Alla inlägg den 9 maj 2015

Av carina - 9 maj 2015 11:00

Vi kom hem sent på onsdag kväll och flygresan gick bra, efter mellanlandningen i Umeå blev en hel rad ledig och min dotter fick gå och lägga sig. Flygvärdinnan gullig och rar kom med både filt och två kuddar till henne. Vi landade i ett +2-3 gradigt Kiruna, lite snö på backen, Men Hemma !


I skrivande stund regnar det och jag tycker att det gott kan spöregna så allt det gråa och svarta rinner bort. Lite vårstädning av moder natur. Maj månad är absolut den tråkigaste och gråaste månad i Kiruna. En månad då isen varken bär eller har brustit helt.


Då passar det utmärkt att gotta in sig i en bok på ledig tid och just nu håller jag på att läsa Analfabeten som kunde räkna av Jonas Jonasson, ju längre in i boken jag kommer desto roligare blir den så nu väntar jag på att den kommer ut som film. Det är samma författare som till Hundraåringen som klev ut genom fönstret, jag läste aldrig boken men såg filmen som bjöd på många skratt, lite av min humor   


Att virka och sticka är också rogivande och avkopplande men inte allt för långa studer klarar mina händer och min nacke av. Men vem har sagt att det måste bli klart på en handvändning.


 

Jag håller på att virka mormorrutor som med tiden skall bli en babyfilt, inte för att det är ett barnbarn på väg utan mest för att det bara är roligt att virka små filtar. När mitt första barnbarn var på väg så virkde jag en filt i vita,gula,gröna och turkosa färger. Riktigt fin om jag själv får säga.


 

Min gamla stol som jag målade om för tiotal år sedan fick en ny dyna. Jag köpte en stolsdyna och tog bort ovansidan men behöll undersidan som var gjord av gummi. virkade en dyna av restgarnerna som blev kvar efter en sjal jag tidigare virkade och simsalabim så fick stolen ett lyft. 


Lite mer pyssel som jag roar mig mer för att få utlopp för mina kreativa fingrar och sedan så är det lite av terapi när ögat ser vad handenn gör.


 

Jag hittade gamla renhorn i förrådet uppe i stugan i Vuolos, kvar efter min pappas tid. Jag tog hem hornen och tillverkade två på ljusstakar och idag pryder de spishyllan ute i stugan i Kalixfors. Snyggt och när jag vet att de finns ute i butikerna för allt mellan 300 kr och uppåt så tycker jag ändå mer om mina egenhändigt gjorda ljusstakar. 


   

I somras blev jag lite less på att vi aldrig kom för oss att köpa en fotpall ut till stugan så jag tog en av pallarna och kapade benen, målade med restfärg som jag hade hemma efter jag målat om en höstol till barnbarnet. köpte en fäll och idag har vi en fotpall i stugan. En fotpall med egen stil.


Det ögat ser handen skapa är läkande för själen !


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards