Direktlänk till inlägg 9 april 2016

Det är ett tag sedan !

Av carina - 9 april 2016 04:35

Tidig morgon !

Det är ett bra tag sedan jag vaknade så här tidigt och jag blev själv förvånad när jag tittade på klockan och inser den tidiga timmen och hur lång blir då inte denna lördag, tänkte jag. Tankarna kommer igång ganska omgående och då kliver jag upp, brygger mig en kopp kaffe och sätter mig här med mina tankar. Jag ska sätta fröer, körsbärstomat, paprika och solrosor under helgen, kommer jag fram till, lite grönt behöver jag denna sommar och om det sedan ger frukt i form av tomat och paprika så blir jag glad. 


Tittar ut och på termometern som visar på -2,1 grader, riktigt aprilväder har vi med blötsnö som föll hela dagen igår.   - Vet att det är här jag hör hemma.


Funderar på hur vi minns och vad vi minns, - Varför kommer jag så väl ihåg vissa händelser medans andra minnen kommer jag knappt åt ?


Så jag googlade lite runt ämnet och hittade detta.

 

Små barn har extra stor tillväxt av hjärnceller, vilket skapar oordning i hjärnans minnesområde och får barn att tappa minnen. Därför har vi glömt många barndomsminnen, enligt ny studie.

Har du någon gång funderat på varför det är så svårt att komma ihåg saker från när du var liten?

Enligt en ny studie som publiceras i tidskriften Science beror det bland annat på att vi bildar nya hjärnceller med en sån fart när vi är små, att de skapar oordning i Hippocampus, den del av hjärnan där minnen skapas, och på så vis tränger bort tidigare minnen:

– Den väldiga neurogenes, alltså den stora nybildning av hjärnceller vi har när vi är små barn, den påverkar minnet och kan störa de minnen som vi har skapat, säger Hedvig Söderlund, minnesforskare vid Uppsala universitet.

 

Vill vi ha fler minnen?

–  Jag tror inte att det skulle vara så bra, naturen har ändå utvecklat oss på det här sättet, om vi försöker öka antalet barndomsminnen tror jag att mycket får stryka på foten, jag tror att det finns en funktion med att glömma saker från barndomen: för att vi ska få plats med att lära oss annat, säger Hedvig Söderlund.

Lagom är bäst

För mycket nya hjärnceller i hyppocampus kan alltså tränga undan våra minnen och få oss att glömma. Vilket ofta sker i barndomen och kallas för infantil amnesi, något som dock inte betraktas som någon sjukdom utan är fullt normalt.

Samtidigt har tillväxten av nya hjärnceller i just Hyppocampus en viktig funktion för att finjustera minnet.

Det som bäst skapar nya minnen är alltså lagom med nervcellstillväxt – inte för mycket, men inte heller för lite nya celler i hjärnan skapar bäst minne.

Men något man ska försöka komma ihåg som vuxen, enligt Hedvig Söderlund är att det här med glömska inte alltid är dåligt:

– Författarna citerar i en annan studie Théodule Ribot som levde på 1800-talet och var en av världens första minnesforskare: "glömska är inte ett tecken på en minnessjukdom, utan glömska är ett tecken på ett sunt och väl fungerande minne" säger Hedvig Söderlund.

 


Ett axplock om det jag hittade och lästa kring våra barndomsminnen.


- Varför tänker jag på detta denna tidiga morgon ?

- Ja, bland annat för att det nu är elva år sedan mina föräldrar gick bort och jag kan fortfarande komma ihåg alla deras ansiktsdarg och hur de stod, hur de gick, hur de pratade.... 


Och nu när de är borta så har jag valt att spara alla bra minnnen som berikar mig. Livet blir så mycket lättare då än att låta de mindre bra minnena ta över.




På två fötter

 

Jag tog på mig skidorna när vi var uppe i stugan i förra veckan och skidade ut över myren som ligger just bakom stugan, ville åka skidor en gång denna vår innan jag ska operera foten nu nästa vecka. Visst gjorde det ont men att få komma ut och blicka framåt mot denna utsikt var värt varje stund av smärta.

 

Det är få förunnat att få uppleva detta.




Träknöl  !

 

Ja detta utebord är gjord av en träknöl och då förstår ni hur gammal skog stugan ligger vid, helt otrolig och jag förstår hur glad pappa blev över att hitta den. Till bordskiva använde han en del av en stor kabelrulle och jag satte på en ny vaxduk nu under påskledigheten, ville få till en jätte flugsvamp.


Denna morgon bjuder jag på ett blogginlägg om både stort och smått !

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av carina - Söndag 10 mars 11:49


Övre Vuolosjärvi   Det är ett tag sedan senaste inlägget och jag börjar detta med ett foto som jag tog för en vecka sedan när jag och min son åkte upp för att se till den lilla stugan med det stora hjärtat som jag kallar den. En liten stuga i...

Av carina - 17 december 2023 13:15

Tredje advent, en vecka till julafton och två veckor kvar av året 2023.  Det har varit ett år som präglats av sorg efter min älskade livskamrat och själsvän. Jag vet att han bara vill mitt bästa och går vid min sida som stöd men det kan göra riktig...

Av carina - 3 november 2023 18:10


Allahelgona helg. Jag har som många andra besökt kyrkogården idag för att tända ljus och mina tankar vandrade bakåt till minnet av mina kära som fick lämna oss alldeles för tidigt.   Jag undrar hur många steg jag har vandrat på kyrkogården denn...

Av carina - 17 augusti 2023 06:50


Att lyssna till sin egen viskande vilja är inte alltid så lätt att möta även om den skriker högt. Du hör och du vet men kan inte komma den till mötes av olika anledningar. Det kan handla om ekonomiska förutsättningar, hälsa, att du är fast i ett nega...

Av carina - 6 augusti 2023 07:28


Sommaren börjar gå mot höst men ännu har vi fina varma sommardagar och då är det skönt att bara sitta ner med en kopp kaffe på uteplatsen här hemma och lyssna till sommarpratarna, det ger mig avkoppling och får mina tankar och känslor att stilla sig....

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards