Alla inlägg den 29 juni 2015

Av carina - 29 juni 2015 10:05

Rabarber


 


Rabarberpaj


1 dl vetemjöl

1 1/2 dl havregryn

2 msk socker

100 g margarin


Fyllning

400 g rabarber, 4-5 stjälkar

1 dl socker

1 msk potatismjöl


Blanda ihop mjöl,havregryn, socker med margarin, låt stå kallt en stund. Skölj och skiva rabarberna tunt, jag använder mig av rosenrabarber med skalet kvar för den röda färgens skull. Blanda ihop socker och potatismjöl. Lägg rabarberna i botten på en pajform, blanda i sockerblandningen och lägg/strö över pajdegen. Jag brukar göra en och en halv degsats bara för att jag tycker om pajdegen och vill ha mer av den. Havregrynet i gör en mer knäckig smak.


Grädda mitt i ugnen 225 grader i 20-30 minuter

 

Låt svalna något och den är även god att äta kall med rumsvarm vaniljglass och/eller vaniljsås till. 



Rabarberdricka

2 L vatten

1 kg rabarber

3 msk citronsyra

6 dl socker

1 citron

Skölj och skiva rabarberna, jag använder rosenrabarber med skalet på för den röda färgens skull. Blanda socker och citronsyra. Skiva citronerna. Varva rabarber och sockerblandning med citroner i ett plastkärl. Häll över kokande hett vatten. Låt stå i ett och ett halvt dygn under lock. Sila bort frukten och jag blandar även i natriumbensoat efter givet mått. Häll upp på rena torra flaskor. Jag brukar göra två och en halv sats och har då god rabarber dricka långt in på sommaren.


 


Tacksamhet !

Att vi har egna rabarber på gården som

jag gör så mycket gott av

Att jag fick så snabbt en ny tid till Spine center.

Att denna måndag är första dagen på min semester

en efterlängtad ledighet.


En påminnelse över att vi alla ska sätta

oss ner och känna tacksamhet till livet.


Tack  Eva Trillian för din Tacksamhetsblogg




Det är bättre att vara skicklig i en syssla än en klåpare i hundra

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards