Direktlänk till inlägg 28 december 2015

Mellandagar.

Av carina - 28 december 2015 18:24

Jag fick en bok av min dotter i julklapp, Ditt husapotek - Huskurer från förr det egna skafferiet. En perfekt julklapp till mig som föredrar naturens läkemedel, kryddor och örter. Det finns så många goda råd och tips att ta till. Jag väljer att dela med mig av en babykräm, den bästa gör du själv.


 

Babykräm 

Framförallt passar ringblomman bäst för behandling av känslig hud.

* 150gram kokosolja

* 1-2 msk färska eller torkade ringblomsblad

*2 msk bivax

* ev 1 msk zinkoxidpulver


Smält kokosoljan på svag värme och blanda i ringblomsbladen. låt stå och svalna. Smält sedan på nytt efter några timmar och sila i kaffefilter. Blanda därefter i bivaxen i hälften av kokosoljan och smält långsamt - om du vill kan du blanda i en knapp msk zinkoxidpulver tillsammans med resten av oljan. vispa ihop ordentligt eller mixa och häll sedan upp på en ren glasburk. perfekt mot blöjeksem.



Jag hade själv valt bort zinkoxidpulvret men väljer att lägga ut förslaget enligt receptet. Men spännande om någon provar och berättar vad de tycker om den. Jag har tidigare gjort hudkräm av ringblomman men la inte i kokosoljan så det är nytt i denna kräm, kokosoljan är fet och passar utmärkt till en narig babystjärt.



Jag fortsätter i babytemat och delar med mig om lindring mot tandvärk och tandsprickning. Vid tandvärk kan du tugga på några kryddnejlikor en stund. Kryddnejlikan har smärtlindrande egenskaper. Att tugga på blad av rölleka lindrar också tandvärk medans du vänta på att få komma till tandläkaren.


Barn som får sina första tänder - tandsprickning - kan få väldigt ont och bli påverkade på en rad olika sätt. Att massera tandköttet kan hjälpa - eller så kan du koka ett starkt kamomillte, doppa en ren tygbit i, och lägga den i frysen. Låt barnet tugga på den frysta tygbiten. Kylan och kamomilltet kommer att verka både lugnande och smärtstillande. du kan också prova på att ge den lie en lakritsrot att tugga på, den smakar sött och ger tuggmotstånd så att klådan lättar - dessutom fungerar den lätt bedövande på tandköttet.



Jag kommer säkerligen med mera matnyttiga kloka råd från naturen och skafferiet.


 

Vad har vi framför oss ? Ja ett nytt år... 2016 och det ser jag fram emot.

 

för 2015 har verkligen bjudit på prövningar. Känslomässiga prövningar, mentala prövningar och hälsomässiga prövningar. Vi har bestämt oss för att åka ut till stugan till nyårshelgen för att i lugn och ro avsluta detta år, äta lite gott och har vi tur så är det stjärnklart ute. Vi ska med andra ord ha en romantisk och skön nyårsafton. Min yngsta son kommer ut till oss och äter nyårsmiddag med oss vilket jag uppskattar högt, sedan vill han in till stan.... och helt i sin ordning han är ju trots allt 18 år med egen bil och körkort.


Tanke, känsla och handling är ett.


 
 
Eva Trillian

Eva Trillian

29 december 2015 06:40

Gott slut på 2015, Carina, det önskar jag dig! Visst är det skönt att känna att livet får en chans att börja på nytt blad ibland - som, typ, en gång om året ;)

http://provtyckningar.blogspot.se

carina

29 december 2015 18:20

Ja det är skönt och särskilt när det har varit ett tungt år... Jag har längtat efter att detta år ska ta slut... Puh!!! Passar på att önska dig ett Gott Nytt År! Kramar

 
TantGlad

TantGlad

29 december 2015 07:29

Vilken himla bra julklapp. En bok om huskurer är ju inte dumt. Så man kan ta hand om sig själv .
Bra med ett tips för babykräm. Alltid nån som blir glad över det.
Vi siktar in oss på ett jättefint nytt år. Ett nytt kapitel, ett nytt oskrivet blad att fylla .

En varm kram å Gott Nytt År.

http://tantglad.bloggo.nu

carina

29 december 2015 18:17

Tack så mycket och jag vill så gärna tro på ett fint 2016. Gott nytt år önskar jag dig. Kramar

 
Inger

Inger

29 december 2015 13:21

Låter härligt det där med stugan!

Gott Nytt År

kram Inger

http://www.snartmormor.bloggagratis.se

carina

29 december 2015 18:14

Ja vi hoppas på en lugn nyårshelgen. Gott Nytt År till er också. Kram

 
Mias Mix

Mias Mix

30 december 2015 21:22

Den där boken skulle jag också gilla! Använder gärna örter mm.
Önskar dig et tgott nytt år!

http://miasmix.blogg.se

carina

1 januari 2016 14:26

Jag önskar dig en god fortsättning. Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av carina - Söndag 10 mars 11:49


Övre Vuolosjärvi   Det är ett tag sedan senaste inlägget och jag börjar detta med ett foto som jag tog för en vecka sedan när jag och min son åkte upp för att se till den lilla stugan med det stora hjärtat som jag kallar den. En liten stuga i...

Av carina - 17 december 2023 13:15

Tredje advent, en vecka till julafton och två veckor kvar av året 2023.  Det har varit ett år som präglats av sorg efter min älskade livskamrat och själsvän. Jag vet att han bara vill mitt bästa och går vid min sida som stöd men det kan göra riktig...

Av carina - 3 november 2023 18:10


Allahelgona helg. Jag har som många andra besökt kyrkogården idag för att tända ljus och mina tankar vandrade bakåt till minnet av mina kära som fick lämna oss alldeles för tidigt.   Jag undrar hur många steg jag har vandrat på kyrkogården denn...

Av carina - 17 augusti 2023 06:50


Att lyssna till sin egen viskande vilja är inte alltid så lätt att möta även om den skriker högt. Du hör och du vet men kan inte komma den till mötes av olika anledningar. Det kan handla om ekonomiska förutsättningar, hälsa, att du är fast i ett nega...

Av carina - 6 augusti 2023 07:28


Sommaren börjar gå mot höst men ännu har vi fina varma sommardagar och då är det skönt att bara sitta ner med en kopp kaffe på uteplatsen här hemma och lyssna till sommarpratarna, det ger mig avkoppling och får mina tankar och känslor att stilla sig....

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards