Direktlänk till inlägg 16 maj 2016

Böcker och virkning

Av carina - 16 maj 2016 17:50

Min balkong är min oas, dit kommer jag själv utan hjälp.


Det är nu femte veckan som jag inte kan komma utanför ytterdörren utan hjälp och erkänner att det är påfrestande att vara beroende av andra men detta är bara en tidsbegränsad hjälplöshet. Jag vet att jag kommer att kunna stå på båda mina fötter igen och gå vart jag vill.


Men för stunden roar jag mig med det jag kan, läsning och handarbete är givande och stimulerande. 


   Jag har nu börjat få ihop ett flertal stora mormorsrutor som jag ska sy ihop till en pläd, en pläd som alltid kommer att påminna mig om tiden då jag fick foten helt omöblerad. Om smärtan och om förväntan.



 

Idag läste jag ut boken: Konsten att höra hjärtslag, en bok jag varmt rekommenderar. En bok om den största och renaste kärleken mellan den blinda pojken och flickan med klumpfötterna. Hur de vävs samman och blir till ett som sedan skiljs åt. En spännande och fascinerande läsning, en bok du inte vill lägga undan innan du nått berättelsens slut.


Jag har även läst boken: Öppnas i händelsen av min död, jag rekommenderar även denna bok som handlar om en hustru som hittar ett brev som hennes man har skrivit och lagt på vinden. Det står på brevet att det ska öppnas efter hans död, vilket hon inte gör. Efter en händelse blir hon tveksam över mannans ärlighet och öppnar brevet, det hon läser vänder upp och ner på hennes värld och inget blir det samma längre.


Lite boktips så här på måndag eftermiddag och nu tacksamhet över veckan som gått.

enligt http://provtyckningar.blogspot.se/


¤ Jag är tacksam att mina tre operationssnitt läker som de ska.

¤ Jag är tacksam över att jag har haft så trevliga besök av vänner denna vecka.

¤ Jag är tacksam så tacksam att jag har kommit till ett beslut som sedan får visa vart det leder mig.

¤ På fredag kväll åt vi ute på restaurang och jag känner tacksamhet för kocken som lagade ihop en toppen middag.

¤ Tacksam är kanske fel ord men jag är så glad i min sambo som finns i mitt liv, vad hade jag gjort utan dig min vän.


Endast den människa som älskar och älskas villkorslöst behåller sin skönhet hela livet.


 
 
kolonilotta

kolonilotta

16 maj 2016 18:49

Hej! :)
Det gläder mig att foten läker som den ska. Och att du fick komma ut och äta gott! Var det kollapsat fotvalv du hade? Jag har plantar fasciit. Inte hälsporre utan överansträngd sena under. Skit på ren svenska vilken tid det tar. Jag läste att det kan ta upp till 1 1/2 år! Hyr länge gick su led ditt innan det blev op? Fy va ont du måste ha haft. Hoppas du får en ny fin vecka med nya saker att vara tacksam över! :)
Kram ❤

http://www.kolonilotta1.blogspot.se

carina

16 maj 2016 19:05

Tack :) Jag började få ont för ca ett år sedan som till slut blev olidligt och det sista halvåret innan operation kunde jag inte vara ute och promenera längre sträckor. Nu har jag en fot som är stelopererad i leden över hålfoten så att den ej kan falla ihop mer, de har flyttat en sena och flyttat hälen tillbaka i rätt läge och lagt in en platta i foten. Det är mycket som skall läkas in på rätt plats och med tanke på att foten innehåller så många småben så känner jag mig ödmjuk för detta ingrepp. Hoppas att du inte får en så besvärlig rehab tid. Kram

 
Eva Trillian

Eva Trillian

17 maj 2016 06:16

Skönt att höra att det går åt rätt håll - och det låter spännande med nytt beslut! Lycka till :)
Önskar dig en fin fortsättning på veckan.

http://provtyckningar.blogspot.se

carina

17 maj 2016 10:04

Jag berättar om mitt beslut längre fram i bloggen, när jag har kommit en bit fram i förändringen.

 
Mias Mix

Mias Mix

17 maj 2016 19:41

Ja det måste vara jobbigt att vara beroende av andra. Skönt att veta att det bara är tillfälligt och att det går framåt. Fin lista!! Ha en skön vecka!

http://miasmix.blogg.se

carina

17 maj 2016 20:35

Tack så mycket 😀 och det är vid sådana här tillfällen som gör en ödmjuk för det självklara som inte alltid är självklart.

 
Karin

Karin

17 maj 2016 23:13

Skönt att läkningen går framåt!
Jag har virkat mina 144 st mormorsrutor färdiga. Jag virkar ihop dom, och det går sakta.... Det skulle vara färdigt för länge sedan.
Kram Karin

http://pixelmojan.se

carina

17 maj 2016 23:21

Tack ☺ jag virkar stora rutor ca 16x16 cm och har nu 10 st kvar att göra innan jag kan sy ihop de. Du ska se att när du minst anar så har du dina rutor klara.

 
skogsnuvan

skogsnuvan

21 maj 2016 08:35

"Öppnas i händelse av min död# har jag också läst och tycker att den är riktigt bra. Just nu läser jag Viveca Lärns senaste Saltöbok Halta hönans hotell men jag har just börjat. Förstår att det blir drygt att inte komma ut i vårens tid men du blir nog snart bra sak du se och kan vandra ut i solen

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

carina

21 maj 2016 08:49

Hoppas att du får nöje i boken när du kommer längre in i den.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av carina - Söndag 10 mars 11:49


Övre Vuolosjärvi   Det är ett tag sedan senaste inlägget och jag börjar detta med ett foto som jag tog för en vecka sedan när jag och min son åkte upp för att se till den lilla stugan med det stora hjärtat som jag kallar den. En liten stuga i...

Av carina - 17 december 2023 13:15

Tredje advent, en vecka till julafton och två veckor kvar av året 2023.  Det har varit ett år som präglats av sorg efter min älskade livskamrat och själsvän. Jag vet att han bara vill mitt bästa och går vid min sida som stöd men det kan göra riktig...

Av carina - 3 november 2023 18:10


Allahelgona helg. Jag har som många andra besökt kyrkogården idag för att tända ljus och mina tankar vandrade bakåt till minnet av mina kära som fick lämna oss alldeles för tidigt.   Jag undrar hur många steg jag har vandrat på kyrkogården denn...

Av carina - 17 augusti 2023 06:50


Att lyssna till sin egen viskande vilja är inte alltid så lätt att möta även om den skriker högt. Du hör och du vet men kan inte komma den till mötes av olika anledningar. Det kan handla om ekonomiska förutsättningar, hälsa, att du är fast i ett nega...

Av carina - 6 augusti 2023 07:28


Sommaren börjar gå mot höst men ännu har vi fina varma sommardagar och då är det skönt att bara sitta ner med en kopp kaffe på uteplatsen här hemma och lyssna till sommarpratarna, det ger mig avkoppling och får mina tankar och känslor att stilla sig....

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards