Alla inlägg den 22 januari 2016

Av carina - 22 januari 2016 18:19

 


Växtvärk

Jag har läst senaste numret av Reumatiker världen och kände igen mig i två olika artiklar. den ena var ledarsidan där Anne Carlsson, förbundsordförare i Reumatikerförbundet, skriver om hur svårt det är att hitta och få rätt diagnos och hur det förväxlades med växtvärk när hon var liten. Jag gick tillbaka i minnet hur min pappa lindande in mina vrister och vader med vit gasbinda när det värkte och sa att det är växtvärk, hur kunde han veta eller förstå vad det handlade om. Hur kunde jag veta vad det handlade om. 


Jag fortsätter att bläddra i tidningen och läser om Anna Josephsson, läkaren som blev en bättre läkare när hon själv blev sjuk. Hur hon förändrade sitt liv när hon blev sjuk och hur hon började prioritera sig själv och det hon verkligen ville göra.


Min reumatism har de två senaste åren tagit ett hårt fäste i min kropp och gett mig försämrad livskvalitet och en kronisk värk i fötterna. Jag har just nu påbörjat en ny behandling som jag hoppas så innerligt på, jag ska ta en injektion i veckan och en tablett två ggr i veckan som ska motverka ev biverkningar. Det som är bra med att få en allvarlig sjukdom är att man förändras. Hela tillvaron vänds upp och ner och man får en helt ny syn på livet och på relationer. Det finns inte utrymme för dåliga relationer eller situationer, något som jag i varje fall plockar bort.


Förutom att det är kostsamt att vara sjuk med alla sjukresor och mediciner så är det tröttheten som är så svår att bära, en trötthet som inte går att sova bort. En trötthet som uppstår av att lederna är inflammerade och ett tappat självförtroende, man känner sig värdelös när man har en inflammation i kroppen. Det hör till sjukdomen.


Det positiva spondylartit har gett mig är att lyssna på mig själv och sätta upp tydliga gräser för vad jag utsätter mig för och vad jag vill. Jag har en dröm om ett litet hus/stuga i min hemby där jag odlar grönsaker och blommor i ett litet växthus, potatis och ärtskidor i landet. Livskvalitet på högsta nivå. En katt är ett måste som fritt får välja om hon vill vara inne eller ute.


Och det bästa av allt är att jag just nu har möjlighet att förverkliga mina drömmar och önskningar !





Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards