Direktlänk till inlägg 10 november 2015

Mårtensafton och körkort

Av carina - 10 november 2015 15:31

Mårtensafton

Mårtensafton är en högtid som firas den 10 november, ofta med gåsmiddag. Själva högtidsdagen var ursprungligen Mårtensmässan, 11 november. Högtiden firades förr i hela Sverige, men är i dag främst förknippad med Skåne. Högtiden firas på liknande sätt i Danmark (Mortens aften) och på kontinenten, främst i Tyskland. Mårten har fått sitt namn efter helgonet Martin av Tours. "wikipedia"


Jag hade ingen aning om att det fanns en dag Mårtensafton dag, råkade se det i almanackan bara. Det jag vet att ni i Skåne äter gås under en högtid, Mårtengås, men inte denna bakgrund så idag har jag lärt mig något nytt.



Körkort

 

Det som däremot var aktuellt idag, var att yngsta sonen skulle köra upp och det gick jättebra, så nu vill jag Hurra... för detta. Ett körkort, det är Lycka !! Det börjar verkligen kännas att han nu är på väg ut i vuxenlivet och nästa milstolpe är studenten 2017. Men än får jag ha honom hemma ett tag till. Han är yngst av fyra så med alla åren bakom mig med liv och rörelse här hemma så kommer det nog att bli aningens tyst och stilla.


Ljusslinga

Jag blev inspirerad av Tantglad och for iväg till Rusta och köpte mig två små batteridrivna ljusslingor. Några kvistar i en zink kruka och vi har ett trevligt ljussken på balkongen i novembermörkret.


Du kan bygga din egen lycka och då blir livet så mycet lättare.


 
 
Alvis

Alvis

10 november 2015 16:35

Hej! Vilken jättefin och läsvärd blogg du har, Verkligen! :)

Kika gärna in på min blogg och lämna en kommentar eller två.

Vem vet, min blogg kanske är något i din smak? KOLLA GÄRNA!!

Ha en bra dag, Kram! ^^

http://PeaceOfLove.bloggplatsen.se

carina

10 november 2015 17:47

Tack så mycket och jag kommer att titta in hos dig vid något tillfälle.

 
susanne

susanne

11 november 2015 18:37

Ååååå! Stort grattis till sonens körkort.
Han måste vara överlycklig nu! :)
Och riktigt fint blev det i fönstret!
Ha en fortsatt fin kväll!
Kram

http://www.kolonilotta1.blogspot.se

carina

11 november 2015 19:17

Ja jösses vad glad han är....en helt ny värld har öppnat sig för honom.

 
Mias Mix

Mias Mix

13 november 2015 13:04

Fina kvistar som lyser upp nu under denna mörka månad. Grattis till sonen!! Det underlättar även för oss vuxna när de kan köra själva .) Och min son heter Martin så Mårtensafton har jag koll på :) Ha en fin helg!

http://miasmix.blogg.se

carina

14 november 2015 09:11

Ja det är mysigt med ljusslingan och håller med dig om att det underlättar när de kan ta sig själv vart de vill. Önskar dig en trevlig helg 😃

 
Inger

Inger

14 november 2015 19:27

Grattis till körkortet ... till er båda!
Där jag bor är det nästan livsnödvändigt med körkort ... kollektivtrafiken är inte så lätt att använda när man ska ta sig till jobbet!

kram Inger

http://www.snartmormor.bloggagratis.se

carina

14 november 2015 22:14

Ja så är det nog här också 😄 jag hade inte ens kommit till jobbet om jag inte hade egen bil,det går överhuvudtaget någon kollektiv trafik dit.

 
TantGlad

TantGlad

15 november 2015 11:01

Jättefint med ljusslingan. Den lyser Värkligen upp. Så mörkt och dystert ute.

Så roligt att din son klarade uppkörningen. Det är ju ett stort ögonblick , och mycke allvarsam stund det där. Kommer ihåg hurdet var själv.

Grattis till honom.

Ha det jättegott nu fina vännen.
En fin söndag önskar jag dig.

Kram från mig.

http://tantglad.bloggo.nu

carina

15 november 2015 14:07

Tack så mycket och jag önskar dig en lika fin söndag ☺

 
Leva-Kerstin

Leva-Kerstin

16 november 2015 16:33

Visst är det roligt att vi bloggare inspirerar varandra. Ljusslingor ger en mysig atmosfär

http://www.steeperz.com

carina

16 november 2015 17:19

Jag är så nöjd med min ljuskvist på balkongen ☺

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av carina - Söndag 10 mars 11:49


Övre Vuolosjärvi   Det är ett tag sedan senaste inlägget och jag börjar detta med ett foto som jag tog för en vecka sedan när jag och min son åkte upp för att se till den lilla stugan med det stora hjärtat som jag kallar den. En liten stuga i...

Av carina - 17 december 2023 13:15

Tredje advent, en vecka till julafton och två veckor kvar av året 2023.  Det har varit ett år som präglats av sorg efter min älskade livskamrat och själsvän. Jag vet att han bara vill mitt bästa och går vid min sida som stöd men det kan göra riktig...

Av carina - 3 november 2023 18:10


Allahelgona helg. Jag har som många andra besökt kyrkogården idag för att tända ljus och mina tankar vandrade bakåt till minnet av mina kära som fick lämna oss alldeles för tidigt.   Jag undrar hur många steg jag har vandrat på kyrkogården denn...

Av carina - 17 augusti 2023 06:50


Att lyssna till sin egen viskande vilja är inte alltid så lätt att möta även om den skriker högt. Du hör och du vet men kan inte komma den till mötes av olika anledningar. Det kan handla om ekonomiska förutsättningar, hälsa, att du är fast i ett nega...

Av carina - 6 augusti 2023 07:28


Sommaren börjar gå mot höst men ännu har vi fina varma sommardagar och då är det skönt att bara sitta ner med en kopp kaffe på uteplatsen här hemma och lyssna till sommarpratarna, det ger mig avkoppling och får mina tankar och känslor att stilla sig....

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards