Alla inlägg den 27 september 2015

Av carina - 27 september 2015 09:20

Ingefära !

 

Ingefära en god krydda men även en medicin och en hälsobomb som stärker hjärtat, hjärnan, magen och lederna vid dagligt intag. Jag brukar göra en mild ingefärsdricka på en liter vatten där jag låter några få skalade skivade bitar av ingefära sjuda, låter den svalna och lägger i någon skiva citron.


 Ingefärashot.

Jag hittade ett recept på en ingefära shots som skall vara bra mot mag och tarmbesvär, jag har kokat den men valde att ta mindre av ingefäran för en mildare smak.


* 1L vatten kokas med

* 200 g riven ingefära, kokas på medelsvag värme i 20 minuter

* sila och häll i 1 dl honung

* låt svalna och pressa i 2 citroner

* häll upp på flaska med kork


Hållbar ca 1 månad i kylskåp och tanken är att du skall ta en morgon shot varje dag !


Gurkmeja !

Som är en kusin rot till ingefäran som länge har använts inom folkmedicin som används mot inflamatoriska åkommor. Det sägs att den är lika stark eller starkare än antiinflamatorisk medicin.  Den har flera läkande egenskaper och är en mycket kraftig antioxidant som är tio gånger starkare än vitaminer.


Jag brukar värma upp vatten i ett litet glas i micron på morgonen och blanda ut ca en dessertsked av gurkmeja, sedan så dricker jag det i en hastig och stor klunk. Bara för att smaken är lite obehaglig och först tänkte jag att Nej ! denna smak kan jag inte vänja mig vid men idag så är det inga problem att dricka detta.


Nu tar jag tag i denna söndag, dock en blåsig sådan. Önskar alla en fin dag !


En god gärning skall vara osjälvisk och utan förbehåll !


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards