Alla inlägg den 29 april 2016

Av carina - 29 april 2016 08:08

Rubriken ?


Vad går det att tolka ur rubriken ? Det kanske inte är helt lätt, men jag ska förklara. När jag var barn så växte jag upp med mamma, pappa, syskon, Enna, Farmor och Fari, en mängd kusiner, mostrar, morbröder och fastrar. Idag så hade nog barnen sagt att: Ja det är hennes plastmormor osv. Jag ska förklara.



Enna var min mormor och alla vi sa Enna till henne som är en samisk form av mamma. 

 

Ett foto på Enna, min äldre syster och på mamma uppe i Rensjön där min mamma växte upp med sin mamma och syskon. Min morfar dog när mamma var fem år så han finns bara i berättande form för mig.



Fari var min farfar och alla vi sa Fari till honom som var en form av pappa på tornedalsfinska.

 

Ett foto på min pappa i Kurravaara där han växte upp med sina föräldrar och syskon.


Till min farmor sa vi farmor och mina föräldrar var mommo och moffa för mina barn och mina barns farmor sa: säg Farmor, Det tycker jag.



Nu är jag mormor som blandas med mommo.


 


Ett foto på mig och minstingen Isak.


Kärt barn har många namn.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards