på att säga Ja till. Det är en sån vacker utsikt bara av att åka upp efter Norgevägen. Vi for först till Abisko Turist och tittade in till Naturum, jätteintressant och roligt trots att vi är Kirunabor sedan födseln. Jag rekommenderar alla även Kirunabor att ta sig till Abisko och ta del av vår historia i Naturum, vandra i nationalparken och titta på alla växter för det finns mycket att se, åka upp med linbanan för att vandra ner, göra ett besök i samevistet och sist men absolut inte minst ta ett foto på Lapporten om jag inte missminner mig så är det ett av Sveriges mest fotade objekt.

 



Cuonavággi _-Gåsdalen 

 



Mina rötter finns i det nordsamiska språket men tyvärr så fick jag och mina syskon ej samiskan av mamma. Det var bara ett språk som gav en bekymmer, jag blir bara så förbannad på ren svenska över att min mamma växte upp i ett Kiruna där hon inte fick tala sitt språk på skolhemmet när hon var liten, när de blev slagna och kallade lappungar, när de skulle lära sig att de var mindre värda..... Min mamma växte upp i Rensjön som ligger ca 2 mil upp efter Norgevägen och hennes föräldrar var renskötande samer som blev bofasta någon gång på -30 talet.


Jag har en sån längtan av att få lära mig språket och anmäler mig varje gång jag ser att de ska starta upp en språkkurs i nordsamiska men hittills så har de inte kunnat starta upp på grund av för få anmälda eller ingen kursledare.. Jag har så många fina minnen efter min mormor Enna som jag skrivit om i inlägget "kärt barn har många namn".


nu sitter jag här och känner mig lite ledsen och ilsken....


Hur som helst så for jag och sambon till Abisko östra, de ligger faktiskt intill men heter så. Vi åt en riktigt god lunch,en buffé med både kalopps och kotletter med tre olika potatisar, kokt, råstekt och vanligt stekt, i sallads disken hittade vi både lax och sill/potatis sallad. Lika god mat som i går.



Shopping

Självklart måste man shoppa när man är och turistar i sin egen stad och jag hittade ett par grytlappar som jag föll pladask för. Färgglada och så snygga.

 


Jag hittade även beckolja till min sambo när han är ute och på sina fisketurer.

 


Om du inte vet vad det är så ska jag berätta det, ett gammalt beprövat myggmedel som luktar tjära.En doft som tar mig tillbaka till barndomen.



Stanna, andas och njut !



 
 
kolonilotta

kolonilotta

26 juni 2016 21:36

Hej! :)
Bökigt att man inte kan komma hit via din kommentar!
Ni ser ju också ut att ha haft en jätte fin helg. Och vilken fullträff att gå på en husloppis. Det är inte ofta man får den chansen. Här ner får vi aldrig det. Och din dotter hittade ju ett jätte vackert halsband. Håller tummarna för att det är värt mycket!
Kram kram! 😊

http://www.kolonilotta1.blogspot.se

carina

26 juni 2016 21:55

Tack så mycket 😀 och det hoppas jag också men om inte så är halsbandet så vackert

 
Mias Mix

Mias Mix

26 juni 2016 21:45

Fina bilder och superfint smycket!! Trist att din mamma inte fick prata sitt samiska språk. Idag är det så självklart att alla ska få prata sitt modersmål.
Ni har en fantastisk natur där uppe. Nu var det några år sen vi var där uppe så det börjar väl bli dags snart igen.

http://miasmix.blogg.se

carina

26 juni 2016 21:57

Tack så mycket ❤ och någon gång är det läge och min tur att få mitt språk

 
skogsnuvan

skogsnuvan

28 juni 2016 22:30

om jag inte minns alldeles fel så betyder tre kattfötter och ett S att det är riktigt silver i smycket så troligen har ni gjort ett fynd faktiskt. Synd att det ska vara så svårt att hitta lärare till ditt hemspråk.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

carina

28 juni 2016 22:33

Jag tror också att smycket är ett fynd.

 
FREEDOMtravel

FREEDOMtravel

30 juni 2016 16:07

Så himla hemskt detta att man inte fick prata språket!!! Usch vad arg jag blir...!

http://www.freedomtravel.se

carina

3 juli 2016 13:49

Visst är det gräsligt 😕 Kramar

 
Karin

Karin

3 juli 2016 12:42

Ditt inlägg får mig att längta till Abisko, till Jukkasjärvi till hela Kiruna med omnejd! Snygga grytlappar, det kan man aldrig få för många av.
Halsbandet var också mycket vackert, nyputsat blir det ett underbart smycke!
Kramar och en fortsatt njutning av sommaren!
Karin

http://pixelmojan.se

carina

3 juli 2016 13:48

Tack så mycket och du får också ha en fin sommar. Kram

 
Inger

Inger

3 juli 2016 20:45

Vilken fin midsommar du haft! Precis som vi här nere fick ...
Vi har fortfarande rätt bra väder även om det regnat en del, men i rimliga mängder, bra för grödorna.

Ha en fin sommar/kram Inger

http://www.snartmormor.bloggagratis.se

carina

3 juli 2016 20:56

Du får också ha en fortsatt fin sommar. Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av carina - Söndag 10 mars 11:49


Övre Vuolosjärvi   Det är ett tag sedan senaste inlägget och jag börjar detta med ett foto som jag tog för en vecka sedan när jag och min son åkte upp för att se till den lilla stugan med det stora hjärtat som jag kallar den. En liten stuga i...

Av carina - 17 december 2023 13:15

Tredje advent, en vecka till julafton och två veckor kvar av året 2023.  Det har varit ett år som präglats av sorg efter min älskade livskamrat och själsvän. Jag vet att han bara vill mitt bästa och går vid min sida som stöd men det kan göra riktig...

Av carina - 3 november 2023 18:10


Allahelgona helg. Jag har som många andra besökt kyrkogården idag för att tända ljus och mina tankar vandrade bakåt till minnet av mina kära som fick lämna oss alldeles för tidigt.   Jag undrar hur många steg jag har vandrat på kyrkogården denn...

Av carina - 17 augusti 2023 06:50


Att lyssna till sin egen viskande vilja är inte alltid så lätt att möta även om den skriker högt. Du hör och du vet men kan inte komma den till mötes av olika anledningar. Det kan handla om ekonomiska förutsättningar, hälsa, att du är fast i ett nega...

Av carina - 6 augusti 2023 07:28


Sommaren börjar gå mot höst men ännu har vi fina varma sommardagar och då är det skönt att bara sitta ner med en kopp kaffe på uteplatsen här hemma och lyssna till sommarpratarna, det ger mig avkoppling och får mina tankar och känslor att stilla sig....

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards