Direktlänk till inlägg 5 juni 2015

Första citrusfrukten och röntgensvar

Av carina - 5 juni 2015 08:19

Den första citrusfrukten !


 


Igår föll den första citrusfrukten och jag blev glatt överaskad på hur god den var. Jag hade nog tänkt mig en små bitter smak men den var mer söt än köpes citronen. Ja det är verkligen roligt och viktigt att försöka hitta de små glädjeämnena i tillvaron så som odling och fotografering kan ge   .



Det kom ett svar från datormografi röntgen i veckan och jag är inte särskilt överaskad, sedan förra våren har jag haft väldigt ont under/på och kring mina fötter och vader. Stundvis kändes det som att gå omkring med både glas och smågrus i sockorna. Ont i bäckenet ont i ländryggen. Min doktor och även jag tänkte att nu har jag hamnat i ett stort skov och att det handlade om min reumatism Spondylartrit som bor i min kropp.


Men när smärtan bara ökar och besvären blir större så känner jag i hela min kropp att min rygg är trasig. Jag lägger mig själv helt åt sidan för att finnas vid min dotters sida, hon står inför en tredje ryggoperation och när vi kommer hem från Spine Center och hennes operation har gått bra så ringer jag och bokar en tid till en läkare som genast förstår och ser hur det är ställt med mig. Detta halvår bakåt har varit en kamp och på något vis har jag höjt min smärttröskel högt, väldigt högt.


Jag får svaret förträngning i spinalkanalen, spinalstenos, väldigt trångt mellan andra och tredje kotan en tvärsnittsyta 0,55-0,6 kvadratcentimeter, trångt mellan fjärde och femte kotan en tvärnittsyta 0,7 kvadratcentimeter. Ett svar som talar om att det finns en orsak till mina besvär som inte botas med kortisonsprutor som jag fick förra våren när jag gick för att få hjälp.


Men jag är inte besviken på min doktor för det är naturligt att i första hand tänka på att det handlar om reumatismen men jag tycker att det är skönt att få svar och samtidigt så ger jag mig själv en eloge för god kämparanda och vilja till att se det fina runt mig och att jag trots allt ha ett aktivt liv trots allt. Så nu återstår det att se hur de ska hjälpa mig till ett något så när smärtfritt liv.


Jag har bestämt mig för att kämpa på de här sista veckorna inför semestern som jag ser framemot och nu förstår min sambo varför jag bara längtar till att få sitta ner i solen och bara vara. 


Det luriga när man går med långvarig svår smärta är att man blir glömsk och lätt okoncentrerad. Lättpåverkad och samtidigt så förstår man var man har sina vänner, nära och kära som visar omtanke och att de tycker om en.


Men trots det onda så har jag njutit av vår fina fjällvärld som vi har här uppe, jag har tagit tillvara på varje lediga stund till att sitta i solen, pimpla och tagit mig ut på kortare skidturer. Burit med min kamera och sått fröer som nu växer och förhoppningsvis blir fina starka blommor. Inte sagt så mycket om hur besvärligt det är. Min gruppchef sa:

- Carina det hade jag aldrig kunnat förstå, du har inte visat det.


Mitt sätt att ta hand om mig


 

Kan vara att lägga mig på soffan och lyssna på bra musik och det händer att jag lägger på en gammal LP skiva och lyssnar på go musik som ger mig harmoni och får mig att resa bakåt till då man var riktigt ung och bekymmersfri. Ett sätt att ladda upp batterierna och ta tag i dagen.



Vägen till insikt kan vara ack så lång och krokig.


 
 
Spanaren

Spanaren

6 juni 2015 09:19

Kul bild för det blev nästan som ett ansikte :-)
Kul att det gick att äta denna frukt också *heja*
Inte kul att vara sjuk men ändå skönt att få en diagnos för då först förstår folk hur du har det. Det ska vara papper på allt! Gillar inte att du ska släpa dig till jobbet före semestern ... här behövs sjukskrivning. Hoppas att du får hjälp för din värk/ kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

carina

6 juni 2015 10:33

Ja du har rätt i att det ser ut som ett ansikte och du har rätt i att jag hade mått bäst i att vara hemma och ta hand om mig men samtidigt så fungerar det helt ok och så behöver jag de där små slantarna inför semestern som jag längtar vansinnigt mycket efter.Kram

 
Inger

Inger

7 juni 2015 20:28

Jag hoppas verkligen att du kan få hjälp med dina besvär ... att ha ont jämt måste vara jobbigt för både kropp och själ.

Jag hoppas, hoppas, hoppas att solen och värmen kommer snart ... det behöver vi verkligen ... vi levde upp i fredags när det helt plötsligt blev en riktig sommardag.

kram Inger

http://www.snartmormor.bloggagratis.se

carina

7 juni 2015 20:54

Hej ! Ja vi har verkligen inte kommit i närheten av någon värme här uppe och nu är det nordavindar ute. Brr.... och nu går jag och väntar på att höra något från ortopeden. Hoppas så på snar hjälp. Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av carina - Söndag 10 mars 11:49


Övre Vuolosjärvi   Det är ett tag sedan senaste inlägget och jag börjar detta med ett foto som jag tog för en vecka sedan när jag och min son åkte upp för att se till den lilla stugan med det stora hjärtat som jag kallar den. En liten stuga i...

Av carina - 17 december 2023 13:15

Tredje advent, en vecka till julafton och två veckor kvar av året 2023.  Det har varit ett år som präglats av sorg efter min älskade livskamrat och själsvän. Jag vet att han bara vill mitt bästa och går vid min sida som stöd men det kan göra riktig...

Av carina - 3 november 2023 18:10


Allahelgona helg. Jag har som många andra besökt kyrkogården idag för att tända ljus och mina tankar vandrade bakåt till minnet av mina kära som fick lämna oss alldeles för tidigt.   Jag undrar hur många steg jag har vandrat på kyrkogården denn...

Av carina - 17 augusti 2023 06:50


Att lyssna till sin egen viskande vilja är inte alltid så lätt att möta även om den skriker högt. Du hör och du vet men kan inte komma den till mötes av olika anledningar. Det kan handla om ekonomiska förutsättningar, hälsa, att du är fast i ett nega...

Av carina - 6 augusti 2023 07:28


Sommaren börjar gå mot höst men ännu har vi fina varma sommardagar och då är det skönt att bara sitta ner med en kopp kaffe på uteplatsen här hemma och lyssna till sommarpratarna, det ger mig avkoppling och får mina tankar och känslor att stilla sig....

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards