Direktlänk till inlägg 28 januari 2016

I natt jag drömde !

Av carina - 28 januari 2016 11:42

I natt jag drömde !


Jag hade en märklig dröm i natt som hänger kvar ännu i mig. Jag måste bara skriva ner den.


Dömmen börjar med att jag är utomhus med min yngsta son, han är ca 6-7 år. Vi ska sova ute på en garage uppfart alldelens utanför där min mamma bodde, mitt i stan. Jag är så glad över att vi har fått låna varsin kudde och filt och frågar min son om han ligger bra och säger sedan att jag är så trött och att det ska bli skönt att få sova. Jag tittar på underlaget och ser asfalt och säger men kära nån inte kan vi ligga på det här hårda, min kropp kommer att gå sönder, tänker jag.


Jag tar min son i handen och börjar gå ner längs Föreningsgatan, där mamma bodde, jag stänger min fleasjacka och känner då hur mitt nattlinne åker upp där bak, jag blir besvärad och går och drar ner den hela tiden. En bil med ett gäng grabbar kommer upp bakom oss och de hänger ut genom de öppna bilrutorna och visslar och skränar, min son tittar oroligt på dem och på mig. Jag vänder mig mot dem och säger argt och irriterat: - Men kör vidare då !! De stannar och en ganska stor person kliver ur och ställer sig framåtböjd och kräks. jag suckar och vi går vidare.


Längs efter gatan står det parkerade raggarbilar och flera människor som står utanför bilarna och spyr, de ler och är glada. Min son frågar vad de gör och jag säger att det är spygala nu i helgen. Jag tittar upp och ser ett idrottsgäng komma emot mig, de har svart/röda overaller och är kanske i tolv års åldern, de går hand i hand men en ledare längs fram. Jag tänker: - Vad ska de tro om oss Kirunabor !!


Vi står nu utanför det huset min moster bodde i när jag var liten, fast nu i drömmen bor min syster där och jag ska fråga om vi får sova där istället för ute på gatan. Just vid porten kommer en svart katt med yvig svans fram till oss, den är helt orädd och verkar snäll. Den tittar på mig och börjar räkna 19, 20, 21... en katt som kan prata. Jag tänker att jag måste titta på facebooks kattjour sida om någon letar sin katt. Jag öppnar porten och då tittar katten bedjande på mig och öppnar munnen lite och säger oj, oj oj... Herre gud tänker jag, jag måste nog ta hem den, undra om den kommer överens med hunden ?

   (lånad bild) 


Jag ringer på dörren och möts av en annan syster till mig som just är på väg därifrån. Jag frågar min syster som bor i lägenhetn (i min dröm) om vi får sova där, jag och min son får ett rum med en dubbelsäng att sova i men det är fruktansvärt lyhört, ljud av barnskrik och högt ljud från tv:n kommer genom väggarna. Min son ligger och vrider sig och kan inte sova, jag tar honom i handen och går ut i hallen där jag säger till min syster att vi ska gå. Min ex man kommer in i hallen, han ser ut som då vi var unga och levde ihop. Jag frågade om han såg katten och han sa: -Ja, jag frågade om han hörde att den kunde prata och han sa: -Ja, det kan den.


Jag frågar även om han såg, min syster som just gick och han sa: -Ja hon skulle hem och sova, hem till huset vid vattentornet som vi växte upp i. Jag tänker, bara hon nu inte tog min säng...fast det gör inget det finns ju så många sängar där. Vi öppnar dörren till farstun och just när vi ska gå så kommer det två små barn som ska följa med min syster ut som också ska gå av någon anledning, den ena i två års åldern håller hon i handen och den lilla på ca halv året ska själv gå ner för trappan. Jag vill stoppa den lilla men blir manad att inte göra det utan den ska själv krypa ner för trappan.


Jag öppnar entre dörren och möts av doften av sommarnatt och grönt gräs på väg hem.


Jag blir inte klok på den här drömmen som sitter kvar så hårt i mitt minne och sinne.























































 
 
Ajva

Ajva

28 januari 2016 12:36

Ja det var en dröm som heter Duga. Jag drömmer också så långa och ännu mer obegripliga drömmar varje natt. Nästan alltid kommer jag ihåg den också fast inte så länge, kul att du skrev ner den. Ajva

http://ajva.bloggplatsen.se

carina

28 januari 2016 13:06

Ja ibland så spelar våra drömmar oss ett spratt :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av carina - Söndag 10 mars 11:49


Övre Vuolosjärvi   Det är ett tag sedan senaste inlägget och jag börjar detta med ett foto som jag tog för en vecka sedan när jag och min son åkte upp för att se till den lilla stugan med det stora hjärtat som jag kallar den. En liten stuga i...

Av carina - 17 december 2023 13:15

Tredje advent, en vecka till julafton och två veckor kvar av året 2023.  Det har varit ett år som präglats av sorg efter min älskade livskamrat och själsvän. Jag vet att han bara vill mitt bästa och går vid min sida som stöd men det kan göra riktig...

Av carina - 3 november 2023 18:10


Allahelgona helg. Jag har som många andra besökt kyrkogården idag för att tända ljus och mina tankar vandrade bakåt till minnet av mina kära som fick lämna oss alldeles för tidigt.   Jag undrar hur många steg jag har vandrat på kyrkogården denn...

Av carina - 17 augusti 2023 06:50


Att lyssna till sin egen viskande vilja är inte alltid så lätt att möta även om den skriker högt. Du hör och du vet men kan inte komma den till mötes av olika anledningar. Det kan handla om ekonomiska förutsättningar, hälsa, att du är fast i ett nega...

Av carina - 6 augusti 2023 07:28


Sommaren börjar gå mot höst men ännu har vi fina varma sommardagar och då är det skönt att bara sitta ner med en kopp kaffe på uteplatsen här hemma och lyssna till sommarpratarna, det ger mig avkoppling och får mina tankar och känslor att stilla sig....

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards